Kurt Lekanger Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Ny app skal spare Posten for en million papirark i året.Alle postbudene får iPhone Lenke til kommentar
mandela Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Det er IT-avdelingen i Posten som har utviklet den digitale ruteboken, men postbudene har vært med underveis i prosessen – blant annet ved å definere behov og ved å teste ut løsningen. Haha, hadde tatt seg ut hvis spec & requirements hadde vært tatt ut av hatten til utvikleren eller en eller annen mellomleder og postbudene ikke hadde vært med på acceptance testing Egentlig ganske utrolig at noe slikt nevnes, siden dette (burde) ha vært standard programvareutviklingspraksis de siste 20 årene. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Svigermors drøm Skrevet 31. august 2014 Populært innlegg Del Skrevet 31. august 2014 Kunne ikke dette blitt gjort på en Android telefon til halve prisen av iPhone? Med tanke på at den ikke skal brukes personlig så er er det jo kraftig sløsing med penger når man har billigere alternativer som fungerer like bra. 24 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 (endret) Posten er en meningsløs bedrift og det blir neppe bedre om de flakser rundt med digital rutebok. Post i feil kasser er blitt rutine der hvor jeg bor. Uansett er det vel greit om de slipper ruteoppdateringer på papirark, det fleste der kan vel ikke lese... (jeg tror jeg hadde vært såpass pinlig berørt av dagens modell at overgangen til digidings hadde blitt gjort i det stille). Endret 31. august 2014 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Posten er en meningsløs bedrift og det blir neppe bedre om de flakser rundt med digital rutebok. Post i feil kasser er blitt rutine der hvor jeg bor. Uansett er det vel greit om de slipper ruteoppdateringer på papirark, det fleste der kan vel ikke lese... (jeg tror jeg hadde vært såpass pinlig berørt av dagens modell at overgangen til digidings hadde blitt gjort i det stille). Tror nok postbud kan lese like godt som resten av den norske befolkningen, digitalt er ikke nødvendigvis bedre, de håper det. De jeg kjenner som jobber der tror og håper det blir bedre. (Hvis det er mye post som kommer feil, så er det jo bare å klage, men husk å ringe for å klage sentralt, postbudene er dessverre ikke en klageinstans) Du får satse på alternativet, sentraliserte postkasser i butikk, så får du gleden av å dra til butikken og hente posten, så slipper du å få den levert hjem (for pr. i dag, så ser det ut til at det blir neste steg for å kutte kostnader for posten) Først kommer de vel sannsynligvis til å kutte i antall dager der de kjører ut post. Lenke til kommentar
Populært innlegg Mr D Skrevet 31. august 2014 Populært innlegg Del Skrevet 31. august 2014 Kunne ikke dette blitt gjort på en Android telefon til halve prisen av iPhone? Med tanke på at den ikke skal brukes personlig så er er det jo kraftig sløsing med penger når man har billigere alternativer som fungerer like bra. Delvis enig, men kunne de ikke gått enda lenger og brukt Windows Phone? En grei Lumia-telefon koster jo enda mindre og en brøkdel av iPhone. Eller hva med å satset på en telefon som tåler litt røff behandling? Postbud er jo ute i all slags vær, og det virker ikke som de alltid er like forsiktige med ting som f.eks, skadde pakker/brev og bulkete postbiler... 12 Lenke til kommentar
Fekillix Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Posten hadde nok spart mye på et rutesystem som UPS har (de tar ikke venstresvinger f.eks.). Jeg bor i en blindvei og postbilen stopper mange ganger i bakken på veien opp for å levere post istedet for å kjøre opp og så trille ned. Samt at postbudene ofte er uerfarne sjafører og ruser motoren veldig for hver bakkestart. 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 (endret) hos min tidligere arbeidsgiver hadde vi rutene på en sånn: (eller, kanskje enda litt mindre moderne og større) Nei, app er tingen, billigere og hendigere. Endret 31. august 2014 av Evelen! Lenke til kommentar
Populært innlegg Runar Skrevet 31. august 2014 Populært innlegg Del Skrevet 31. august 2014 Det hadde vært interessant om Amobil/Mobilen.no spurte Posten om årsaken til at valget falt på iPhone. Sikkerhet? Brukervennlighet? Enklere mulighet for IT-avdelingen til å ha full kontroll? 17 Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 *snip* Poenget mitt var ikke å velge android, poenget var at man ikke trenger en dyr iPhone til å gjøre jobben når det finnes billigere alternativer, det være Windows Phone eller Android. Skulle man velge en smarttelefon som tåler litt røff behandling så kan vel Samsung Xcover 2 være et godt alternativ. 2 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Noen i ITavdelingen er sikkert apple fanboy, enkelt og greit 8 Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 31. august 2014 Populært innlegg Del Skrevet 31. august 2014 (endret) De skal spare 1 million papirark i året. En 500-pakke med papir koster ca 40 kr med mva. Dvs. 8 øre per ark. De sparer altså 80 000 kr i året. 4000 budruter skal ta i bruk den nye ruteboka, altså 4000 iPhone (5c 16GB), som koster ca 4000 kr med mva. Det vil si at de bruker 16 millioner kroner på å spare 0,08 millioner kroner i året. Da må de bruke iPhonen i 200 år før den går i null. Forutsatt at ingen av de svikter, mistes, skades, batteriet slites ut etc. La oss håpe det fører til andre besparelser enn det papiret de fronter som besparelse.. .. eller ennå bedre, at postruter konkurranseutsettes på samme måte som bussruter og fergeruter. Ulike selskap kan by på eneretten til å tilby tjenesten i ulike områder i x antall år. Endret 31. august 2014 av Simen1 19 Lenke til kommentar
Populært innlegg Karbutar Skrevet 31. august 2014 Populært innlegg Del Skrevet 31. august 2014 Ledelsen i Posten har forsatt ikkje forstått at store delar av arbeidet til postbuda foregår utandørs. 10 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 en vanntett telefon, type experia z elns hadde nok vært greiere ja 4 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Hvorfor kommer dette nå, og ikke for 10 år siden? Lenke til kommentar
Svigermors drøm Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 *snip* Du må ta i betrakting den tiden papirarbeidet medfører, tidbestparelsen for postfolkene og miljøgevinsen. De vil fortsatt ikke tjene på det økonomisk, men (kanskje) gladere postmenn og "redde" skogen. 3 Lenke til kommentar
Jajakanskjedet Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Posten er en meningsløs bedrift og det blir neppe bedre om de flakser rundt med digital rutebok. Du mener posten er en meningsløs bedrift? Hvordan mener du posten din skal leveres? 3 Lenke til kommentar
CasterAnd Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Og for budrunder, hvor det skal vises kart, så velger de en mobil med SÅ liten skjerm? nytteløst. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 (endret) Jeg tipper grunnen til at Posten har valgt iPhone er fordi Apple kan tilby stabil leveranse, garantert støtte for software lenge og velprøvd teknologi, pluss en veldig god støtte for deployment av egenutviklede apper og innebygget MDM som løper i ring rundt det man finner på Android. Om man i tillegg har ansatte man ikke stoler helt på er iOs overlegent da man kan låse ned enhetene totalt fra sentralt hold og kun kjøre godkjent programvare (altså sikkerhet fra brukerne, ikke for brukerne). Enhetskosten for hardware er neppe noe de tenker mye på - det er kun en liten del av investeringen uansett og må sees i forbindelse med totalbildet. Endret 31. august 2014 av Audun_K 5 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Kunne spart flere millioner ved å bruke android Jeg har posten app på mobilen og henter pakken på postkontoret snarest og dagen etterpå kommer det en hentelapp i postkassen Effektiv sparing du gitt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg