Kaaz Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Hva er det som gir meg IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL når jeg går over 3.8? Det er PCI(e) som gjør det, kommer meg lengre med PCIe freq på 120, men jeg tør ikke gå lengre. Jeg hadde en Q9400 og en Q9450 på et Asus P5Q-EM og da fant jeg ut at PCIe-verdien var nøkkelen til å komme over en fsb-vegg på dette hovedkortet. Det var snakk om å ha en spesiell verdi, lurer på om det var 101 eller 110mhz. Ikke over, ikke under. Da gikk det an å øke fsb helt til 455mhz. Kanskje du kan finne en slik nøkkelverdi på ditt kort? Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Hei, godtfolk! Noen av dere som har noen gode overklokkingsguider for newbies? Har en E8400 S775 som jeg gjerne skulle klokket litt. Har også en Zalman kjøler som holder den på ~40c på laveste hastighet. Hovedkort er et Asus P5K SE og rammen er av denne typen: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=361531 Lenke til kommentar
FarvelDiskusjon Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Hva er det som gir meg IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL når jeg går over 3.8? Det er PCI(e) som gjør det, kommer meg lengre med PCIe freq på 120, men jeg tør ikke gå lengre. Jeg hadde en Q9400 og en Q9450 på et Asus P5Q-EM og da fant jeg ut at PCIe-verdien var nøkkelen til å komme over en fsb-vegg på dette hovedkortet. Det var snakk om å ha en spesiell verdi, lurer på om det var 101 eller 110mhz. Ikke over, ikke under. Da gikk det an å øke fsb helt til 455mhz. Kanskje du kan finne en slik nøkkelverdi på ditt kort? Hmm ja, skulle prøvd det. Men akkurat nå har jeg svidd 7en min med å installere OSX, så jeg må jukle litt for å få det opp og gå igjen, da det er første pri å komme seg inn i Windows Lenke til kommentar
mikkelrevmann Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Har en G6950 som nå kjører på 4,2 ghz. Kunne fint fått den opp i 4,6 Ghz men synes ikke det er verdt det i forhold til hvor mye jeg må sette opp voltage'en. Fra 4,2ghz til 4,4ghz kreves det hele 0,05v. Veldig gøy prossesor da, billig også. Jeg er ikke akkurat ekspert, Bearar, men hvis det er noe jeg har lært på å overclocke min i5 og G6950 så er det at du burde ta det bit for bit, hev clocken og voltagen litt etter litt. Hvis da pc'en din ikke vil starte opp er det bare å stryke CMOS. Men, som sagt, jeg er også newb, så jeg anbefaler deg å sjekke litt opp på prossesoren og HK'et ditt før du velge å OC-e. Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Utnyttet vinterkulden i natt: Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Får nesten legge ut en oppdatering her. 24/7 klokk. ca 85*C ved full load. Cooler Master 212Plus med 2x120mm. Trenger sårt en bedre kjøler, så skal jeg klare 4Ghz helt fint. Lenke til kommentar
hans2k Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Får nesten legge ut en oppdatering her. 24/7 klokk. ca 85*C ved full load. Cooler Master 212Plus med 2x120mm. Trenger sårt en bedre kjøler, så skal jeg klare 4Ghz helt fint. Tror du skal prøve å remontere kjøleren, tempen ser høy ut iforhold til volten. Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 26. februar 2011 Del Skrevet 26. februar 2011 Får nesten legge ut en oppdatering her. 24/7 klokk. ca 85*C ved full load. Cooler Master 212Plus med 2x120mm. Trenger sårt en bedre kjøler, så skal jeg klare 4Ghz helt fint. Tror du skal prøve å remontere kjøleren, tempen ser høy ut iforhold til volten. Coolermaster Hyper 212 er ikke akkurat noe monster, så jeg tror heller han skulle kjøpt seg ny kjøler Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Får nesten legge ut en oppdatering her. 24/7 klokk. ca 85*C ved full load. Cooler Master 212Plus med 2x120mm. Trenger sårt en bedre kjøler, så skal jeg klare 4Ghz helt fint. Tror du skal prøve å remontere kjøleren, tempen ser høy ut iforhold til volten. Coolermaster Hyper 212 er ikke akkurat noe monster, så jeg tror heller han skulle kjøpt seg ny kjøler Det er kjøleren som er problemet her, men en peak temp på 85*C over lengre tid så er dette en klokk som fungerer helt ok, selvom tempen gjerne skulle vert noe lavere. Skjelden tempen er over 70*C ved normal hard bruk. En Noctua NH-D14 hadde nok gjort seg, men klarer meg med den jeg har foreløpig. Lenke til kommentar
johnandre93 Skrevet 3. mars 2011 Del Skrevet 3. mars 2011 8 timer OCCT Medium data set, 4 GHz @ 1.25 vcore i BIOS, første OC ever Lenke til kommentar
Romis Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Er dette noe bra? Fikk det ikke høyere opp uten å justere på alt som var satt på auto. Er temps bra? Kjørte bare rett under 9 minutter. Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Helt OK om det er første gang du har overklokket noe. Regner med at prosessoren din er god for en del høyere klokk. Dette kan du få til ved å øke fsb i 10Mhz step, og deretter øke vCore for å få det til å boote. Regner med at du ikke har justert noe på minnet, så det er mulig det er det som stopper deg i å komme vidre. Begynn gjerne med å justere ned multiplikatoren til minnet for at det ikke skal stoppe cpu klokken din, og deretter få til en bedre cpu klokk. Etter det kan du prøve å få bedre hastighet eller tilgangstider på minnet for å hente ut litt ekstra ytelse der også. Hold temperaturen under 70*C under load så er du helt safe. Selv drar jeg gjerne tempen lengre men det er ikke anbefalt med mindre du føler du vet hva du driver med og følger GODT med på at den holder seg innenfor "trygge" grenser. Har ikke overklokket Q9650 selv, men tror neppe du skal ha noe problem med 4Ghz om hovedkortet henger med. Hvordan kjøler, hovedkort og minne har du? Lettere å hjelpe folk vidre om man vet det. Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 9. mars 2011 Del Skrevet 9. mars 2011 Får nesten legge ut en oppdatering her. 24/7 klokk. ca 85*C ved full load. Cooler Master 212Plus med 2x120mm. Trenger sårt en bedre kjøler, så skal jeg klare 4Ghz helt fint. Gidder ikke legge ut nytt screenshot, men kjører alt med samme settings bortsett fra vCore. Virker som om jeg har en temmelig god cpu, kjører nå med 1.136vCore og har vert prime stabilt i 15min nå med Cpu temperatur som foreløpig har peaket på 68*C på Core#0 Kan ikke akkurat klage på en CPU som klokker fra 2.66 til 3.6 med lavere spenning enn originalt. Eneste som er juster opp er QPI/Vtt Voltage 1.41V, PCH Core øker til 1.12v når det står på auto, samme med CPU PLL som legger seg på 1.86v La inn OC programmet fra Gigabyte og deretter justerte ned spenning til prime95 viste error, og deretter litt opp igjen. Blir nok å gjøre det samme med minnet etter at CPU viser seg 100% stabil. Lenke til kommentar
Romis Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 -Snip- Har et Asus P5P41C hovedkort TwinX 4GB DDR2 RAM Og Noctua NH-D14 kjøler Lenke til kommentar
Kaaz Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Får nesten legge ut en oppdatering her. 24/7 klokk. ca 85*C ved full load. Cooler Master 212Plus med 2x120mm. Trenger sårt en bedre kjøler, så skal jeg klare 4Ghz helt fint. Gidder ikke legge ut nytt screenshot, men kjører alt med samme settings bortsett fra vCore. Virker som om jeg har en temmelig god cpu, kjører nå med 1.136vCore og har vert prime stabilt i 15min nå med Cpu temperatur som foreløpig har peaket på 68*C på Core#0 Kan ikke akkurat klage på en CPU som klokker fra 2.66 til 3.6 med lavere spenning enn originalt. Eneste som er juster opp er QPI/Vtt Voltage 1.41V, PCH Core øker til 1.12v når det står på auto, samme med CPU PLL som legger seg på 1.86v La inn OC programmet fra Gigabyte og deretter justerte ned spenning til prime95 viste error, og deretter litt opp igjen. Blir nok å gjøre det samme med minnet etter at CPU viser seg 100% stabil. Du har altfor høy temperatur i forhold til spenningen på prosessoren. Dette er ikke kjølerens feil, den er ikke så dårlig. Jeg ville remontert den. Hvis du bruker Prime95 til å teste, pass på at du kjører en runde i "Blend" også, ikke bare "Small FFT". Man kan av og til bli lurt til å tro at ting er stabilt av Small FFT. Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 10. mars 2011 Del Skrevet 10. mars 2011 Kjører blend test, og kjøleren er prøvd remontert, og alltid samme resultat. For det første er det ikke en spesielt god kjøler. Har prøvd div programmer til å måle temp, og speedfan viser lavere temp enn bla.a siw. La nå også inn ET6 fra gigabyte, og den viser cpu temp nesten 10*C lavere enn siw og coretemp. Så hvilket program jeg skal stole på her vet jeg ikke helt, men regner med at gigabyte sitt har rett temp, så godt mulig temperaturene jeg viser til ikke er helt korrekt. Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 (endret) Er rimelig nabb når det gjelder OC, men tror jeg har fått til en grei og stabil clock her. Greie temps også (tror jeg) E8400 E0 rev. (som du ser) Asus P5Q Deluxxe (P45) Endret 4. april 2011 av BigJackW Lenke til kommentar
Romis Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Ser ingenting på bildet der, jeg. Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Trykk på det for å få full størrelse eller høyreklikk og "Vis bilde"/"Åpne bilde i ny fane"/"Åpne bilde". Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Var veldig overrasket hvor lett det var å nå 5 GHz. Kjørte på 32mb på SuperPi og ett par runder med 3DMark Vantage, virker stabilt. 2600K med P8P67 Deluxe B3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå