xdatax Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 (endret) Hei. Har den siste tiden slitt med bluescreen og restart. Men her om dagen fikk jeg faktisk lest feilmeldingen, og det var: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL Etter å ha søkt litt fant jeg ut at dette kunne ha med RAM'en å gjøre, så jeg har kjørt flere tester med memtest86. Først kjørte jeg en test med en cpu og alle fire rambrikkene i 9 timer, og da kom det bare opp en error(på test 6). Etter dette brukte jeg alltid "cpu all" da jeg leste dette var raskere. I går kjørte jeg 1 og 1 brikke på slot en i omtrent 2 timer pr brikke, og ingen feil kom opp. I natt satt jeg inn i alle 4 brikkene og lot den gå i rundt 9 timer. Da jeg våknet var det haugevis med feil, og alle på test 6. Det kan se ut til at feilene kun dukker opp når rambrikkene er varme. Jeg prøvde å ta ut en brikke, og kjørte så bare test6 på nytt. Da var brikkene fortsatt ganske varme, og jeg fikk error kjapt, lot så pcen stå en stund slik at alt ble nedkjølt, og kjørte testen på nytt --> ingen error. For øyeblikket prøver jeg å la testen gå så lenge at det blir varmt med 3 brikker av gangen, for å se om jeg finner en synder som ikke liker varmen. Er det slik at ved noen temperaturer er det bare for varmt og da "akseptabelt" at minne jukser? altså at jeg rett og slett må få mer kjøling? synes det er litt rart at "plutselig" er ikke kjølingen god nok, men ikke vet jeg. Det som er merkelig er at pcen funket helt fint før ferien, og bruken er i grunnen lik. PCen er blitt noen år gammel, kjøpt sommeren 2011. Noen tips til hva jeg skal gjøre? litt specs: 4 RAM brikker på 2GB hver0 (PC3-12800 DDR3 XMP 800MHz /9-9-9-24 CMX8GX3M4A1600C9) intel core i5-2500k @ 3.30GHz nvidia geforce gtx 570 OS: win7 home premium 64bit PSU: TX750M MB: ASUS P8Z68-V PRO Endret 31. august 2014 av xdatax Lenke til kommentar
LOBOS Skrevet 29. oktober 2014 Del Skrevet 29. oktober 2014 (endret) Av med dør og bruk en bord vifte på ram over en stund. No Bsod = Varme problem. Om det i praksis ikke er mulig eller lønnsomt å kjøpe intern vifter ol (nb: ram vifter er crap!) så kan du prøve å klokke ned rammen i bios for å se om det endrer varmeutviklinken nok til at rammen kooper litt til. Trolig så har rammen du har i PCen din vært "for varm" over lang tid og nå ser du resultatet med kortere liv en normalt. Funker ikke dette gå ned til 2x dimms (4gig) eller kjøp ny ram. ------------------------- Evt bruk WinDBG til å finne ut mer om feilen ved å lese windows crash dump filen (Dvs: c:\windows\memory.dmp Du kan sjekke om du har en slik fil nå...) WinDBG link: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/ff551063%28v=vs.85%29.aspx Etter installasjon bare husk å ha riktig symbols/path når du åpner dmp filen. Using the Microsoft Symbol Server with WinDbg To use the Symbol Server Web site from within WinDbg, follow these steps: Start the Windows Debugger (WinDbg.exe). On the File menu, click Symbol File Path. In the Symbol path box, type the following command: (bruk forum "svar" for å se hele command linjen)SRV*c:\symbols*http://msdl.microsoft.com/download/symbols where your local folder for symbols is the folder in which you copy your local symbol cache. The debug symbols are downloaded to this location.Note You can point to any local path or share that your computer can reach; it does not have to be a location on the computer's hard disk. Endret 29. oktober 2014 av LOBOS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå