henrsa Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 Hei. Vet ikke om dette havner i riktig tråd, men vi prøver. Kjøpte for 6 mnd siden mitt første systemkamera, Nikon D7100. To objektiver jeg bruker mest er Nikkor 50mm 1,4 og Nikkor 24mm 1,8. AF Trøbbelet jeg har, er i øyeblikket jeg ønsker å ta bildet. Oftere enn av og til vil ikke kameraet ta bildet. Jeg sitter som en luring med knappen nede og bare venter på at kameraet finner det for godt å fungere. Dette gjelder alle objektiver. Jeg har en følelse av at det gjelder autofokusen. Kameraet tar nemlig plutselig bilde når knappen holdes nede og fokuspunktet beveges litt. Jeg har prøvd ulike kontraster for å bidra litt, men det ser ikke ut å hjelpe. Det ser også ut til at det forverres når jeg nærmer med objektivet sitt nærgrense, men det skjer også ved lengre avstander. Jeg har all tro på at dette er brukerfeil, men håper noen her kan bidre med å finne den feilen. Det er litt frustrerende. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 Og du holder knappen halvveis nede til fokus er låst og så trykker knappen helt ned? Lenke til kommentar
se# Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 Ikke så lett å gjette hva det er, men når et kamera oppfører seg rart kan det lønne seg å resette til default innstillinger. Kjenner ikke eksakt hvor det gjøres på D7100, men det er normalt et valg i oppsettsmenyen. Lenke til kommentar
henrsa Skrevet 30. august 2014 Forfatter Del Skrevet 30. august 2014 Nei, det gjør jeg forsåvidt ikke. Har aldri hatt dette problemet før, kameraet har fokusert så raskt tidligere. Men nå er det plutselig treigt. Skal prøve å resette instillingene og se om dette hjelper Takk for svar. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 Du må gå inn i kameramenyen, på kapittel a1 (af-c) og a2 (af-s) og forandre prioriteringen fra focus til release. Lykke til.. Les også manualen. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 Det hender jeg får samme problem, hver gang viser det seg at jeg har satt knappen som skifter imellom autofokus og manuell fokus på manuell fokus på Det kan være tre muligheter til dette problemet, det er før mørkt, fokusavstanden er for kort og som nevnt tidligere at du ikke lar kameraet få nok tid til og fokusere ved og holde utløserknappen halvveis nedtrykt til du får fokusbekreftelse. Lenke til kommentar
henrsa Skrevet 30. august 2014 Forfatter Del Skrevet 30. august 2014 Tusen takk for alle svar Det viser seg at jeg har hatt det morro med instillingene, og gjort noe jeg ikke kan. Hjalp VELDIG å endre prioriteringen fra focus til release gitt Takk igjen Lenke til kommentar
se# Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 Du må gå inn i kameramenyen, på kapittel a1 (af-c) og a2 (af-s) og forandre prioriteringen fra focus til release. Lykke til.. Les også manualen.Det vil sannsynligvis forbedre responsen (hvis det er årsaken til problemet), men ikke noe jeg ville gjort. Personlig foretrekker jeg lenger fokustider, men garantert korrekt fokus fremfor release priority. Lenke til kommentar
henrsa Skrevet 30. august 2014 Forfatter Del Skrevet 30. august 2014 Tror jeg må bruke den instillingen litt mer aktivt etterhvert. I disse tilfellene har jeg skullet ta bilder av minsten på 8 mnd. Da er det veldig greit for en amatør at bildet blir tatt litt raskt, og heller klare seg med litt dårligere fokus. Så får jeg heller endre det når jeg fotograferer noe som ikke har lært seg å krabbe 1 Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 (endret) Du må gå inn i kameramenyen, på kapittel a1 (af-c) og a2 (af-s) og forandre prioriteringen fra focus til release. Lykke til.. Les også manualen.Det vil sannsynligvis forbedre responsen (hvis det er årsaken til problemet), men ikke noe jeg ville gjort. Personlig foretrekker jeg lenger fokustider, men garantert korrekt fokus fremfor release priority. Hvis man skal vente på garantert korrekt fokus, så kan man faktisk gå glipp av mange blinkskudd. Min anbefaling er å bruke release, men her er smaken som baken, som med alt annet. Vil også anbefale å sette fokus til ae-l/af-l knappen bak ( i af-c modus ), og kun release på avtrekkeren. Endret 30. august 2014 av Kenneth Solfjeld Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 Det er som sagt også en vanlig brukerfeil å trykke utløserknappen helt ned med en gang for å ta bilde. Noen er ikke engang klar over at den har to steg. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Brukerfeil nummer en som ingen tør snakke om er at folk ikke gidder lese bruksanvisninga... 2 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Brukerfeil nummer en som ingen tør snakke om er at folk ikke gidder lese bruksanvisninga... Må ikke røpe dette, fo2re. Plutselig leser alle de tipsene som står der, og da blir det jo slutt på alle som spør de enkle spørsmålene...:-))) Lenke til kommentar
kj-kjols Skrevet 13. september 2014 Del Skrevet 13. september 2014 Tror jeg må bruke den instillingen litt mer aktivt etterhvert. I disse tilfellene har jeg skullet ta bilder av minsten på 8 mnd. Da er det veldig greit for en amatør at bildet blir tatt litt raskt, og heller klare seg med litt dårligere fokus. Så får jeg heller endre det når jeg fotograferer noe som ikke har lært seg å krabbe Autofokusen på D7100 er så kjapp og god alikevel så jeg tror ikke du vil oppleve å miste noen blinkskudd uansett om du bruker "focus priority" Lenke til kommentar
cmikalsen Skrevet 14. september 2014 Del Skrevet 14. september 2014 Har samme problemet selv. Når man trykket utløserknappen halvt ned så er det ikke alltid kameraet klarer å fokusere. Virker som om det ikke finner fokuspunkt. I noen av situasjonene så kan det helt sikkert ha med lys og kontrast å gjøre, men andre situasjoner så føler jeg kameraet faktisk ikke fungerer slik det skal. Min erfaring er at det hjelper å vise kameraet hva det skal fokusere på, med å stille litt på fokusringen på objektivet. Tenker at dette kameraet er for godt til å ha sånne problemer? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. september 2014 Del Skrevet 14. september 2014 Både i Liveview og med VF? Mitt D90 kan finne på å tulle litt i Liveview. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 Du må gå inn i kameramenyen, på kapittel a1 (af-c) og a2 (af-s) og forandre prioriteringen fra focus til release. Lykke til.. Les også manualen. Tvert i mot - focus priority er det første som justeres på nytt kamerahus - til focus priority Funker ikke det - reklamer snarest mulig 1 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 Har samme problemet selv. Når man trykket utløserknappen halvt ned så er det ikke alltid kameraet klarer å fokusere. Virker som om det ikke finner fokuspunkt. I noen av situasjonene så kan det helt sikkert ha med lys og kontrast å gjøre, men andre situasjoner så føler jeg kameraet faktisk ikke fungerer slik det skal. Min erfaring er at det hjelper å vise kameraet hva det skal fokusere på, med å stille litt på fokusringen på objektivet. Tenker at dette kameraet er for godt til å ha sånne problemer? Sjekket at du ikke står i en følgefokus - continues - 3D mode? slik at focus assist light ikke er aktivt? Lenke til kommentar
cmikalsen Skrevet 15. september 2014 Del Skrevet 15. september 2014 (endret) Har prøvd forskjellige innstillinger av fokus, Auto, Single og Continues. Virker som kameraet "sliter" med å finne fokus. Problemstillingen til trådstarter virker lik. Mener selv det ikke er et alternativ å skifte til release priority, kameraet skal da klare dette? Har ikke prøvd å resette til factory defaults enda... Kjøpte kameraet i sommer, så det er ganske så nytt. Har ikke prøvd dette i liveview, dette gjelder når man bruker søkeren. Endret 15. september 2014 av cmikalsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå