JokkareN Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 Hei!Jeg mottok i dag en brukt Onkyo TX-NR 905 Receiver. Alt er koblet til å det blir bildet, men ikke lyd! Kommer bare opp, " Phono Engaged ". Derfor får jeg ikke gjort noen instillinger omtrent. Phono er ikke tilkoblet, så jeg skjønner ikke helt hva som skjer?Håper noen her inne har noen tips! Lenke til kommentar
JokkareN Skrevet 29. august 2014 Forfatter Del Skrevet 29. august 2014 Bruker HDMI både til bildet og lyd foresten.Receivern fikk seg et kakk under transport med posten som gjorde at Fronten på Receivern var "trykt" inn å måtte rettes ut. Kan dette være grunnen til problemet? Eller er det en instilling som må til? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 Får du trykket f.eks. på BD eller DVD knappen på fjernkontrollen, slik at den skifter inngang? Normalt så har de fleste hjemmekino receivere en egen knapp som henten heter Receiver eller Amp, når man trykker på denne, så vet receiveren at den skal i receiver/amp modus, slik at man får gjort alle innstillingene. Når man trykker på en av input knappene (BD/TV/Phono ect), så er de fjernkontrollene laget for å kunne brukes i stedet for andre fjernkontroller, slik at enkelte av tastene blir for denne funksjonen og ikke for selve receiveren, spesielt slik som setup osv. Lenke til kommentar
JokkareN Skrevet 31. august 2014 Forfatter Del Skrevet 31. august 2014 Får du trykket f.eks. på BD eller DVD knappen på fjernkontrollen, slik at den skifter inngang? Normalt så har de fleste hjemmekino receivere en egen knapp som henten heter Receiver eller Amp, når man trykker på denne, så vet receiveren at den skal i receiver/amp modus, slik at man får gjort alle innstillingene. Når man trykker på en av input knappene (BD/TV/Phono ect), så er de fjernkontrollene laget for å kunne brukes i stedet for andre fjernkontroller, slik at enkelte av tastene blir for denne funksjonen og ikke for selve receiveren, spesielt slik som setup osv. Heisann og takk for svar! Jeg har hatt en kar her som kan litt mer en meg rundt dette, og det vises at Receivern har fått seg et slag under transport som har gjort at et kort inni muligens er skadet/knekt å dette må nok byttes (jeg er litt usikker på hva det kortet kan hete?). Jeg har skaffet en repratør som skal se på dette i morgen så jeg venter spent! Du har ikke noen tips på hvor man evt kan få kjøpt deler til en Onkyo TX-NR 905? Hadde nok blitt billigere for meg hadde jeg kjøpt delene jeg trenger først. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Eneste må være E-bay, de har mye rart der. Men 905 begynner å bli såpass gammel, at det kan fort være billigere og bedre å gå for en ny 636 når de straks faller i pris. Lenke til kommentar
JokkareN Skrevet 31. august 2014 Forfatter Del Skrevet 31. august 2014 Eneste må være E-bay, de har mye rart der. Men 905 begynner å bli såpass gammel, at det kan fort være billigere og bedre å gå for en ny 636 når de straks faller i pris. Har sett litt på Ebay, men var ikke stort der. Jeg får se dette an i morgen da jeg skal med Receivern på rep, å se hva prisen lander på. Jeg kjøpte Receivern brukt for 1500 kroner så det synes jeg ikke var så ille. Men blir reprasjon på flere tusen så blir den fort dyrere. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 31. august 2014 Del Skrevet 31. august 2014 Glemte at Onkyo ikke heter Onkyo i USA, der heter de Integra Prøvde ett kjapt søk, og 905 skal være Integra DTR eller DTX 8.8, men mulig det var feil, for da kom det bare opp bildeler på ebay. Men du finner noen forskjellige deler der hvis du leter. Det letteste er å finne navnet på det som er knekt, og søke på det, da bør det være mulig å finne. Lenke til kommentar
JokkareN Skrevet 31. august 2014 Forfatter Del Skrevet 31. august 2014 Glemte at Onkyo ikke heter Onkyo i USA, der heter de Integra Prøvde ett kjapt søk, og 905 skal være Integra DTR eller DTX 8.8, men mulig det var feil, for da kom det bare opp bildeler på ebay. Men du finner noen forskjellige deler der hvis du leter. Det letteste er å finne navnet på det som er knekt, og søke på det, da bør det være mulig å finne. Takk for alt av tips og hjelp! Setter stor pris på det! Hadde jeg bare vist navnet på det som er ødelagt hadde det vært lettere. Får jeg muligens vite i morgen da den skal undersøkes. Mulig jeg spør dumt her, men om jeg får fikset Receivern så skal jeg bruke den til 2.1 Stereo. Har gått over til Stereo skjønner du. Så da lurte jeg på om det er en måte å få alt av Watt fra Surround - inn på Front? Jeg har en Forforsterker liggende også, mulig og bruke Onkyo'en som Effekt eller noe lignende? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 Mulig jeg spør dumt her, men om jeg får fikset Receivern så skal jeg bruke den til 2.1 Stereo. Har gått over til Stereo skjønner du. Så da lurte jeg på om det er en måte å få alt av Watt fra Surround - inn på Front? Jeg har en Forforsterker liggende også, mulig og bruke Onkyo'en som Effekt eller noe lignende? Onkyoen har ikke egen amp inngang, men du kan fikle det til ved å bruke 7.1 inngangene og sette Onkyoen i pure direct, Men da må volumknappen aldri røres når du finner riktig volum osv. Det normale alternativet er det Nasciboy sier, bi-amping. Har ikke brukt onkyo, men det normale er at man kan sette "surround back" i bi-amp modus, slik at disse gir samme signal ut som "Front". Det er normalt kun en enkel ending i menyen. Så kjører du en høyttalerkabel fra "Front L" og "Surround Back L" til venstre høyttaler, og det samme med høyre. Dette krever at høyttaleren din har 2 innganger (2 røde og 2 sorte), og at du fjerner metal lasken som sitter i mellom dem fra før av. Har du kun 1 av hver farge så får du ikke bi-ampet. Men forsterkeren vil automatisk gi mer Watt i stereomodus, da forsterkerene får mer av kraften, da ingen andre forsterkere tar noe av denne. Man vil ofte se bakerst i manualen at det står den gir mer watt i stereo enn med alle kanaler drevet. Lenke til kommentar
JokkareN Skrevet 3. september 2014 Forfatter Del Skrevet 3. september 2014 Takk for alle svar! Vil dette yte bedre på Høytallerne mine? Ettersom det jeg kan se så yter Receivern 140 Watt i 8 Ohm, hva vil dette lande på etter jeg har bi-ampet?Høytallerne mine består foresten av XTZ 99.36 Mk1.. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Du får dobbel effekt til høyttalerene, som gjør at du får bedre kontroll over dem, spesielt i bassen. Noe som oftest resulterer i bedre lyd. Men det er ikke alltid like enkelt å høre. Det beste kan være å bruke dem en stund først med kun 1 kanal pr høyttaler, så med 2. Når jeg sier stund så er det 1-2 måneder for å bli skikkelig vant til lyden, ikke 1-2 sanger. Høyttalerene dine skal tåle 200w over lang tid. Den yter "bare" 88 dB på 1 watt inn, noe som gjør de litt tungdrevne, så mer watt jo bedre på dem. Det er noe feil i manualen jeg fant her: http://www.uk.onkyo.com/en/manuals-441.html?query=tx-nr905 Så lenge du bruker forklaringen i manualen som heter "Bi-Amping Front Speakers A" så blir det korrekt. De har ikke oppgitt hvor mye effekt den leverer med alle kanaler i drift med riktige tall (den 7x220w er Onkyos luretall, de 140W du oppgir er korrekte med 2 kanaler). Ved bi-amping så skal du nok kunne få rundt 200w vil jeg tro fra den. MEN Hvis du kun skal kjøre stereo, så kan denne forsterkeren settes i såkalt "bridge-mode", noe som ikke er helt vanlig. Det vil si at du kjører 2 kanaler i serie, og da får du oppmot 280w pr høyttaler (Onkyo sier man nesten dobler effekten). Men da kan man ikke kjøre surroundoppsett, kun høyttaler og sub. For å stille på dette i receiverens setup, så står det på side 51 i manualen. Der kan man også stille inn hvilken motstand høyttalerene har. Ta en kikk bakpå for å se hva som står der, men kikket på MKII utgaven, og XTZ oppgir at den er 4-8 ohm. Normalt så oppgis det kun en av dem. Men hva den står på skal ikke være så farlig, men står det samme bakpå MKI, så sett til 6 ohm. Lenke til kommentar
JokkareN Skrevet 5. september 2014 Forfatter Del Skrevet 5. september 2014 Hei igjen!Jeg skulle bare medelle at Receivern blir ikke fikset da reprasjonen kom til å koste meg 6 - 7000 kroner. Jeg ble rett og slett lurt da jeg kjøpte den privar fra Finn! Så jeg skal nå bestille meg en Stereoforsterker som står mellom to stykk; Yamaha R-N500 & Onkyo TX-8050B.Hvilken av disse gir fra seg "best" lyd? Og jeg leste på Onkyo'en at man kan laste ned oppdatering for å få Spotify på forsterkeren, men kan du det på Yamaha'en også?Takk Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 Kjedelig når slikt skjer. Kjenner ikke til noe rundt de du nevner. Er bedre kjent med receivere. Ett kjapt søk viser at Yamahaen støtter Spotify Connect, som gjør at du bruker smarttelefon/nettbrett til å styre hva den gjør, men alt streames direkte til forstekreren, og ikke via smarttelefon/nettbrettet som det var før i tiden, beste løsningen som skal være for det. Har en Onkyo stereoforsterker som jeg brukte en stund. Var god nok lyd i den for prisen. Fikk toppkarakterer i hifipressen osv, de nevnte også at den ikke ble spesielt varm. Min ble glovarm, så vet ikke hvordan den du nevner blir. Yamaha får alltid skryt for sine stereoforsterkere også. Tror Onkyo er litt mer allround i lyden, og Yamaha er litt mer detaljert/dynamisk. Men tror du ikke bommer med noen av dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå