AnonymDiskusjon Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 Vet ikke helt hvilken kategori dette faller under....prøver her. Er i en fortvilt situasjon angående et familiemedlem som truer med å reise utenlands for å bosette seg nå når han får tildelt endel penger. I og for seg uproblematisk, men saken er at denne personen har store rusproblemer, og har liten evne til å ta vare på seg selv ellers. Slik jeg ser det er det overhengende fare for at denne personen enten blir innlagt på sykehus eller trenger annen form for helsehjelp, eller rett og slett dør mens han er utenlands. En ting er naturligvis at vi er redd for vedkommende, men tenker også på at vi da kan risikere å måtte betale store summer for enten behandling og/eller hjemtransport for han.... Kan vi tegne reiseforsikring (ihvertfall for noen måneder) i hans navn? Frata passet? Noe annet? Vi har naturligvis forsøkt å snakke ham fra det, men det er som å snakke til veggen. Anonymous poster hash: 75bbd...32f Anonymous poster hash: f65cb...7b7 Lenke til kommentar
Zetheus Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 Ut fra det jeg vet, så vil et europeisk helsetrygdkort fungere greit som reiseforsikring om man reiser i EU/EØS. Dette kan bestilles gratis på nettet. Skal man utenfor, må man ha tegnet egen reiseforsikring. Om forsikringsselskaper er villige til å tegne det med en person med rusproblemer, er derimot usikkert.Uten gyldig reiseforsikring vil man risikere å måtte betale store summer for behandling, enten før eller at man blir krevd for det i ettertid. Pris varierer fra sted til sted, men at man må ut med flere hundre tusen er ikke ukjent. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 31. august 2014 Forfatter Del Skrevet 31. august 2014 Takk for svar! Han har nevnt et land utenfor EU, så det er problemet... Kan forsikringsselskap nekte å tegne reiseforsikring? Det kreves vel ikke helseopplysninger før tegning.... Anonymous poster hash: f65cb...7b7 Lenke til kommentar
Zetheus Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Nei, men de spør typisk om vaner og helse. I alle fall når det gjelder uføreforsikring, for å bestemme pris. Mulig det er der jeg har det fra... Er noen år siden jeg sist tegnet de forsikringene.Det er bare å ringe de i alle fall, så kan de gi deg et konkret svar Lenke til kommentar
Suspendert Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Zetheus svar er korrekte. I tillegg vil jeg også påstå at hvis du ikke gir korrekte opplysninger ved tegning av en reiseforsikring, herunder unngår å fortelle om rusproblemet, så vil evt forsikringsutbetaling kunne frafalle og man kan ende opp med hele regningen selv. Når det gjelder å frata noen passet, er dette regulert av passloven. Ta kontakt med politiet for å få informasjon om dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå