Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal bygge meg ny PC. Ser på det som et godt tidspunkt å slå til nå med lanseringen av Haswell, x99 og DDR4(?). Tror dog jeg ønsker å vente til GTX 880 kommer(i september? http://www.vcpost.com/articles/25819/20140825/nvidia-geforce-gtx-880-870-gm204-gpu-release-date.htm) ettersom jeg ønsker å kjøre 4K på 2 skjermer.

PCen skal brukes til tunge 3D tegning- og renderingsprogrammer, Adobe programmer, samt dvs. andre Video- og bilderedigeringsprogrammer. Jeg er også glad i å spille fra tid til annen. Da spiller jeg mye forskjellige - glad i fin grafikk.

Har ikke et fast budsjett, men har planer om å bruke endel kroner.

Så langt et dette ideen min rundt PCen;

i7-5960x

16gb ddr4 ram

Et godt hovedkort (x99) for OC

GTX 880

500gb SSD

3TB HD

Har en Corsair 1000W PSU fra før, men den er 4 år gammel. Verdt å kjøpe ny? Jeg ønsker å OC PCen og få mest mulig ut av CPUen og de 8 kjernene. Har derfor vurdert vannkjøling, men føler det er upraktisk/risikabelt(?). Jeg er dog opptatt av at den er stillegående og åpentbart godt avkjølt så jeg kan OC.

Hvis det er noen som skjønner litt hva jeg er ute etter, setter jeg stor pris på tilbakemelding. Lenge siden jeg har fulgt med hardware markedet. Jeg er dermed utdatert og litt "lost".

På forhånd takk,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4K på to skjermer? Til spill også? Hva blir det...7680x2160

3 eller 4 skjermkort da vel :p Og 2 high-end PSU'er samt et enormt radiatorareal. Kanskje dualpump også?

Skal ikke spille med to skjermer. Det er ikke primært for spillene sin skyld at jeg ønsker 4K.

980, de hopper over 8XX-serien.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1624970

Rettet opp.

Aha;) De har tatt seg friheten til å bytte navn... 980 er et bra valg tror du?

Lenke til kommentar

Alle jeg har snakket med sier at 4k ikke duger til spilling. Ha en spillskjerm og en 4k på siden heller.

Bedre svar enn dette finnes ikke :)

Beklager sent svar. Vært travel de siste dagene.

Ambisjonen er ikke nødvendigvis å game i 4K, men å kunne bruke bilde- og videoredigeringsprogrammer i 4K.

Jeg har gjort meg litt grundigere tanker rundt oppsettet og kommet frem til dette:

i7-5960x CPU

MSI x99 Gaming 9 AC HK

16GB Corsair Dominator Platinum DDR4 2666MHz RAM

Nvidia GTX 980 GPU

500GB Samsung 840 EVO SSD

3TB Seagate Barracuda HD

Fractal Design Define XL R2 KABINETT

Corsair Hydro H110 CPU-KJØLER

Corsair HX1000W PSU

Kjøper skjermer på et senere (neste lønning) tidspunkt.

Et par ting jeg lurer på ved oppsettet. PSUen jeg har plassert i oppsettet er den jeg allerede bruker. Den er brukt i 5 år. Er den fortsatt verdt tilliten i årene fremover? Den har kjørt et AMD 5970 og en i7-920 CPU i årene den er brukt.

Dernest lurer jeg på om 16GB RAM potensielt vil kunne bli en flaskehals med mitt bruk? Da er det snakk om tunge programmer, gjerne flere kjørende parallelt.

Hovedkortet er jeg også litt usikker på. Slik jeg ser det er det 3 akuelle kandidater; Gigabyte GA-X99-SOC Force, Asus X99-DELUXE og MSI x99S Gaming 9 AC. Leste litt om de og konkluderte med at alle liker MSI. Derfor valgte jeg det. Noen av dere som har andre tanker rundt dette?

Blir heller ikke klok på kabinettvalget. Jeg har en Corsair 800D for øyeblikket, men synes den lager mye lyd og ikke spesielt god luft heller. Jeg ønsker først og fremst et estetisk pent og diskré kabinett, men som også klarer å holde maskinvaren kjølig selv med OC. Lest litt om Phantom 820 også... hva mener dere?

Er det forøvrig verdt å kjøre 2 SSD'er i Raid-0? Og hva med PCI SSD? Er det verdt å bruke penger på?

Takk for respons så langt! Setter pris på det:)

Endret av Alkohoel
Lenke til kommentar

Jeg ville ha valgt litt billigere minne som Crucial 2133 mhz, hvis du ikkje skal ha datamaskinen til utstilling. Crosair sine ddr4 brikker er VELDIG overpriset akkurat nå. Crucial brikkene overklokker rett opp til 2933mhz hos meg :)

Ellers ville jeg ha valgt 2x Crucial mx100 512GB i raid-0, eller bare 2 single. Disse er veldig bra og veldig billige.

Jeg ville kanskje valgt Asus x99 deluxe eller Gigabyte UD 7. Selv hater jeg msi hovedkort grunnet elendige bioser oppigjennom :p

Har selv Soc force x99 og Asus RVE x99. RVE er jeg særdeles fornøyd med, og SOC force har jeg ikkje åpnet enda.

Lenke til kommentar

Jeg ville ha valgt litt billigere minne som Crucial 2133 mhz, hvis du ikkje skal ha datamaskinen til utstilling. Crosair sine ddr4 brikker er VELDIG overpriset akkurat nå. Crucial brikkene overklokker rett opp til 2933mhz hos meg :)

Ellers ville jeg ha valgt 2x Crucial mx100 512GB i raid-0, eller bare 2 single. Disse er veldig bra og veldig billige.

Jeg ville kanskje valgt Asus x99 deluxe eller Gigabyte UD 7. Selv hater jeg msi hovedkort grunnet elendige bioser oppigjennom :p

Har selv Soc force x99 og Asus RVE x99. RVE er jeg særdeles fornøyd med, og SOC force har jeg ikkje åpnet enda.

Da har jeg gjort litt endringer i oppsettet:

i7-5960x CPU

Asus Rampage V Extreme HK

Crucial DDR4 2133MHz 32GB (2x16) Kit RAM

Nvidia GTX 980 GPU

500GB Samsung 840 EVO SSD

3TB Seagate Barracuda HD

Thermaltake T81 KABINETT

Corsair Hydro H110 CPU-KJØLER

Corsair HX1000W PSU

Har byttet RAM til Crucial som du foreslo. Ettersom de er såpass mye billigere valgte jeg 32GB istede. Er det tullete, eller vil jeg kunne dra nytte av det? Det at de kjører på 2133MHz og ikke 2666MHz vil ikke utgjøre en forskjell? Hvor enkelt er det å OC evt.?

Gadd ikke nøle mer rundt HK og endte derfor på Asus Rampage. Mye av det samme jeg gjorde når jeg kjøpte EVGA x58 Classified til min forrige maskin. Dessuten er det ikke snakk om mange ekstra hundrelapper og jeg føler jeg kan dra nytte av et OC HK som dette med tanke på valg av CPU...

Jeg gjorde også en grundigere research på kabinetter, bl.a. NZXT Phantom 820, Corsair 900D og Corsair 540. Jeg likte allikevel best Thermaltake T81. Lekkert design og har alt++. Hva tror dere om det?

Sist, men ikke minst: hva tror dere om å fortsette å bruke min 5 år gamle Corsair HX1000W PSU?

Lenke til kommentar

Veldig greit med 32gb ram, om du ikke har bruk for så mye ram, så kan man faktisk lage ramdisk av minne som du ikke bruker. Ikke noe problem å få 10000mb+ både i skrive og lese hastigheter.

Tror neppe ssd'er kan komme opp i den hastigheten, eller hva Nizzen?

Bildet under er en test jeg utførte for en liten stund siden.

post-74183-0-99393700-1410269184_thumb.png

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Det er vel mest for å være sikker på at visse programmer / "operasjoner" garantert er lastet inn i minnet.

Nå bruker windows det meste av minnet relativt ofte for å hurtigbufre det den tror du kan komme til å trenge, mens en RAM-disk bestemmer du hva som skal være i minnet allerede. Med Rampage V HKet, så vil Asus sin RAMdisk også være dynamisk, slik at ubrukt plass blir frigitt til Windows.

Det er jo ikke nødvendigvis slik at man ønsker å komme inn i Adobe / CAD med en gang du starter maskinen (ja, mange velger kanskje å ha maskinen på / i hvilemodus uansett), og dermed spiller det ikke så mye rolle om den ikke er bootbar. I et slik scenario så er det en del tid å tjene.

Sannsynligvis skjønner Windows etter hvert at du bruker det ofte og bufrer det uansett, men synes nå det er greit å kunne bestemme selv.

Men at du trenger godt med RAM, det tror jeg ingen nekter for. ^^

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ok, da har jeg bestilt PC. Veldig fornøyd! Sparte ikke på kruttet, men det er innenfor.

Dette beistet endte jeg med:

1 x Intel Core i7-5960X
8 449,-
1 x ASUS RAMPAGE V EXTREME
3 590,-
1 x Crucial Ballistix 32GB DDR4 4x8 2400MH
3 990,-
1 x Samsung 840 EVO Basic 1TB
3 239,-
1 x Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM
849,-
1 x Phanteks Enthoo Primo White
1 990,-
1 x Corsair Hydro H110
990,-
1 x Microsoft Windows 8.1 64-bit OEM NOR
849,-
2 x ASUS PB287Q
10 558,-
1 x ASUS DRW-24F1ST
195,-
2 x ASUS GeForce GTX 980 4GB
9 980,-
1 x Sennheiser HD700

+ en Bottlehead Crack amp til headsetet.

Skal legge ut noen bilder når jeg er ferdig. Tror det blir bra!

Lenke til kommentar

Ok, da har jeg bestilt PC. Veldig fornøyd! Sparte ikke på kruttet, men det er innenfor.

Dette beistet endte jeg med:

1 x Intel Core i7-5960X
8 449,-
1 x ASUS RAMPAGE V EXTREME
3 590,-
1 x Crucial Ballistix 32GB DDR4 4x8 2400MH
3 990,-
1 x Samsung 840 EVO Basic 1TB
3 239,-
1 x Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM
849,-
1 x Phanteks Enthoo Primo White
1 990,-
1 x Corsair Hydro H110
990,-
1 x Microsoft Windows 8.1 64-bit OEM NOR
849,-
2 x ASUS PB287Q
10 558,-
1 x ASUS DRW-24F1ST
195,-
2 x ASUS GeForce GTX 980 4GB
9 980,-
1 x Sennheiser HD700

+ en Bottlehead Crack amp til headsetet.

Skal legge ut noen bilder når jeg er ferdig. Tror det blir bra!

Ser bra ut, men det eneste du "faila" på er ssden. Du skulle ha valgt Samsung 850PRO eller 2x Crucial MX100 512, når du førstenes var i siget.

Hvor er strømforsyninga? :hmm:

Samsung Evo kan ha noen problemer med ytelsen over tid som vist her:

http://www.overclock.net/t/1507897/samsung-840-evo-read-speed-drops-on-old-written-data-in-the-drive

Det er også et mysterium at du ikkje valgte Asus Swift hvis du skal spille mye spill.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Kan fortsatt endre orderen antar jeg. Bytte til Samsung 850 Pro høres lurt ut. Trenger lagringsplassen, og foretrekker derfor heller det enn Crucial i raid.

Kjøper ikke Asus Swift fordi jeg ønsker 4K oppløsning. Mer enn 60hz er ikke viktig for meg, og PCen vil ikke bli brukt hovedsaklig til spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...