Gå til innhold

Hvilken router/accesspiont

Anbefalte innlegg

Jeg hsr flyttet på hybel som ikke har WIFI. Jeg har ledning som for øyeblikket er koblst rett inn i PCen min, men hvis jeg vil ha trådløst nett må jeg dele nettet fra PCen, men det blir for tungvindt. Jeg trenger en Router/AP med uttak slik at jeg får kablet nett til PCen, og WIFI til iPad, mobil og skolePC. Den skal brukes som AP da det ikke funker å route et nytt nett fra den ledninga i veggen (jeg har prøvd). Hvilken router/AP bør jeg velge? Ikke noe jallamerke. Maks 1000 kr, men helst ikke mer enn 500 kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vurderte Asus, men ville høre med noen som har litt mer peiling på internett og slikt enn meg. Han IT-duden som jobber der var ikke til noe hjelp for å si det sånn. Så er det det at jeg får opp til 500 Mb/s og vil utnytte så mye av det som mulig. Jeg har en kompis som bruker en billig Linksys router og han får bare en tidel av det maks. Har du forslag til bra Asus router til ca. 500kr???

Lenke til kommentar

500 Mb/s trådløst er veldig vanskelig å få til i praksis. Får du 100-200 Mb/s trådløst ville jeg vært fornøyd. 300 Mb/s er eksemplarisk. Jeg ville gått for en av disse.

Asus RT-N56U

Asus RT-N66U

Asus RT-AC56U

66-ruterene har litt flere finesser enn 56-ruterene, men er til gjengjeld dyrere. Har du no 802.11ac-utstyr kan det lønne seg å gå for AC56U siden denne har har AC. Men går du mest etter budsjett er N56U egentlig plenty. Forvent ca. 100-150 Mb/s ytelse på 5 GHz-nettet der hvis du har 3x3-utstyr i andre enden.

Lenke til kommentar

Mulig jeg er dum nå, men jeg skjønner ikke hvilken løsning som eventuelt får til å nekte dette. Sikker på at du gjorde det rett?

Han IT-duden sa at om jeg prøver å route mitt eget nett på det nettverketså vil den sperre meg ute. Utstyre demmes skal vist være programmert til å stoppe det. Men AP funker. Ja, jeg er sikker på at jeg har gjort rett, og har hatt kompiser som har mye mer peiling og IT-duden som har prøvd.

500Mbits tror jeg ikke du vil klare å få i praksis, selv ikke med AC.. Men uansett, da har egentlig bare 2 valg - AC66 eller AC68.. Og du må ha AC kort i PCen din...

Sikkert dumt sprøsmål, men hva skal jeg med AC kort?

500 mb/s er vel litt vel ambisiøst, men så mye som mulig. Det er så deilig å kunne skru alt på full kvalitet og laste ned spill og programmer på en brøkdel av tiden det hadde tatt hjemme.

Lenke til kommentar

Men nettverket skal ikke kunne se forskjell på en PC og en router? Uansett hvis duxer helt sikker på at det er gjort riktig så vil jeg likevel be deg om å poste hva som faktisk er prøvd.

Et AC-kort er et wifi-kort som fungerer med AC-standarden, som er den raskeste tilgjengelige i dag og følgelig er den standarden som du må benytte for å få mest ut av 500Mbps.

Lenke til kommentar

For de som lurer på hvordan man kan oppdage om det som er koblet til er ruter eller PC.

TCP/IP headeren har et felt som heter TTL. Dette telles nedover for hver ruter pakken treffer, dette er slik at om løkker på nettverkslaget oppstår så kan pakker slettes, uten at de går i ring frem til løkken er løst.

Hvis man kobler til en ruter så vil det bli et ekstra hopp i forhold til hva som er forventet, om man kan utifra TTL feltet droppe alle pakker som ikke stemmer med hva man tillater.

Lenke til kommentar

Det jeg har prøvd er å bruke en Netgear router (helt ny) og sette opp et nettverk. Jeg prøvde både med ledning til routern og trådløst, men av en eller annen grunn var routern utestengt fra internett og jeg kunne derfor ikke sette opp et eget nettverk på hybelen. En kompis som har mye mer peiling på nett o.l. prøvde også, men kom like langt. Dagen etter snakket jeg med IT-ansvarlig og han sa at det ikke vil funke å bruke en egen router. Når jeg koblet ledninga rett inn i PCen igjen fikk jeg en merkelig IP adresse som de ikke har på noe av utstyret deres. Når jeg etter hvert fikk rett IP funket internett som normalt igjen.

AP skal visst funke uten problem, men det er router som er porblemet, derfor skal jeg bruke router i AP mode, men Netgear routern er levert tilbake til butikken så derfor må jeg kjøpe en ny. Jeg er ikke sikker på hvordan den vet at det er router som er kobla til ledninga, men jeg regner med at det er TTL som sjurtf skriver.

Lenke til kommentar

Antageligvis et kollektiv med et LAN rett i veggen. Dette stemmer forsåvidt med at TS snakker om en IT-ansvarlig.

Er fremdeles bare å koble til routeren med kabel i WAN porten for å lage sitt eget LAN, eventuelt med dobbel NATing som konsekvens.. Eller å sette å opp routeren som AP og koble kabelen til en LAN port i stedet, og få en kombi av WiFi og ekstra porter til allerede eksisterende nettverk...

Så igjen, hva er problemet???

Lenke til kommentar

Riktig det.. Hvert hopp reduserer TTL med 1 til den når 0 og pakken droppes..

Ja det tror muligens jeg å....:p Men med respekt for TTL, så er det lite trolig at den er satt til et hopp - da ville jo alle pakker droppes med en gang...

Standard TTL er 64, og du kan jo ta en tracert mot f.eks vg.no og se hvor mange hopp som vises... Jeg har 8 hopp.. Hvis TTL på pakkene fra min PC hadde vært satt til maks 7, så hadde jeg bare fått beskjed om at "målverten kan ikke nåes", da pakkene hadde blitt droppet en route til vg.no...

Så problemet her er nok garantert ikke TTL.. Høres mere ut som feilkonfig og/eller at TS er en skikkelig amatør... No offence! ;)

Lenke til kommentar

Samme hvem det var....:p

TTL har det også med bli satt til en tilfeldig verdi, så det å skulle blokkere pakker med en TTL verdi som er lavere enn X, er helt på jordet i så fall... Det vil ikke fungere i praksis...

Dette har nok ikke noe med TTL å gjøre i det hele tatt.. Er nok bruker feil på høyt nivå som er problemet her...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...