Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Manglende fripoliser?


Salvesen.

Anbefalte innlegg

Helt tilfeldig sjekket jeg mine fripoliser i kveld, til min store overraskelse manglet jeg fripoliser fra flere arbeidsforhold....

 

Arbeidsforholdene har vært deltidsarbeid på siden av studiene og jeg har forstått det slik at man har krav på OTP om man jobber mer en 20%? Det har jeg iallefall gjort siden 2006.. Så hvordan går jeg frem for å få fatt på pensjonen jeg har rett på? Eller er det noe jeg har oversett fint at bedriftene ikke er pålagt å spare for meg selv om jeg jobbet over 20%?

 

Etter hva jeg har lest på altinn ser det iallefall ut som om selskapene var omfattet av loven.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer litt an på ordningen.

 

Foretakspensjon: Såvidt jeg husker har du ikke krav på fripolise dersom premiereserven din (det arbeidsgiver har/skulle ha innbetalt for å dekke tjenestepensjon) er under halvparten av folketrygdens grunnbeløp. Da har du bare krav på at premiereserven overføres til en annen pensjonsordning eller en IPA.

 

Innskuddspensjon: Her får du ingen fripolise per se, du får et pensjonskapitalbevis. Dette skal imidlertid registreres i Fripoliseregisteret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...