Gå til innhold

Bærekraftig populasjonsvekst i Norge.

Gjest Slettet+513

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det kan kanskje være noe i hva trådstarter foreslår: jeg leste en plass at en av grunnene til at kvinner får mindre barn er at de venter til de er økonomisk stabile (altså ferdig utdannet og med jobb) før de skaffer unge. og så ender det kanskje opp med at det er "for sent" å få barn. hvis det er tilfellet kunne det være en tanke å gi dem "barnelån" eller noe i den dur, lån a la studielån som er lette å tilbakebetale. så de ikke trenger å bekymre seg for dårlig økonomi hvis de vil starte tidligere.

Dette fenomene har lenge vært kjent. Åja, vi burde gjort noe tiltak slik at befolkningsveksten ligger på ca 2.1 eller litt høyere. Økonomien våres er avhengig av befolkningsøkning. Håper det blir flere nordmenn hvor jeg bor, da får jeg kanskje fiber :p

Frankrike er det eneste vestlige landet som har hatt en uttalt politikk om å øke fødselsraten,» sier Øystein Kravdal. Midt på 1990-tallet var fødselsraten nede på 1,7 barn per kvinne, en del lavere enn Norge på det tidspunktet. I dag er fødselsraten i Frankrike oppe på 1,9 barn per kvinne, mot 1,75 i Norge.

http://www.ukeavisenledelse.no/styrer-mot-befolkningsnedgang

Endret av Heradon
Lenke til kommentar

Folk må slutte å føde egne barn. Det er egoistiskt. Det er nok av barn der ute fra før.

Vi må undertrykke våre instinkter om egen reproduksjon, og heller adoptere. La intellektet vinne over det primitive i oss.

Tror jeg heller får egne barn en å straffe resten av samfunnet med å importere kriminelle og ukultur. Jeg sier ikke at alle utlendinger er kriminelle, men det er de som hever statistikken.

De kriminelle rumenerne eller estlenderne bor jo ikke her da, de er bare på raid fordi de har lov til å besøke oss som Europeere.

Lenke til kommentar

Folk må slutte å føde egne barn. Det er egoistiskt. Det er nok av barn der ute fra før.

Vi må undertrykke våre instinkter om egen reproduksjon, og heller adoptere. La intellektet vinne over det primitive i oss.

Tror jeg heller får egne barn en å straffe resten av samfunnet med å importere kriminelle og ukultur. Jeg sier ikke at alle utlendinger er kriminelle, men det er de som hever statistikken.

Trodde det var små barn upåvirket av hendelser og kultur i sitt fødselsland, som får en trygg og stabil oppvekst i Norge med samme forutsetninger som norskfødte barn og ikke fiks ferdige kriminelle man adopterte jeg?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Randers mente i sin ungdom at menneskene ikke ville overskride grensen Limits to Growth. Han mente optimistisk at menneskene ville regulere seg unna dette verdensproblemet. Men her sitter vi med en ubetydelig Kyoto avtale.

På samme måte tror Randers at både folk i I land og U-land vil gå ned til 1 barn pr familie. Jeg vil si at dette er optimistisk, men vet at det allerede er en trend med mindre barn i I-land som Norge.

Anbefaler at du leser 2052: A Global Forecast. Forordet der er slående. Hans optimisme har endret seg til stoisk resignasjon. Tipper det vil falle i smak!

Lenke til kommentar

Det har flere årsaker. Ettbarnspolitikken har flere unntak i dag, blant annet gjelder den kun Han-kinesere, ikke andre etniske grupper. Og så straffes det bare med bøter, og med øket velstand er det en del kinesere som får flere barn og betaler boten.

Interessant nok stiger den kinesiske befolkningen fortsatt, om enn ikke så raskt som før.

Geir :)

Etbarnspolitikken er i praksis allerede avskaffet. http://en.wikipedia.org/wiki/One-child_policy#Relaxation_of_policy

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Problemet i norge i dag er at fødselsraten blant norske kvinner er på snaue 1.8 barn per kvinne. Dette er ikke bærekraftig.

Så om 70 år vil det ikke være mange etniske nordmenn igjen i landet. Vi vil være halvert hvert 70 år.

For å forhindre at fremmede kulturer er i flertall enn med oss med norske røtter og at du tvinges til å spise halal kjøtt. osv.

Dette er mitt forslag.

alle Kvinner får rikelig belønning for å ha minst 2 eller 3 barn hver. Maks belønning ved 4 barn. Gi de rabatter og andre ordninger.

Noen enige?

Litt info fra Human Rights Service http://www.rights.no/2013/12/faerre-etniske-nordmenn-i-norge/

Hva med å fjerne alle støtteordninger slik at de som får barn må ta det fulle og hele ansvar selv? Dvs om man velger å få barn så får man for pokker sørge for å ha økonomien i orden først.

Problemet med dagens system er at det legger opp til at man kan gå hjemme bare man får mange nok barn. Det er ikke andre mennesker sitt ansvar å betale for at en selv velger å få barn.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Jupp. Det interessante spørsmålet er: Hvorfor har folketallet i Kina vokst kontimuerlig i alle disse årene, med en fødselsrate på rundt 1,5?

Fordi befolkningsreduksjon skjer ikke umidelbart etter at fertitetsraten faller.

F.eks. hvis den faller fra 6 til 1.5, så skjer dette.

1 GEN (16) (1975)

xx xx

xxxxxx xxxxxx

2 GEN (25) (2005)

xx xx

xxxxxx xxxxxx

xxxxxx xxx

3 GEN (28) (2035)

xxxxxx xxxxxx

xxxxxx xxx

xxxxxx x

4 GEN (21) (2065)

xxxxxx xxx

xxxxxx x

xxxxx

Hvis det er vanlig å få barn når man er 30 år, så tar det 60 år før befolkningen faller.

Det er også derfor land som Nigeria vil slite i fremtiden. Selv om de reduserte fertilitetsraten fra 6 til 1.5 imorgen så vil befolkningen forsette å vokse de neste 60 årene.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Trodde det var små barn upåvirket av hendelser og kultur i sitt fødselsland, som får en trygg og stabil oppvekst i Norge med samme forutsetninger som norskfødte barn og ikke fiks ferdige kriminelle man adopterte jeg?

Ikke adoptivbarn. Tenkte heller på om vi stoppet å reprodusere oss, så måtte vi importere nye landsmenn.

Lenke til kommentar

Ikke adoptivbarn. Tenkte heller på om vi stoppet å reprodusere oss, så måtte vi importere nye landsmenn.

KKakes poeng var vel at dersom vi "importerer" dem ved å adoptere mens de er små, så er de ikke plaget hverken med kriminelle vaner eller ukultur. Vi behøver altså som Skurupu sier ikke føde dem selv.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Problemet i norge i dag er at fødselsraten blant norske kvinner er på snaue 1.8 barn per kvinne. Dette er ikke bærekraftig.

Så om 70 år vil det ikke være mange etniske nordmenn igjen i landet. Vi vil være halvert hvert 70 år.

For å forhindre at fremmede kulturer er i flertall enn med oss med norske røtter og at du tvinges til å spise halal kjøtt. osv.

Dette er mitt forslag.

alle Kvinner får rikelig belønning for å ha minst 2 eller 3 barn hver. Maks belønning ved 4 barn. Gi de rabatter og andre ordninger.

Noen enige?

Litt info fra Human Rights Service http://www.rights.no/2013/12/faerre-etniske-nordmenn-i-norge/

Hva med å fjerne alle støtteordninger slik at de som får barn må ta det fulle og hele ansvar selv? Dvs om man velger å få barn så får man for pokker sørge for å ha økonomien i orden først.

Problemet med dagens system er at det legger opp til at man kan gå hjemme bare man får mange nok barn. Det er ikke andre mennesker sitt ansvar å betale for at en selv velger å få barn.

Problemet med dagens system er at det ikke er godt nok "betalt" å gå hjemme for å passe og oppdra sine barn. Og så lenge ingen føler noen verdi eller felles ansvar for å bidra med oppdragelsen til "yrkesmor eller far", er enhver "god forelder" i en klemme mellom samfunnets krav til effektivitet (som er basert på godt oppdratte borgere) og at "alle" er ute i arbeid, og det de selv som mor og far mener/føler er best for deres egne poder

Hva hjelper det om vi alle står på, og lar ungene bli ivaretatt av "systemet" - noen kommer kanskje ut av det systemet som gode nok borgere, men for meg virker det som at systemet produserer flere "avik" enn "suksesser", eks. "ung ufør" enn det gjorde før

Men kanskje det hadde vært en løsning å gi absolutt alt ansvaret til foreldrene, så kunne de holdt på med sin barneoppdragelse, for så¨å "selge" sine barn inn til systemet når de ble kompetente nok. I stedet for barnetrygd, kunne heller hvert eneste barn få et "nuf nummer" i brønnøysundsregisteret

:)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Så kan man selvsagt spørre om kultur og religion tilpasser seg like fort. Jeg blåser i hvilken hudfarge mine fremtidige oldebarn har, men jeg vil helst ikke de skal tvinges til å bære nikab og gifte seg når de er 13...

Siden de feste i Norge er like naiv og ettergivende for islam som du er, så kan du nok risikere at det skjer adskillig fortere at folk i Norge blir tvunget til å bære niqab og inrette seg etter islam eller dø.

Islamiseringen av Norge går med rekordfart, og støttes av politikerne på storinget og i regjering.

Så med mindre vi blir reddet av gongongen, så vil islam hat tatt over Norge i løpet av få år.

Endret av Baltazar94
Lenke til kommentar

Siden de feste i Norge er like naiv og ettergivende for islam som du er, så kan du nok risikere at det skjer adskillig fortere at folk i Norge blir tvunget til å bære niqab og inrette seg etter islam eller dø.

Du får ta den diskusjonen med mine barn og barnebarn, om du fortsatt lever når de blir gamle. Det skjer ikke i min levetid, og neppe etter heller.

Islamiseringen av Norge går med rekordfart, og støttes av politikerne på storinget og i regjering.

Nei. Nå er jeg gammel nok til at jeg er født før de første muslimene kom til Norge. Norge er ikke en tøddel mer "islamisert", det er mer sekularisert, og det er en god ting.

Så med mindre vi blir reddet av gongongen, så vil islam hat tatt over Norge i løpet av få år.

Du får anslå hvor mange år, så jeg vet når jeg skal arrestere deg på det. Mer interessant er at du åpner for at det står noen klar til å slå på gonggongen. Siden folkeflertallet etter sigende er "naive og ettergivende", hvem er perkusjonisten?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du får ta den diskusjonen med mine barn og barnebarn, om du fortsatt lever når de blir gamle. Det skjer ikke i min levetid, og neppe etter heller.

Nei. Nå er jeg gammel nok til at jeg er født før de første muslimene kom til Norge. Norge er ikke en tøddel mer "islamisert", det er mer sekularisert, og det er en god ting.

Du får anslå hvor mange år, så jeg vet når jeg skal arrestere deg på det. Mer interessant er at du åpner for at det står noen klar til å slå på gonggongen. Siden folkeflertallet etter sigende er "naive og ettergivende", hvem er perkusjonisten?

Hvordan kan du påstå at det ikke har vært og er noen islamisering av Norge ?

Før islam kom til Norge så hadde vi ingen moskeer, ingen bønnerom for muslimer og ingen muslimer som kjørte/gikk rundt i gatene og relklamerte for islam samt demonstrerte og ropte at avguden allah er størst.

Folk i Norge ble ikke tvunget til å spise halal mat uten at de selv vet om det, vi hadde ikke uformelige vandrende telt som gikk rundt i gatene.

Det var ingen som krevde hverken å f bygge moskeer, hijab, niqab, halal eller bønnerom,

Her må vi vel også ta med all volden og massevoldtektene som et tegn på islamisering, for koranen oppfordrer til slikt mot vantro.

Muslimer har okkupert bydeler i Oslo og kaller det for sitt område, og nordmenn som går der risikerer å bli slått og trakkasert.

Politikerne har også forandret grunnloven for å legge tilrette for islam, ved å slette statskirken fra grunnloven.

Og dermed også kristendom, som de forøvrig også prøver å bebjempe med alle mulige midler inkl islam.

Vi har muslimer på stortinget, og nå får vi kanskje muslimsk ordfører i Oslo snart

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2014/09/16/207969/tidligere-islamsk-rad-leder-utfordrer-stang-i-oslo

For jeg tror nok at slike naive pk-ere som deg vil stemme på ham for å vise sin "toleranse" Og dessverre så er det nok slik at folk flest er som deg, og de konkurrerer om å være mest pk.

Og muslimene krever nå også et muslimsk museum i Oslo

http://www.osloby.no/nyheter/Munch-museum-kan-bli-muslim-museum-7720136.html

Men det rekker vi nok ikke, for 3 verdenskrig vil nok sette en stopper for de planene.

Og her kommer vi til dine barnebarn, for det er slett ikke sikkert at de vil leve så lenge.

FNs program for befolkningsreduksjon er nå begynt,og vi vil nok ikke slippe unna dette i Norge heller,

Den kommende verdenskrigen er forøvrig også en del av dette programmet.

Lenke til kommentar

Hvordan kan du påstå at det ikke har vært og er noen islamisering av Norge ?

Det vet du strengt tatt, siden vi har hatt diskusjonen flere ganger før. Men for nye lesere:

Før islam kom til Norge så hadde vi ingen moskeer, ingen bønnerom for muslimer og ingen muslimer som kjørte/gikk rundt i gatene og relklamerte for islam samt demonstrerte og ropte at avguden allah er størst.

Selvsagt hadde vi ingen moskeer før vi hadde noen muslimer. Hva skulle vi nå med det? Men vi hadde synagoger, uten at noen snakket om "jødifisering".

Men at muslimene lager seg gudshus for sine egen del betyr ikke at du eller jeg behøver å gå der, og dermed ikke - så lenge de er en minoritet - at samfunnet islamiseres.
Folk i Norge ble ikke tvunget til å spise halal mat uten at de selv vet om det, vi hadde ikke uformelige vandrende telt som gikk rundt i gatene.

Folk tvinges fortsatt ikke til å spise halal mat. Det hender de "lures" til det, i den grad de bryr seg, fordi ikke alle leverandører er så nøye med å merke mat som ikke er halal, selv om den inneholder noe halalslakt.

I Norge er "halalslakten" slaktet på akkurat samme måte som den andre, det diskuterte vi for noen dager siden. Her er ikke Norge blitt islamisert, det er muslimene som har blitt integrert. Så for nordmenn flest gjør det ingen som helst forskjell.

Så er akkurat den slakten velsignet av en dertil egnet muslim i tillegg, og jeg vet at det betyr noe for deg personlig. Men for samfunnet betyr det ingenting.

Det var ingen som krevde hverken å f bygge moskeer, hijab, niqab, halal eller bønnerom,

Nei, så lenge det ikke var noen muslimer, så var det selvsagt ingen som krevde det. Vi hadde bare protestanter, som krevde at staten bekostet kirkene deres, katolikker og andre kristne som bygget sine egne, og jøder som bygget synagoger. Selv synes jeg at alle kirkesamfunn burde finansiere sin egen tro. Muslimene også. Men nå er det ikke det norske samfunnet som har bekostet moskeene, det har muslimer i inn og utland.
Bønnerom er heller ingen tvang. Noen muslimer ønsket det, og noen arbeidsgivere synes det er en grei investering i fornøyde arbeidstagere. Men de har ikke krav på det etter norsk lov. Samfunnet blir ikke islamisert.
Når det gjeldet hijab, så er min holdning enkel: Når muslimske kvinner tvinges til det, så er det en uting og noe faenskap, og en av de negative sidene ved den patriarkalske muslimske kulturen. Det er en kamp som de muslimske kvinnene må ta selv, og som jeg gladelig støtter om jeg kan. Men så lenge ikke de som ikke er muslimer tvinges til å gå med det, så er det ikke snakk om islamisering.
I min lokale Menybutikk har halvparten av de kvinnelige ansatte hijab. Det er meningsfullt fordi butikken ligger midt i et innvandrerstrøk og ansetter fra lokalbefolkningen. Men jeg har aldri opplevet at de har forventet at jeg har tatt noen andre hensyn til dem enn til etnisk norske ansatte, eller gjort noe annet poeng av sin tro. Det er en sak mellom dem og arbeidsgiver, og berører meg ikke som kunde.
Her må vi vel også ta med all volden og massevoldtektene som et tegn på islamisering, for koranen oppfordrer til slikt mot vantro.

Det får stå for din regning. Jeg påstår meg ikke å være ekspert på hva Koranen sier. For meg er det enkelt, Koranen (eller Bibelen eller andre hellige skrifter) - eller hvordan deres tilhengere tolker dem - skal ikke diktere norske lover og regler.
Nå er østeuropeiske banditter vel så overrepresentert i den type kriminalitet som muslimer. Og den er like ille uansett hvem av dem som utfører den. Men vi har altså titusener av muslimer i Oslo, og du skal få problemer med å dokumentere noen "massevoldtekter" siden de kom hit, så det må bety at muslimer flest ikke begår voldtekt.
Muslimer har okkupert bydeler i Oslo og kaller det for sitt område, og nordmenn som går der risikerer å bli slått og trakkasert.
Muslimer har ikke "okkupert" bydeler i Oslo. Grønland var en dump som nordmenn flyttet vekk fra, til forstedene, og fattige innvandrere flyttet inn i den samme slummen, i mangel av alternativer. Etterhvert som de ble integrert og kom i jobb, så gjorde innvandrere den samme klassereisen ut i drabantbyene. Det er en klassereise, ikke en okkupasjon, og den skyldes at innvandrerne integreres.
Ja, det finnes muslimer som sier at Grønland burde være en muslimsk bydel, men de har ikke fått medhold. Og ja, det finnes innvandrere som trakkaserer nordmenn når de føler seg sterke nok. Sånn er det med ghettofisering, desverre.
Politikerne har også forandret grunnloven for å legge tilrette for islam, ved å slette statskirken fra grunnloven.
Som humanetiker synes jeg absolutt det var på tide. Synd de ikke gikk langt nok.
Vi har muslimer på stortinget, og nå får vi kanskje muslimsk ordfører i Oslo snart
For jeg tror nok at slike naive pk-ere som deg vil stemme på ham for å vise sin "toleranse" Og dessverre så er det nok slik at folk flest er som deg, og de konkurrerer om å være mest pk.

Om vi får en muslimsk ordfører, er det nok et tegn på integrering. Det er helt greit i et demokratisk samfunn. Muslimene er et mindretall selv i Oslo, kanskje 10-15%, og det er kommet langt flere katolikker til landet enn muslimer de siste årene. Uten at vi "katoliseres" av den grunn.

Men nei, jeg kommer nok ikke til å stemme på ham. Jeg bor i Bergen, og stemmer Venstre, ikke Miljøpartiet. Jeg har jo stemt på Abid Raja da, i stortingsvalget.

Og muslimene krever nå også et muslimsk museum i Oslo

Og så? Det kan vel være spennende nok...? Vi islamiseres vel ikke av historisk kunnskap? Eller er du redd for at etniske nordmenn skal gå på museum og blir omvendt til islam? Jeg tror ikke det fungerer helt sånn.

Men det rekker vi nok ikke, for 3 verdenskrig vil nok sette en stopper for de planene. Og her kommer vi til dine barnebarn, for det er slett ikke sikkert at de vil leve så lenge. FNs program for befolkningsreduksjon er nå begynt,og vi vil nok ikke slippe unna dette i Norge heller, Den kommende verdenskrigen er forøvrig også en del av dette programmet.

Dine spekulasjoner rundt verdenskriger skal jeg la ligge. Jeg er ikke like bekymret som deg.

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg grøsser ved tanken på enda flere kvinner som prøver å prakke unger på stakkarer som har fått litt for mye å drikke :p

Her setter du fingeren på et vel så stort hinder for flere barnefødsler: Fedre blir straffet økonomisk. Gjør noe med bidragsplikten, så skal du se det blir fart på menns ønske om å få barn.

Det utføres 15 000 aborter hvert år her i landet. Det er pussig at dette finansieres over helsebudsjettet, da graviditet ikke er en sykdom. Mon tro om flere barn bringes frem om abort må betales av egen lomme?

Og hva er poenget med å skulle tviholde på våre gener? La oss blande oss, sier jeg. Globalisering er fremtiden.

Genetisk mangfold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...