Gå til innhold

Post din Intel-OC her!

Anbefalte innlegg

Min må hvertfall ha 1,328 for å være stabil i IBT.

På 1.25 kommer den bare forbi POST, for deretter å restarte med en gang Windows begynner å snuse.

Det er jo stor forskjell fra CPU til CPU og sikkert mellom 3570K og 3770K når det gjelder vcore i forhold til stabilitet på klokk.

Stiller kun på vcore, vram og MP resten står på auto.

c21i.jpg

c31v.jpg

Har også en "gammel" 1366 maskine her, SR-2 med 2x Intel Xeon X5670 CPU'er som kjøres på 4,4GHz men den trenger mye volt i forhold til IB og SB-E.

11270219.jpg

Hald innlegga til emnet gutter og jenter.

"Post din Intel-OC her!" :)

Annen diskusjon kan det lages egen tråd av. :)

@Nizzen og Zeph

Trådstarter har IKKE sagt noe om at poster må inneholde bilder eller at man ikke kan diskutere/spørre om klokking av Intel prosessorer så lenge hver post inneholder DIN INTEL-OC. Trådstarter har selv diskutert klokkingen av diverse CPU'er.

Ser ikke at det er noe galt i å spørre om settings etc i denne tråden.

Ikke skrem bort de få her på forumet som faktisk er opptatt av OC :nei:

Endret av MeaCanis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hihi, westmere'n er sulten ^^

Ja, det er nok store forskjeller fra brikke til brikke, ser ut som det er en slags vegg man møter der man må øke vcore voldsomt for hvert hakk på ivy.

Lekte meg litt med dette tidligere, og kom ganske langt (for meg hvertfall) til jeg ikke turte mer :p :

post-34686-0-94051100-1348935871_thumb.png

Den boota, men den var ikke akkurat stabil, feilmeldinger i hytt og pine.

Nå ser det ut til at jeg har funnet klokken jeg vil ha dagligdags, 4,5Ghz med 1.264v.

Kjører nå OCCT Linpack som skal få stå på utover kvelden, 1h & 38 minutter stabilt så langt.

Blir det godkjent sier jeg meg fornøyd tror jeg. Må så voldsomt mye mer spenning til for å bare ligge 100-200Mhz høyere.

Har ikke klokket siden starten av Yorkfield, så trenger litt tilbakemelding :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Men hvorfor gikk den "smooth" i går da? Jeg hadde nada problemer da, kun i dag når jeg fikk besøk...

Battlefield 3 gikk glimrende, spillte i over 3 timer strekk uten noe problemer, som regel pleier den å henge seg etter et kvarter eller to. Vet ikke engang hvor høyt jeg skal ta VTT/QPI før den klarer seg... Auto funksjonen sug noe i helvæte ettersom at den ikke faen klarer å håndtere lenger enn en dag.

Lenke til kommentar

Men hvorfor gikk den "smooth" i går da? Jeg hadde nada problemer da, kun i dag når jeg fikk besøk...

Battlefield 3 gikk glimrende, spillte i over 3 timer strekk uten noe problemer, som regel pleier den å henge seg etter et kvarter eller to. Vet ikke engang hvor høyt jeg skal ta VTT/QPI før den klarer seg... Auto funksjonen sug noe i helvæte ettersom at den ikke faen klarer å håndtere lenger enn en dag.

Prøv 0.05V lavere enn Vcore til å begynne med, mener å huske noe om at Lynnfieldene likte å ha VTT i nærheten av Vcore er en stund siden jeg klokket disse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Ok, skal prøve meg frem. Men jeg leste i et review der at en fyr fikk den stabil på 4,2 GHz med 1.256V og 1.29VTT, prøvde det samme og fikk et dårlig resultat. Det indikerer jo bare at vi har forskjellige brikker antar jeg.

Lenke til kommentar

Ok, skal prøve meg frem. Men jeg leste i et review der at en fyr fikk den stabil på 4,2 GHz med 1.256V og 1.29VTT, prøvde det samme og fikk et dårlig resultat. Det indikerer jo bare at vi har forskjellige brikker antar jeg.

Her er greia:

Du kan ikke bare sette inn innstillinger og håpe det fungerer, du må justere oppover gradvis.

1. Først senker du alt av multipliere til minimum, sette Vcore til 1.25V og VTT til 1.20V
  2. Så øker du baseclock i steg på 10 og sjekker raskt med Intel Burn Test mellom hver gang, om du ikke passerer IBT øker du VTT med et hakk.
  3. Når du har nådd 200 baseclock legger du på to hakk på VTT.
  4. Så begynner du å øke CPU multiplier steg for steg, nå er det Vcore du skal øke om ting ikke fungerer i IBT.
  5. Til slutt øker du RAM multiplier og RAM voltage til fabrikkinnstillinger.

er brikka mi bra når jeg kan kjøre 4.8ghz stabilt på auto? og hva vil være mest optimalt for 4.8ghz?

Hvordan kan noen svare fornuftig på et slikt spørsmål?

4.8GHz er dog rimelig høyt for en Ivy Bridge, det er en god indikasjon på at du har vært rimelig heldig.

Endret av arni90
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Her er greia:

Du kan ikke bare sette inn innstillinger og håpe det fungerer, du må justere oppover gradvis.

1. Først senker du alt av multipliere til minimum, sette Vcore til 1.25V og VTT til 1.20V
  2. Så øker du baseclock i steg på 10 og sjekker raskt med Intel Burn Test mellom hver gang, om du ikke passerer IBT øker du VTT med et hakk.
  3. Når du har nådd 200 baseclock legger du på to hakk på VTT.
  4. Så begynner du å øke CPU multiplier steg for steg, nå er det Vcore du skal øke om ting ikke fungerer i IBT.
  5. Til slutt øker du RAM multiplier og RAM voltage til fabrikkinnstillinger.

er brikka mi bra når jeg kan kjøre 4.8ghz stabilt på auto? og hva vil være mest optimalt for 4.8ghz?

Hvordan kan noen svare fornuftig på et slikt spørsmål?

4.8GHz er dog rimelig høyt for en Ivy Bridge, det er en god indikasjon på at du har vært rimelig heldig.

Takk! :D

Tar turen i BIOS nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

@MeaCanis

Når EasyTune skal OC selv så gjør den ting helt fullstendig feil.

Godt eksempel på det er når den klokker opp til 3,8 GHz med 1.375V. Jeg trengte bare 1.3V for å få den stabil på 4 GHz. Men så igjen har problemet nå kommet tilbake, har ikke peiling hvorfor eller hvordan det kan ha skjedd. Alt funket supert helt etter at jeg slettet og sluttet å kjøre RealTemp... Nå er det bare kaotisk igjen og henger seg helt opp under BF3.

Lenke til kommentar

Stabil på 3,2 GHz

• Kjør IBT med maximum i 20 runder (stresser CPUen).
  • Kjør Prime95 med bare LargeFFT i 12 timer (stresser minnekontrolleren på CPUen, osv)

Edit: Minnekontrolleren på din CPU er plassert på hovedkortet, men det er irrelevant ettersom at den stresses med LargeFFT.

• Kjør hcidesigns MemTest (følg instruksjonene) helt til den er på 1000% (stresser RAMen)
  • Da er PCen stabil.

Endret av Gigahertz
Lenke til kommentar

Shit, tar nok en lang stund det.

Ja, men det er verdt det.

Fokuser først på å overklokke CPUen og teste den med IBT helt til du mener at temperaturen er "ok" og under TJMAX. Når du har kommet til det punktet som du er fornøyd med, så kan du teste hele systemet ved å gjøre det jeg skrev tidligere.

Endret av Gigahertz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...