Gå til innhold

Hvilken router/accesspiont

Anbefalte innlegg

Som student har jeg bodd en del plasser der det "ikke var lov" å koble til egen router - men det gikk alltid helt fint med min Linksys WRT54GL med DD-WRT.

Det er en router i den andre enden av kabelen som ender i "hullet i veggen" - så du må finne en instilling hvor du forteller routeren din at den ikke er "sjefs"-routeren. Prøv det litt frem med gateway mode, DHCP forwarding, etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skolen er host for nettet på hyblene, så ja, kollektivt LAN. I den andre enden av kablen er en switch (obviously) som er koblet til en router som igjen er koblet til et modem. Dette er da montert i en rack. Hvis du av en eller annen grunn skulle lure på hvordan jeg vet dette så er det fordi jeg vsr vaktmester på skolen i sommer og har sett dette utstyret selv. Da jeg hadde routern prøvde jeg ethernet proten. Dette var da en jalla netgear router som ble returnert til butikk.

ChrisCo, er jeg, en kompis som var ansvarlig for nettet til et stort LAN party og IT-ansvarlig amatør. Vi kom alle fram til at AP mode ikke funket på routern min og at å route sitt eget nettverk ikke funket. AP mode funker garantert da mange hybler rundt min bruker AP og å bruke PCen som AP funker knirkefritt.

Lenke til kommentar

Du har fremdeles ikke svart på hvilken konfig som ble brukt og heller ikke på hvilken IP du får av veggen.

Som student har jeg bodd en del plasser der det "ikke var lov" å koble til egen router - men det gikk alltid helt fint med min Linksys WRT54GL med DD-WRT.

Det er en router i den andre enden av kabelen som ender i "hullet i veggen" - så du må finne en instilling hvor du forteller routeren din at den ikke er "sjefs"-routeren. Prøv det litt frem med gateway mode, DHCP forwarding, etc.

Akkurat hvilken innstilling endret du, og til hva?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er noe som uansett skurrer veldig... Det er akkurat derfor du skal bruke router (som router) for å NAT'e 1 IP adresse (den du/routeren din får fra skolen - 192.168.10.X adressen) til den rangen routeren din selv deler ut (192.168.1.0/24 mest sannsynlig)..

Alt som går ut fra routeren bruker kun .10.X adressen fra skolen, og alt som skal til deg, adresserer også kun til 10.X adressen.. Er KUN dine interne enheter som er koblet til routeren, som har andre adresser.. Alt på utsiden kjenner og bryr seg KUN om .10.X adressen skolen har gitt deg...

Derfor er det noe riv ruskende galt i opplegget ditt... Og routeren din fungerte nok helt fint, men du har satt det opp feil......

Lenke til kommentar

Tilfeldige verdier også, ja det forklarer hvorfor du nekter å tro på det. :p

Da tror jeg det er på tide at TS svarer på spørsmålene som jec og flere andre har spurt om konfig o.l.

Jeg er ikke noen nettverks guru, men det vsr en ny router som jeg gikk igjennom oppsettprosedyren slik det var beskrevet i start guiden, men routern ble utestengt fra internett. Jeg har hatt flere folk (inkludert IT-ansvarlig) som har sett på det og ikke kommet noen steder. AP mode funket ikke og fikk ikke konfigurert noe. Nå skal jeg kjøpe en router av litt høyere kvalitet i håp om at den skal funke. Jeg skal se på det når jeg kommer på hybeln til uka.

Lenke til kommentar

Det er noe som uansett skurrer veldig... Det er akkurat derfor du skal bruke router (som router) for å NAT'e 1 IP adresse (den du/routeren din får fra skolen - 192.168.10.X adressen) til den rangen routeren din selv deler ut (192.168.1.0/24 mest sannsynlig)..

Alt som går ut fra routeren bruker kun .10.X adressen fra skolen, og alt som skal til deg, adresserer også kun til 10.X adressen.. Er KUN dine interne enheter som er koblet til routeren, som har andre adresser.. Alt på utsiden kjenner og bryr seg KUN om .10.X adressen skolen har gitt deg...

Derfor er det noe riv ruskende galt i opplegget ditt... Og routeren din fungerte nok helt fint, men du har satt det opp feil......

Fra veggen får jeg 192.168.10.x IP. Routern var satt opp slik det var beskrevet i start guiden.

Lenke til kommentar

Da sier vi det heller slik at når du har skaffet deg en ny router, Asus, og kommet deg til hybelen så tar du screenshots av konfig og poster det her. Da får vi mer klarhet i saken og kan forhåpentligvis yte korrekt hjelp.

Om IT-ansvarlig er behjelpelig kan du sikkert spørre han om hvordan egne routere blokkeres. Skaff konfig uansett.

Vet du hvilket subnett/nettverksmaske du får fra veggen?

Endret av Chris93
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg setter lit til TS teori om at pakker som sendes igjennom en router droppes.

Takk

Hvordan kan dere egentlig være så sikre i deres påstander når dere ikke vet noe om oppsette skolen har? Jeg vet ikke så mye mer enn dere om det heller, men når andre også blir utestengt når de prøver å route sitt eget nett så er det nok ikke jeg som har satt opp routern feil.

Lenke til kommentar

Da sier vi det heller slik at når du har skaffet deg en ny router, Asus, og kommet deg til hybelen så tar du screenshots av konfig og poster det her. Da får vi mer klarhet i saken og kan forhåpentligvis yte korrekt hjelp.

Om IT-ansvarlig er behjelpelig kan du sikkert spørre han om hvordan egne routere blokkeres. Skaff konfig uansett.

Vet du hvilket subnett/nettverksmaske du får fra veggen?

Ja, det høres bedre ut enn at dere skal leke bedrevitere. Men har nok ikke den nye routern før til slutten av uka, så vi får de da. I mellomtiden skal jeg snakke med IT-ansvarlig.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt flere folk (inkludert IT-ansvarlig) som har sett på det og ikke kommet noen steder.

Hmmmm ... den der gjorde meg litt usikker på om det i ditt tilfelle ikke er nektet for det ... igjen :) , men bare feil oppsatt - iom at it-ansvarlig til og med prøvde. (hvorfor skal denne prøve hvis han har nektet for det liksom)

Hadde nok prøvd å sette opp med 10.0.x.x nettet hvis jeg hadde vært deg.

Lenke til kommentar

Jeg studerte på NTNU, og bodde en god stund på hybel hos studentsamskipnaden, som fikk internett fra Uninett/NTNU.

"If the router is hosting your Internet connection, select Gateway mode. If another router exists on your network, select Router mode."

Ellers vil jeg anbefale at du prøver å bruke 10.0.0.x på din router, om du får 192.168.1.x "fra veggen".

Lenke til kommentar

Det kan godt være at alle har egne routere som opererer på samme IP-range som skolen. Jeg er noe usikker på hvordan det blir med et subnet på f.eks 192.168.10.0/16 i forhold til situasjonen.

Kjernen av saken akkurat nå er å få klarhet i hvordan routeren er satt opp, slik at eventuelle lokale feil kan rettes opp i eller utelukkes.

@NothingForever

Det er nyttig informasjon. Jeg er klar over at det finnes, men jeg var ikke helt sikker på hva du mente.

Vi får nå se hva TS skaffer seg og hvilke muligheter routeren har for akkurat dette.

Endret av Chris93
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har hatt flere folk (inkludert IT-ansvarlig) som har sett på det og ikke kommet noen steder.

Hmmmm ... den der gjorde meg litt usikker på om det i ditt tilfelle ikke er nektet for det ... igjen :) , men bare feil oppsatt - iom at it-ansvarlig til og med prøvde. (hvorfor skal denne prøve hvis han har nektet for det liksom)Hadde nok prøvd å sette opp med 10.0.x.x nettet hvis jeg hadde vært deg.

IT-ansvarlig var innom og så på oppsettet mitt og konkluderte med st det ikke var noe feil med oppsette, men st jeg var sperret ute p.g.a. utstyret til skolen var satt opp til å sperre ute routere.

Først må jeg få ny router før jeg kan prøve det.

Lenke til kommentar

Tilfeldige verdier også, ja det forklarer hvorfor du nekter å tro på det. :p

Da tror jeg det er på tide at TS svarer på spørsmålene som jec og flere andre har spurt om konfig o.l.

Jeg er ikke noen nettverks guru, men det vsr en ny router som jeg gikk igjennom oppsettprosedyren slik det var beskrevet i start guiden, men routern ble utestengt fra internett. Jeg har hatt flere folk (inkludert IT-ansvarlig) som har sett på det og ikke kommet noen steder. AP mode funket ikke og fikk ikke konfigurert noe. Nå skal jeg kjøpe en router av litt høyere kvalitet i håp om at den skal funke. Jeg skal se på det når jeg kommer på hybeln til uka.

Hvis du satte den opp som AP og koblet kabelen i WAN porten, så kommer du ingen vei, nei.. Så lenge den ikke blir gjort til vanlig switchport, som Asus routerne gjør, så funker det ikke, akkurat som du opplevde...

Hvordan kan dere egentlig være så sikre i deres påstander når dere ikke vet noe om oppsette skolen har? Jeg vet ikke så mye mer enn dere om det heller, men når andre også blir utestengt når de prøver å route sitt eget nett så er det nok ikke jeg som har satt opp routern feil.

Fordi det er grunnleggende om hvordan nettverk fungerer... ;) Men selvfølgelig, vi kan ta feil, vi vet som sagt ikke noe konkret om hvordan skolen hat gjort det, men som sagt, nettverk i dag følger gitte standarder og protokoller, så enten så funker det eller så funker det ikke strengt tatt.... Og jeg for min del hvertfall, er utdannet innen dette og vet hva jeg prater om og hva ting går ut på og fungerer... Og nei, dette er ikke ment som klysete skryt eller arroganse, kun opplysning....:p

Lenke til kommentar

Har sett litt på andre, billigere alternativer til Asus router og kommet fram til disse:

- https://www.komplett.no/linksys-e1200-11n-wireless-router/749038

- https://www.komplett.no/d-link-dir-636l-11n-cloud-gigabit-router/765872

- https://www.komplett.no/d-link-dir-826l-11n-n600-cloud-router/766007

Foreløpig lener jeg mot D-Link DIR-636L. Skal tross alt bare bli brukt som AP i en liten 16m2 hybel og utifra det jeg kan se vil den funke knall til mitt bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...