Emancipate Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Kan man få en begrunnelse hvis man får henvisningen avvist med "begrunnelsen" ikke rett til helsehjelp? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Hvordan kan man ikke ha rett til helsehjelp?:o Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 31. august 2014 Forfatter Del Skrevet 31. august 2014 Hvordan kan man ikke ha rett til helsehjelp?:oJa, det var det jeg ville ha et svar på, da. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Har du fått henvinsing fra feks fastlege er det jo vurdert slik at du trenger helsehjelp...? Lenke til kommentar
hermosa Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Kan man få en begrunnelse hvis man får henvisningen avvist med "begrunnelsen" ikke rett til helsehjelp? Det kan muligens være ment at du ikke kommer innunder garantitiden. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 31. august 2014 Forfatter Del Skrevet 31. august 2014 (endret) Har du fått henvinsing fra feks fastlege er det jo vurdert slik at du trenger helsehjelp...?Nei, det funker ikke sånn. Spesialisthelsetjenesten vurderer alle henvisninger etter 1. Rettighetspasient, der man har rett på prioritert behandling innen en frist. 2. Behovspasient, du kommer bakest i køen. 3. "Ikke behov". Jeg kom altså i kategori 3. Endret 31. august 2014 av Tåkelur Lenke til kommentar
Suspendert Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Kan man få en begrunnelse hvis man får henvisningen avvist med "begrunnelsen" ikke rett til helsehjelp? Det er altså slik å forstå at din fastleges henvisning til spesialisthelsetjenesten, er vurdert til at du ikke har behov. Dette betyr at du etter pasient- og brukerrettighetslovens § 2-1b, er vurdert til å ikke oppfylle retten til nødvendig helsehjelp fordi behovet enten; ikke anses å være øyeblikkelig, og/eller at du ikke har forventet nytte av helsehjelpen, og kostnadene ikke står i rimelig forhold til tiltakets effekt. Praksis er at det følger med en slags kortfattet begrunnelse til avgjørelsen, men denne er oftest uforståelig. Kravet til begrunnelse etter forvaltningslovens bestemmelser om enkeltvedtak, gjelder ikke her, således er begrunnelsen som regel kortfattet. Imidlertid har du en klagerett etter pasient- og brukerrettighetslovens § 7-2. Klagen skal sendes til den som har tatt avgjørelsen. Den skal være skriftlig og undertegnet av deg selv. Dersom avslaget opprettholdes, vil du få en bedre begrunnelse. Lenke til kommentar
Suspendert Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Hvordan kan man ikke ha rett til helsehjelp?:o F.eks fordi ingen har plikt å yte helsehjelpen fordi man ikke oppholder seg i Norge. Eller fordi man ikke har et helseproblem. Lenke til kommentar
Suspendert Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 (endret) Har du fått henvinsing fra feks fastlege er det jo vurdert slik at du trenger helsehjelp...? Ikke nødvendigvis. En henvisning fra fastlegen kan dreie seg om at fastlegen ikke har kompetanse nok på området til å ta avgjørelsen om det skal ytes en viss type helsehjelp. Således ber fastelegen om hjelp fra mer kvalifisert helsepersonell. Endret 31. august 2014 av Gregersen Lenke til kommentar
hermosa Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 (endret) Har du fått henvinsing fra feks fastlege er det jo vurdert slik at du trenger helsehjelp...?Nei, det funker ikke sånn. Spesialisthelsetjenesten vurderer alle henvisninger etter 1. Rettighetspasient, der man har rett på prioritert behandling innen en frist. 2. Behovspasient, du kommer bakest i køen. 3. "Ikke behov". Jeg kom altså i kategori 3. Dette oppfatter jeg slik at du blir vurdert til å få den hjelpen du trenger hos din fastlege. Edit: Jeg så at du har fått utfyllende forklaring fra andre. Endret 31. august 2014 av hermosa Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 31. august 2014 Forfatter Del Skrevet 31. august 2014 Jeg får ikke det. Lenke til kommentar
Reipar Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Hei, Tåkelur. 2.linjetjenesten (altså sykehusene stort sett) har lov til å avvise henvisninger.Det er helt naturlig. Når en fastlege (allmennpraktiker) henviser til spesialist og ber om undersøkelser så er det av og til slik at spesialisten, med rette, mener at dette er helt unødvendig. For å ta et banalt eksempelt, det ville vært meningsløst om sykehuset var nødt til å gjør en tykktarmsundersøkelse på en pasient med ørebetennelse bare fordi fastlegen ber om det. Den vanligste årsaken til at henvisninger avvises er at de er for dårlige. "Pasienter har vondt i magen, ønsker coloskopi". Noen fastleger skriver helt ubrukelige henvisninger.Slik jeg ser det kan du gjøre to (tre) ting om du mener at du trenger time likevel: 1. Gå tilbake til fastlegen og be om at han skriver en ny henvisning med mer informasjon, ofte skriver spesialisten hvorfor henvisningen ble avvist. 2. Skaff deg en ny fastlege som skriver en ny henvisning. (3. Skaff deg undersøkelsen privat.) Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 31. august 2014 Forfatter Del Skrevet 31. august 2014 For å skrive en ny henvisning burde jeg hatt info om hva som manglet i henvisningen som ble avvist, det var det jeg ikke fikk. Så da blir det vel å helgardere med en ultra-fyldig henvisning. Lenke til kommentar
Sylar Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Går det an å skrive noe selv og legge ved slike henvendelser? Lurer selv på dette... Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 31. august 2014 Forfatter Del Skrevet 31. august 2014 Går det an å skrive noe selv og legge ved slike henvendelser? Lurer selv på dette...Hvis du skriver klage skriver du den jo selv. Hvis ikke kommer det an på fastlegen din hva han vil sende. I det minste kan du skrive noe til fastlegen din som han leser før han skriver henvisningen, for håpentligvis med det viktigste. Lenke til kommentar
Sylar Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Åh, skjønner... Det er ikke mulig for deg å henvende deg til sykehuset, da, og be om begrunnelsen for avslaget? Kan jo hende de er behjelpelige... Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 3. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2014 Legen min "klagde" og ba om en begrunnelse. Innebærer dette at jeg ikke har krav på en begrunnelse fordi jeg ikke underskrev klagen selv? Lenke til kommentar
Suspendert Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 Legen min "klagde" og ba om en begrunnelse. Innebærer dette at jeg ikke har krav på en begrunnelse fordi jeg ikke underskrev klagen selv? I og for seg ikke, siden sykehuset ikke automatisk kan sende personsensitive opplysinger ut i hytt og gevær. Imidlertid vil du ju kunne lese hva sykehuset skrev til legen... Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 3. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2014 La meg omformulere spørsmålet: innebærer det at sykehuset ikke har plikt til å gi en begrunnelse til legen. Lenke til kommentar
Suspendert Skrevet 6. oktober 2014 Del Skrevet 6. oktober 2014 La meg omformulere spørsmålet: innebærer det at sykehuset ikke har plikt til å gi en begrunnelse til legen. Forvaltningsmessig er det korrekt antatt. Det betyr i prinsipp at du ikke kan klage på at du ikke får en begrunnelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå