Gå til innhold

[Løst] Oppgradere/Ny Pc

Anbefalte innlegg

Hei, det har blitt slikt at jeg ødela cpuen min og trenger hjelp med å oppgradere pcen (3 år+ gammel) eller kjøpe et helt nytt pc. Jeg bruker pc'en mesteparten på å spille spill (csgo, LoL), ser på film (netflix, popcorn), og vurderer å streame for fun hvis det ikke krever mye. Budsjettet ligger på 6-8k. Trenger også hjelp til å kjøpe et trådløs nettverkskort.

Her er komponentene hvis de er fortsatt kompatibel med nyere versjon:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=363359

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=580296

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=376060#extra

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=597243

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619100

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=478452

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=488176

Takk på forhånd! :)

Endret av Kochida
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å kjøpe:

• Intel Core i5-4690K
  • ASUS Z97-PRO (WIFI AC), Socket-1150 ATX, Z97, DDR3, 3xPCIe-x16, SLI/CFX, VGA,DVI,HDMI,DP, WiFi(ac),M.2, SATA Express

Problemet er PSU er veldig liten 500 watt, holder ikke lenge, kan nok så vidt klare oppsettet over med resten av delene dine, siden jeg antar den har mistet litt effekt etter noen år.

Angående hovedkortet du har har du bare tidlig billig versjoner av FX amd prosessorer som støttes.

Så dermed vil jeg si du ikke kommer noen vei her.

Ram kan du nok klare deg med men 4 GB minne er ikke direkte mye. En del spill ville hatt glede av 8 GB.

Men på en annen side vil jo core i3 4360 være tilstrekkelig til ditt behov. Men du har da ikke overklokkingsmulighet og skal du ha kraftigere en HD 7950 vil du slite med prosessoren.

Lenke til kommentar

Kan jeg ikke bare skaffe meg en bedre PSU med en gang, med din anbefaling? Vil ikke ha et PSU som ikke klare lenge.

Glemte å si dette, men viftet til skjermkortet jeg har bråker veldig når jeg spiller spill, er det mulig å bytte viftene eller om jeg bør kjøpe et nytt skjermkort?

Jeg har ingen anelse når det gjelde overklokking, så jeg vil unngå slikt. Men hvis det hjelpe mye så kan jeg sikkert lese meg inn i det.

EN ting til er at jeg bruker et USB nettverksadapter, og vil skaffe meg et trådløs nettverkskort, men vet ikke hvilket med den HK du nevnte.

EDIT: Kan du også legge hvilket type minnekort som er kompatibel til HK. Jo mer minne jo bedre.

Endret av Kochida
Lenke til kommentar

Angående vifter til skjermkort er ikke lett å få tak i.

Finnes 3 part kjølere:

Alpenföhn Peter 2 Universal VGA Kjøler er veldig bra, jeg bruker vanlige vifter, oppå men det tar mye plass i kabinettet, godt mulig du har i dette tilfellet lite behov for vifter, siden jeg har HD 7970 overklokket, så den trekker nok mye mere strøm en HD 6850. Den passer til de fleste skjermkort på markedet med single GPU.

Ellers er det stort sett vannkjøling som blir alternativet desverre. Husk det å bytte slik kjøler er en del risiko hvis du gjør det feil, og kjøleren ikke sitter godt nok fast kan du ende med defekt skjermkort. Siden det som regel ikke er tempratur sensor over viss antall grader som slår skjermkortet av ved for høye tempraturer som det er på en del CPUer.

Det hovedkortet jeg nevnte har innebygd trådløs kort, hvis det ikke er aktuelt se på Asus USB-AC56 selv om prisen er litt stivt. Men du bør nok ha ekstra usb3 kabel hvis du skal få høyest mulig hastighet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du er ikke tjent med å bytte kjøler/vifter på det skjermkortet. Det blir for høy kostnad i forhold til hva skjermkortet er verdt, i alle fall hvis du skal punge ut rundt 700kr for det. Da er du bedre tjent med å selge det for noen hundrelapper og heller kjøpe deg ett nytt skjermkort som f.eks gtx 750ti eller lignende og i tillegg spare masse strøm.

Lenke til kommentar

Angående vifter til skjermkort er ikke lett å få tak i.

Finnes 3 part kjølere:

Alpenföhn Peter 2 Universal VGA Kjøler er veldig bra, jeg bruker vanlige vifter, oppå men det tar mye plass i kabinettet, godt mulig du har i dette tilfellet lite behov for vifter, siden jeg har HD 7970 overklokket, så den trekker nok mye mere strøm en HD 6850. Den passer til de fleste skjermkort på markedet med single GPU.

Ellers er det stort sett vannkjøling som blir alternativet desverre. Husk det å bytte slik kjøler er en del risiko hvis du gjør det feil, og kjøleren ikke sitter godt nok fast kan du ende med defekt skjermkort. Siden det som regel ikke er tempratur sensor over viss antall grader som slår skjermkortet av ved for høye tempraturer som det er på en del CPUer.

Det hovedkortet jeg nevnte har innebygd trådløs kort, hvis det ikke er aktuelt se på Asus USB-AC56 selv om prisen er litt stivt. Men du bør nok ha ekstra usb3 kabel hvis du skal få høyest mulig hastighet.

OK, tror jeg bare holde meg med nåværende skjermkort foreløpig.

Trådløs kortet som er innebygd, vil det gi meg et stabil ping/latency/hastighet når jeg spiller spill? Jeg har en D-LINK DWA 140-Wireless N USB ADAPTER som jeg ikke har fått prøvd ennå.

Viftene på GPU kan jo ha noe med luftstrøm i kabinettet ditt å gjøre.

Hverken LOL eller CSGO krever voldsome krefter.

Anbefaler deg å se på en EVGA Supernova 750w for å få ned lasten på PSU

Hvor kan jeg få tak i EVGA Supernova 750w i norske butikker?

Noe annet jeg lurer på er:

* Kan jeg bruke Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB i det oppsettet jeg har? hvis det ikke fungerer/finnes billigere, pls tell me.

* Følger Intel Core i5-4690K med kjøler? hvis ikke hvilket kjøler skal jeg skaffe meg?

Takk!

Lenke til kommentar

Du kan jo gå for XFX sin 750w core ed. som du finner hos komplett.

Men det er generelt ikke noe stress å bestille fra forskjellige sider da du gjerne kan spare penger på dette.

Hvor mye kan jeg sparer når jeg kjøper xfx sin 750w med alle andre komponenter samtidig vs EVGA fra andre sider + frakt og resten av komponenter i komplett?

Ser at produktanmeldser på xfx sier det bråker veldig. Har du erfart slikt?

Endret av Kochida
Lenke til kommentar

Nei jeg har ikke hatt EVGA Psu, men har hørt mye godt om den her på forumet.

Selv har jeg / har hatt:
Corsair HX850 (død)

Chieftec Nitro 1200w, stående i maskinen jeg skriver på nå.

Corsair CX600M

Corsair RM450

Cooler Master V450s

Ingen av disse har bråket for meg ivertfall :)

Lenke til kommentar

Nei jeg har ikke hatt EVGA Psu, men har hørt mye godt om den her på forumet.

Selv har jeg / har hatt:

Corsair HX850 (død)

Chieftec Nitro 1200w, stående i maskinen jeg skriver på nå.

Corsair CX600M

Corsair RM450

Cooler Master V450s

Ingen av disse har bråket for meg ivertfall :)

OK, har lest meg rundt omkring om EVGA og hørtes lovende ut.

https://www.netonnet.no/Customer/SharedList/16346, her da listen igjen og noen sa at kjøleren til CPU lager mye støy (er det sant?). If so, hvilket kjøler bør jeg kjøpe da?

Finnes det andre sider som selger til mindre kostnad? Ellers er jeg klar til å bestille?

Endret av Kochida
Lenke til kommentar

Pasta følger med. også enkel å montere.

Ser du har cut out til kjøler i kabinettet. Da kan du enkelt montere hovedkort først for så å montere kjøleren.

Noe du også kan tenke på er å montere alt ferdig oppå esken til hovedkortet for å sjekke at alt fungerer skikkelig før du setter det inni maskinen. Dette vil spare deg for mye banning senere :)

Lenke til kommentar

Pasta følger med. også enkel å montere.

Ser du har cut out til kjøler i kabinettet. Da kan du enkelt montere hovedkort først for så å montere kjøleren.

Noe du også kan tenke på er å montere alt ferdig oppå esken til hovedkortet for å sjekke at alt fungerer skikkelig før du setter det inni maskinen. Dette vil spare deg for mye banning senere :)

ok, tusen takk for hjelpa! Da bestiller jeg de 5 komponenter i morgen. Hvis det er noe jeg mangler si ifra!

EDIT: Ville det vært bedre om eg byttet i5 til i7 slikt at jeg kan streame på en god kvalitet?

Endret av Kochida
Lenke til kommentar

Streaming kvaliteten har lite innvirkning på om du velger i5 eller i7.

i7 vil være bedre for enkelte spill, samt redigering av videoer og programmer som tar nytte av ekstra tråder.

Om du synes du har noen nytte av dette så kan du gå for i7, men om du bare skal game har det liten effekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...