J@9 Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 Usikker på om dette er riktig sted å legge denne, eller om den skulle ligget under lagringsmedia. Saken er.. Jeg har en pc som kjører Windows Home Server 2011, med Stablebit Drivepool som lagring (dette er satt opp med 4x 1TB WD Green disker, ja, dem er ikke egne til server bruk, og jeg vurderer å bytte dem ut nå). Problemet er at lagring til drivepool plutselig har begynt å gå veeeeeeeldig sakte.. og om jeg prøver å avbryte, så henger alt seg. Dette begynte vel for et par dager siden, f.eks.. ei mappe på 10-15GB tar timesvis å flytte fra en pc og over til drivepool på server. Mistenkte først at en av diskene har begynt å ta kvelden, så jeg lastet ned Stablebit Scanner, rett etter installasjon så fungerte det ikke.. det bare stod å lastet (men da var det også overføring til diskene på gang, så det kan være derfor). Endte opp med en restart og scanner startet. Denne meldte om S.M.A.R.T. feil på alle 4 diskene, også satte den igang scanning av alle disker som er tilkoblet. Feilen virker ikke alvorlig når jeg går inn på mer info om S.M.A.R.T. feil. Feilen er "Load Cycle Count: 3xx xxx" altså hvor mange ganger lesehodet har gått i park posisjon.. F,eks.. ene disken har 374 766 cycles, og alt over 300 000 vil føre til denne feilen, siden det kan tyde på at disken har begynt å utvikle mekaniske feil. Det er ihvertfall sånn jeg skjønner det ut fra Stablebit scanner.. Men kan dette føre til at lagring går så sinnsykt tregt?? Om jeg prøver å avbryte overføring, så henger alt seg, som tidligere nevnt.. Lar jeg det bare stå ei god stund, så virker alt normalt igjen, helt til jeg prøver på ny overføring. Om jeg prøver å slå av eller restarte windows når det har hengt seg, så logges brukeren av, men serveren kommer aldri så langt at den slår seg av eller restarter. Har hatt lignende problemer før, og da var det en kondensator som hadde tatt kvelden, så denne ble byttet. Den gangen var problemet at jeg ikke fikk tatt restart etter oppdateringer osv.. jeg måtte fysisk slå av og på serveren for å komme inn igjen.. og etter ei stund ville ikke windows starte i det heletatt.. prøvde da å legge inn windows på nytt, men det gikk heller ikke, bare hang seg opp før den kom til punktet hvor man skulle velge disk. Etter at den defekte kondensatoren ble byttet, så fungerte alt som normalt igjen. Mistenker at det kan være noe av det samme nå også.. men den gangen fungerte lagring helt fint. Har ikke tatt meg tid til å sjekke hovedkortet denne gangen. Ang ledig plass, har ca 900GB ledig plass, noe som er mer enn nok til det jeg prøver å overføre. Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 30. august 2014 Forfatter Del Skrevet 30. august 2014 (endret) Liten update.. Fikk mail fra Stablebit mens jeg var borte en tur nå, og da var beskjeden at en eller flere av diskene var frakoblet. Logget inn på serveren når jeg kom hjem, og dette stemte.. var en disk som manglet. Slo derfor av serveren for å sjekke opp dette, og tittet på kondensatorene samtidig.. å joda.. 2-3 stk som er defekte. Prøve å bytte disse i morgen, om jeg har noe passende. *edit* Da er vel egentlig problemet løst. Overføringer går som normalt etter bytte av kondensatorer. Endret 31. august 2014 av J@9 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå