Gå til innhold

Hvordan hvite hva som er + og - fra en strømadapter


Anbefalte innlegg

Hei.
Jeg har en slik USB-Hubb:
post-74970-0-90270500-1409390026_thumb.jpg

Den skal brukes i bilen, og da strømforyningen oppgis med en output på 5V 2A (akkurat samme volt som usb standarden) tenker jeg klippe av ledningen til strømforsyningen og lodde på en USB kontakt, til dette har jeg kjøpt en slik:
post-74970-0-14168200-1409390046_thumb.jpg

Problemet er å vite hvilken leder fra strømforsyningen er + og hvilken er -?
Jeg kan tenke meg at det kanskje er målbart om jeg hadde koblet strøm til strømforsyningen, men som dere ser er dette en UK-variant så det vil ikke være mulig.

Noen forslag til hvordan jeg kan finne ut av dette?
Jeg har et multimeter, men er overhode ikke noe elektrokjenner.
Jeg vil tro kanskje disse hvite stripene på den ene lederen kan bety noe?
post-74970-0-64445400-1409390037_thumb.jpg


For selve usb-pluggen er det forsåvidt ganske greit å finne ut hvor + og - er da dette er standarisert.

 

700px-USB.svg.png

 

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se på første bildet ditt, midt på adapteret er det angitt voltstyrke, Ampere og +- ( pluss inni, minus utenpå.)

aha, så det er det det symbolet betyr, da er jeg litt lenger.

Likevel.

Da kan jeg finne ut av det ved å klippe ledningen og måle ohm (?) på ledningene og mot utside/innside

 

Skal testes :)

Lenke til kommentar

Den skal brukes i bilen, og da strømforyningen oppgis med en output på 5V 2A (akkurat samme volt som usb standarden) tenker jeg klippe av ledningen til strømforsyningen og lodde på en USB kontakt

Men husk at selv om spenningen er den samme, så er USB-standaren i utgangspunktet bare på 0,5A. Da spørs det hvor du får strøm fra og hvor mye strøm tilkoblet utstyr bruker... Endret av Mr D
Lenke til kommentar

 

Den skal brukes i bilen, og da strømforyningen oppgis med en output på 5V 2A (akkurat samme volt som usb standarden) tenker jeg klippe av ledningen til strømforsyningen og lodde på en USB kontakt

Men husk at selv om spenningen er den samme, så er USB-standaren i utgangspunktet bare på 0,5A. Da spørs det hvor du får strøm fra og hvor mye strøm tilkoblet utstyr bruker...

 

yepp, jeg har dog en 5A usbadapter som jeg har plugget dette inn i.

Selv om standarden er 0,5A er det ganske vanlig for tiden at nettbrett og telefoner har 2A adaptere.

 

Klipping og lodding gikk forøvrig fint, og ting fungerer som dem skal, :)

Lenke til kommentar

0.5 (eller 0.3?) er vel vanlig fra en PC, men adaptere osv kan jo gi ut mye mer enn det.

 

Du får poste noen bilder av opplegget ditt etterhvert, Evelen. ;)

Har selv USB-hub i bilen, fungerte som en drøm.

Yepp, samme greia som var planen min ;)

Jeg tok noen bilder, fungerer strålende til nå.

lodding:

post-74970-0-62331500-1409441084_thumb.jpg

 

 

Lagde en boks til USB-strømforsyningene, la til en vifte da jeg misstenker at det er varme som har tatt knekken på en del av de tidligere adapterne, på sommeren kan det bli temmelig glohett i bilen.

 

post-74970-0-45943400-1409441424_thumb.jpg

post-74970-0-86886400-1409441536_thumb.jpg

 

Så koblet til og testet i bilen:

post-74970-0-15864600-1409441610_thumb.jpg

post-74970-0-48071900-1409441621_thumb.jpg

post-74970-0-08896100-1409441647_thumb.jpg

 

Oppsett:

post-74970-0-65076400-1409441702_thumb.jpg

post-74970-0-85155900-1409441728_thumb.jpg

 

Litt mye kabler som henger ned, må få meg en slags kabelkanal og samle alt i.

Lenke til kommentar

Eneste som plager meg er hullet til vifta. De viftene blåser omtrent ingenting i senter og maks helt ytterst. Må også ha god utlufting da de ikke takler mottrykk. Det vil trolig også dempe viftestøy hvis det er plagsomt.

jeg har noe utlufting ved usbutgangene, ellers hadde jeg bare båremaskin og tapetkniv, så begrenset hvor bra jeg greide kutte hullet, temmelig tykk plast akkurat i lokket

 

Støy er ikke noe stress, vifta høres ikke engang om motoren er på.

 

Ser nice ut det.

 

Skal ikke kvitte deg med radioen din da, så sette inn nettbrettet der istedet? ;P

 

Det har vært planen hjemme, men skjer eventuelt når jeg har fått oppsettet helt stabilt :)

Lenke til kommentar

Jeg fant i dag ut at dersom jeg drar ut kabelen fra en av usb-strømforsyningene (av de to jeg har) så vil fremdeles hele systemet fortsette å kjøre.

Mao betyr det at begge strømforsyningene, samt både nettbrettet og hubben er i samme krets.

Dette høres i utgangspungtet ok ut, men det er slik at dersom jeg kun har i otg-y kabel i nettbrett lader nettbrettet, men har jeg i begge, eller kun til hubben bruker nettbrettet mer strøm en det lader (lader altså ut).

Jeg tror dette skjer da ikke nettbrettet blir prioritert og deler strøm med hubben (og harddisken).

Vil det være noe problem og kutte + og - i usbkabel mellom nettbrett og hub slik at en strømforsyning kun går til nettbrett og en kun til hub?

 

legger ved oppsett:

post-74970-0-30785800-1409588585_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...