Gå til innhold

Hvilken utdanningsretning gir størst mulighet/sjanse for høyest lønn?

Zeelot

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på hvilke jobber som gir høyest lønn?

Jeg er veldig usikker på hva jeg vil bli, så derfor tenker jeg å velge en utdanning som gir den høyeste lønnen.

Jeg har tenkt på petroleumsingeniør og har hørt mye rundt, og det virker som om det er både et bra jobbmarked, bra snittlønn og muligheter til å tjene enda mer.

Ellers har jeg vurdert Elektro-ingeniør: automasjon, har hørt at de tjener mye.

Ellers har jeg tenkt på lege. Men har hørt at det er vanskelig for de på arbeidsmarkedet om dagen, og med den nye trenden med medisinutdanning i utlandet, så virker det som om det kommer til å utdannes for mange leger framover.

Jeg er forresten ikke interessert i bullshittet om at man må velge noe man liker osv.

Jeg liker realfag, og er interessert i å lære mye, og jobbe. Jeg er en tilpasningsdyktig person, og siden jeg er såpass usikker på hva jeg vil bli, så velger jeg det med høyest lønn.

Endret av Zeelot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både lege og advokat tjener man godt som, med gode karakterer i studiet er det gode veier for både bra jobber og god lønn. Ellers er det vel et hav av jobber innen oljen man tjener godt på, dog mange uforutsigbare.

Endret av Lasagne
Lenke til kommentar

Hvordan vil du tjene pengene, og hvor stor risiko er du villig til å ta?

Hvis inntekten din skal være en funksjon av arbeid, og du vil ha lav risiko, bør du bli lege eller advokat - relativt stabile yrker med et tidsmessig evigvarende behov. Noe høyere risiko, da bør du gå for sektoravhengig arbeid som f.eks. i oljeindustrien.

Hvis inntekten din skal være en funksjon av kapital, og du vil ha lav risiko, bør du gå for spekulasjon i eiendom ("utleiehai"). Høy risiko, spekulasjon i aksjemarkedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...