Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

[Løst] LED diode til å aktivere relè?

Gjest Slettet+5132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Har lagd denne, fungerer fint i seg selv: http://www.instructables.com/id/Water-Level-Indicator-with-Alarm/?ALLSTEPS

Men jeg skal bruke 3 av disse lampene til å aktivere ett 5v relè, men transistoren BC547 leverer ikke nok strøm for a aktivere dette. Er løsningen så enkel at jeg kan bytte ut transistoen med en kraftigere? 2SC4196 f.eks. Eller kan jeg bruke den eksisterende transistoren til å aktivere en annen? Eller kan BC547 parallellkobles for å dra ut mer strøm?

Relèet jeg refererer til er dette: http://www.ebay.com/itm/RELAY-2C-5VDC-COIL-2A-250V-125-OHM-0-787X0-39X0-366-IN-G6A-234P-5V-/251591328874?pt=UK_BOI_Electrical_Components_Supplies_ET&hash=item3a9403046a

Relèet skal aktivere en kontaktor.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Transistoren BC547 kan i seg selv fint levere nok strøm til et slikt lite relé.

Men du må ihvertfall fjerne den motstanden som står i serie med LED.

Og er du sikker på at skjema er riktig? I mitt hode så skal kollektor på en NPN transistor kobles til positiv spenning, og ikke til 0V. Base må ha ca. 0.5-0.7V høyere potensiale enn emitter for å lede, det ser ikke riktig ut på det skjemaet.

Strømmen som kommer inn på basen vil også ha en del å si, rent vann leder ikke strøm veldig godt, og ved en alt for lav strøm på basen vil det ikke bli nok strøm kollektor-emitter for å drive relé.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Så om jeg kobler enda en BC547 i serie så skal dette gå fint? slik at -5v til dioden går inn der vann sensoren går på den eksisterende. ja jeg har koblet relèet inn før motstanden til led dioden, men har ikke tenkt å fjerne disse da jeg også vil se vann-nivået.

Om skjema er riktig vet jeg ikke, har fulgt skjema og den virker fint i seg selv.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det fungerte ikke å sette en bc547 i serie med den andre. Lysdioden lyser konstant uten vann også da. Jeg vil ikke erstatte lysdioden, kan denne optokobleren settes inn i tillegg? Du nevner en sperrediode parallellt med relèspolen, kan UF4007 brukes? denne for å kortslutte den induktive spenningen fra spolen når kretsen brytest?

Lenke til kommentar

Så om jeg kobler enda en BC547 i serie så skal dette gå fint? slik at -5v til dioden går inn der vann sensoren går på den eksisterende. ja jeg har koblet relèet inn før motstanden til led dioden, men har ikke tenkt å fjerne disse da jeg også vil se vann-nivået.

Om skjema er riktig vet jeg ikke, har fulgt skjema og den virker fint i seg selv.

Kobler du releet i serie med motstand og LED, vil det ikke fungere. Vil da bli alt for liten spenning over spolen til relé siden LED og motstand "stjeler" av den. Det som gjerne kan fungere, er å koble opp en krets paralellt med den som allerede er der. Kobler da opp en ekstra transistor med base og kollektor koblet til samme punkt som en av de andre, mens emitter går direkte til relé spolen.

Skal du ha 3 ulike relé som kobler inn på ulike vann nivå? Eller et relé som skal kunne koble inn uansett hvem av de 3 nivåer som tennes?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det er 3 relèer som skal settes inn på hver sin lysdiode, jeg prævde å koble slik du nevner, tror jeg? jeg brukte utsignalet fra den eksisterende transistoren til å aktivere den nymonterte, den siste pinnen + satte jeg på samme som den eksisterende. utsignalet fra den nymonterte rett på relè. Relè slår inn men den eksisterende transistoren er aktivert selv uten vann.

Lenke til kommentar

Da er det nok for liten forsterkning i transistoren i forhold til hva som kommer inn av strøm på basen.

Skal være en bokstav bak nummeret BC547 som angir forsterkning, mener A er lavest og C er høyest.

Om du har en A type og kan bytte med en C er det mulig at det er nok.

Alternativt kan du jo forsøke å bruke to transistorer i en darlington-kobling. Dette øker forsterkning av strømmen ganske mye.

Kobles slik som dette:

darlington_pair_transistor_circuit.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Nei har lite, kun en hobby dette. Har endel tandberg forsterkere men er nok lite å hente av slikt der... Har handlet inn de komponentene som ble nevnt nesten øvert i tråden. Skal prøve å fjerne dioden og motstanden så blir det en fullverdig darlingtonkobling.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Kretsen blir død når diode og motstand kobles ut på darligtonkoblingen her. Grunnen til dette tror jeg er at det er svak + (via vann) som trigger den første transistorer, den prøver da å trigge neste med jord. Jeg får vente til disse LTV817 kommer i postkassen, har du ett skjema på hvordan disse kobles opp?

Lenke til kommentar

Han kjører den motsatt vei ja. Og ser ikke helt hvordan det skal funke noe særlig. :hmm: I kommentarfeltet så er det flere som kommenterer dette.

Her henviser han bare til den lille videoen sin med testing av transistoren, hvor det ser ut som han gjør motsatt av hva skjemaet viser (med mindre han har byttet om på fargene slik at rød = jord og svart = VCC).

Tror jeg skjønner hvordan han kunne gjøre en slik tabbe:

• Han har koblet opp transistoren "direkte" slik tegningen viser, og siden BC547 er "opp ned" på tegningen (altså motsatt vei) enn pinouten til transistoren, så blir det faktisk riktig om man feilaktig tar å kobler opp direkte/ukritisk slik tegningen viser (altså at man ikke tar hensyn til collector, emitter eller base, men bare visuelt kobler opp).
  • Selve transistoren har ben som tilser: C-B-E om man ser på den "forfra", men om man ser på tegningen så vil viser den E til venstre, B i midten og C til høyre. Altså motsatt. Så om man er skikkelig noob og kobler direkte opp, så vil man gjøre to feil, som ironisk nok gir en rett i dette tilfellet. :wee:
  • Det riktige er selvsagt å se på tegningen hvor Collector, emitter og base kobles, deretter ser man på databladet til transistoren hvor C, E og B befinner seg. Men når tegningen er feil, så blir det også feil til slutt.

Angående oppkoblingen:

• Coilen krever 40mA for å aktivisere (altså 5V / 125 ohm).
  1. Du må ha en diode som takler så mye (eller du kan kjøre to i parallell), om det skal være en i serie med spolen.
  2. Du må øke spenningsforsyningen, slik at det faktisk er 5V over releet etter at du har fått spenningsfallet over dioden. Har du f.eks en (eller to) diode(er) med 3V ved 40mA, så må spenningsforsyningen være på 8V.
  • Du kan selvsagt kjøre i darlingtonkonfigurasjon, men det gjøre ting unødvendig komplisert etter hva jeg kan forstå at du trenger. :hmm:
  • Anbefaler dog et multimeter for å måle strømmen du faktisk sitter igjen med. Den vil jo variere med basestrømmen, som igjen er avhengig av hva ledeevnen til vannet er, som varierer kraftig fra hvor godt vann du har (skitnere/saltvann er ofte en del mer ledende, mens helt rent vann ikke leder overhode, dog sjeldent et problem).

Beklager om det kanskje er litt rotete, men ser ikke hele saken her.

1. Trenger du lysdioder i tillegg til releet, eller kan du bare erstatte dioden og motstanden med releet (optimalt og enklest)?
  2. Har du nok basestrøm til å i det hele tatt aktivisere transistoren? (mål med multimeter)
  • Hjelper nok ikke så voldsomt med en darlingtonkonfigurasjon hvis denne ikke har nok til å få transistoren til å lede overhode. Da er det bedre å helle øke spenningsforsyningen, eller sette lederene som står i vannet nærmere hverandre, slik at strømmen øker.
  • Ja, eller bruke en transistor som ikke trenger så høy basestrøm.
Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Sånn tenker jeg at LED-lampen kan byttes ut med en optokopler for å drive et 5 Volt's rele.

Men fungerer egentlig kretsen slik han er tegnet opp? Litt uvanlig å kople en NPN Collektor til GND.

attachicon.gifskjema.jpg

Problemet med dette skjema er at han da ikke har noe LED som lyser visuellt. Ville ha både LED slik det er i kretsen, samt et relé på samme utgang som skal trekke til når LED lyser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...