Gå til innhold

Anbefalt 140mm radiator-vifte til Nepton 280L

Trondster

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en god, gammel rigg hvor jeg gjerne ville ha litt bedre kjøling og komme i gang med overklokking. Har oppgradert skjermkort (Asus R9 290X), og ville ha bedre kjøling på den gamle traveren av en CPU - en i7 950.

Gikk for en Nepton 280L (Komplett hadde weekendtilbud), og med litt dremel-arbeid (uten dremel) passet også radiatoren med skruehullene i kabinettet - en P193 Antec - med radiatoren inne i kabinettet og de to viftene utenfor kabinettet, i pull-modus. (Vil ikke ha varm luft inn i kabinettet.)

Men - stock-viftene til Nepton 280L bråker litt, og jeg ville høre her inne om dere har gode tips til gode, enda litt mer stillegående 140mm radiator-vifter.

Er ellers fornøyd med kjøleren - får langt lavere temperaturer enn før, og det er morsomt hvordan temperaturen (og viftehastigheten) stuper drastisk på en brøkdel av et sekund når jeg stopper Prime95. :)

Så - har dere noen tips til gode, stillegående 140mm-vifter, som kan trekke luft gjennom radiatoren og ut av kabinettet?

En eller annen Noctua, kanskje? Corsair? Noiseblocker? Og - hvilken modell?

Hvis jeg ikke bytter vifte har jeg i alle fall planer om å tette rundt vifta med gaffatape eller lignende - teit med rund plastikk rundt når den skal sitte på en firkantet radiator.

Kanskje en Noctua NF-P14s Redux 1200 PWM 140mm ?

https://www.komplett.no/noctua-nf-p14s-redux-1200-pwm-140mm/816916

..Eller 1500-varianten? Eller like godt NF-A14 PWM?

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kikket litt på Noctua NF-A14 PWM:

1500 RPM: 140,2 m³/h (82,5 cf/m), 24,6 dB(A), 2,08 mm H2O

1200 RPM: 115,5 m³/h (68 cf/m), 19,2 dB(A), 1,51 mm H2O

Men - har lest i at par anmeldelser at det er litt plagsom lyd på full guffe, tross lavt lydnivå.

Men - såvidt jeg forstår er statisk lufttrykk (oppgitt i mm H2O) en god ting for radiatorvifter, og så fant jeg Akasa - Akasa Viper og Akasa Apache:

Akasa Apache:

1300 RPM: 152 m³/h (89,55 cf/m), 22,19 dB(A), 2,76 mm H2O

Akasa Viper:

1600 RPM: 187,9 m³/h (110,6 cf/m), 26,01 dB(A), 3,12 mm H2O

..Virker ikke disse Akasa-viftene særs interessante som radiatorvifter? Støysvake, stor luftgjennomstrømming og et heller kraftig statisk lufttrykk?

Stock vifte - kjører aldri denne på full guffe på grunn av ekstremt lydnivå, så maksytelsen er egentlig ikke så interessant:

800 RPM: 91,7 m³/h (54 cf/m), 21 dB(A), 0,7mm H2O

2000 RPM: 208 m³/h (122,5 cf/m), 39 dB(A), 3,5 mm H2O

Et enda kraftigere alternativ for enda mer statisk lufttrykk kunne vært proff-versjonen Noctua NF-A14 iPPC-2000 PWM:

2000 RPM: 182,5 m³/h (107,4 cf/m), 31,5 dB(A), 4,18 mm H2O

Hmm - heller litt mot Akasa Apache eller Akasa Viper - hva tror dere?

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ta å gjør det samme med de andre viftene, så vi kan sammenligne dem.

Forste video 0.49 andre 3.29.

Fjerner du de små hullene(vifte gitter) så får du enda bedre luftflyt.

Jeg har forstått at man må fjerne gitteret + ta tette restene av gitteret ved siden av f.eks, Inne i det rød setter man teip.

PS Den radiatoren der er ødelagt i festene, Så derfor bruker jeg forskjellige skruer :p

post-319721-0-50337600-1411065919_thumb.png

Lenke til kommentar

Ja du kan og borer større hull, har selv teste det. Men å fjerne det helt er det beste.

PS: Sett opp advarsel skilt, fare hold fingrene vekke.

Hehe, Får sette på døren til rommet da, Serveren har heller ikke grill, den er jalla kuttet bort med tang :tease:

Men på mitt kabinett har jeg lyst å gjøre det fint, Har du et tips til verktøy? Vet ikke om vi har dremel. :dremel:

Tror du jeg kan bruke H110 sine stock 140mm vifter + nåværende 120mm Noctua nf-f12 vifter i Psuh-pull?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...