moby_duck Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 I skiftplanen for neste uke er jeg satt opp å jobbe mandag til lørdag, totalt 46 timer i løpet av hele uka. Det er snakk om en selgerstilling på Elkjøp. Har jeg lov til å jobbe så mye? Arbeidsmiljøloven sier: § 10-4.Alminnelig arbeidstid 1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager. Jeg forstår at jeg kan kreve å jobbe mindre, men jeg får betalt per time og har ingenting imot å jobbe så mye. Men har jeg lov til det? Jeg har også en jobb som pianolærer, men dette er kun 7 timer i uka. Totalt 53 timer i neste uke. Gjelder reglene for arbeidstid kun for hver arbeidsgiver? Altså, kan jeg overstige de 40 timene så lenge det er maks 40 timer per arbeidsgiver? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Reglene gjelder per arbeidsgiver/arbeidsforhold, ja. Det er forøvrig lov å jobbe mer enn 40 timer i uka (enkelte uker, ikke "hele tiden") også for en enkelt arbeidsgiver, men da skal du i utgangspunktet ha overtidstillegg (minimum 40%) for de siste seks timene. Men, så er det diverse mer eller mindre kompliserte regler om gjennomsnittsberegning over flere uker som kan bety at du likevel ikke har krav på overtidstillegg... Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Men gjennomsnittsberegning skal vel avtales skriftlig på forhånd, og er ikke noe som gjelder hele tiden? Eller er det bare en regel det offentlige har? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Men gjennomsnittsberegning skal vel avtales skriftlig på forhånd, og er ikke noe som gjelder hele tiden? Jo, det kan nok sikkert stemme -med mindre det allerede er avtalt som en del av tariffavtale, vil jeg tro. Lenke til kommentar
hean Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Er vel planlagt overtid og det tror jeg ikke er lov men du skal uansett ha overtidsbetalt. Hvis det er greit for deg så ser jeg ikke problemet, du risikerer uansett ikke noe som helst straff, kun arbeidsgiver. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 (endret) Planlagt overtid er ikke ulovlig. Edit: Det vil si, man kan planlegge bruk av overtid på et tidspunkt i framtiden fordi det er et midlertidig behov for det av forskjellige årsaker. Man kan ikke f.eks. planlegge overtid fordi man ikke vil ansette en person til i bedriften som arbeider de seks timene trådstarter er oppsatt til å arbeide på regelmessig basis. Er det derimot snakk om en midlertidig periode (av udefinert lengde) er det tillatt. Dermed er det altså ikke selve planleggingen som er ulovlig, men grunnen til overtid. Endret 31. august 2014 av Nedward Lenke til kommentar
hean Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 (endret) Planlagt overtid er ikke ulovlig. "Da blir det planlagt overtid, og det er ikke lov, sier Daniel Erik Nielsen." http://www.dt.no/nyheter/bryter-overtidsregler-1.8493226 Endret 31. august 2014 av Nasciboy Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 (endret) Uten tariff blir det i teorien 6 timer totalt overtid denne uka. Det er lov med 10 timer overtid over en periode på 7 dager som du ser i § 10-6.Overtid avsnitt 4 link. Les også avsnitt 8 som sier at du ikke skal jobbe mer enn 13 timer per 24 timer. Avsnitt 11 sier dessuten at du har krav på minimum 40% lønnstillegg oppå ordinær lønn de timer du jobber overtid. Edit: Denne siden oppsummerer det hele godt: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78157 Endret 31. august 2014 av Thor. Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 31. august 2014 Forfatter Del Skrevet 31. august 2014 Okay, takk for alle svar I utgangspunktet har jeg en deltidsstilling, men det er litt få folk tilgjengelig på jobb for tiden, så jeg har fått en del ekstravakter og jeg tar som sagt imot alle arbeidstimer jeg får så lenge jeg får betalt Jeg skal ta en prat med arbeidsgiver angående lønnstillegg på overtid. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Planlagt overtid er ikke ulovlig. "Da blir det planlagt overtid, og det er ikke lov, sier Daniel Erik Nielsen." http://www.dt.no/nyheter/bryter-overtidsregler-1.8493226 Interessant. Jeg ser ikke noe i AML som forhindrer planlegging av overtid. Lenke til kommentar
hean Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Interessant. Jeg ser ikke noe i AML som forhindrer planlegging av overtid. Tror faktisk ikke det står direkte men at det tolkes slik likevel... Hvis man har fått ett akutt bortfall i arbeidsstokken for eksempel en sykemelding tror jeg faktisk det er lov men hvis det er planlagt overtid fordi de ikke klarer å dekke opp med normal bemanning tror jeg det er ulovlig. Da skal overtiden heller dekkes opp med flere ansatte... Ikke helt sikker på dette, Krikkert eller Herr Brun kan nok svare mer sikkert. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 Forskjellige definisjoner av "planlagt". Du kan ikke planlegge med bruk av overtid for å få en varig situasjon til å gå opp, det vil være i strid med arbeidsmiljølovens regler om at behovet for overtid må være særlig og tidsavgrenset. Du kan imidlertid planlegge at det vil bli behov for overtidsarbeid på lørdag førstkommende, det må ikke være noe som plutselig oppstår samme dag. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå