Maurits91 Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 Hvor mye tror dere at litteraturen påvirker på oss i dag? Etter Dukkehjem av Ibsen kom ut, skilte seg mange kvinner rundt Europa fra mennene sine... Etter Den unge Werthers lidelser av Ghoette begikk mange unge mennesker selvmord... Men i hvor stor grad påvirker litteraturen på oss i dag? *litteraturen kunne omfatte forskjellige blogger og andre former ved siden av (e-)bøker Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 Det var et vanskelig spørsmål. Jeg tror ikke vi blir særlig påvirket av skjønnlitteratur lenger. Vi bruker vel mer tid på å konsumere visuell informasjon enn å lese. Jeg tror narkotika og skjønnlitteratur i stor grad ivaretar den samme funksjonen: virkelighetsflukt. Tror ikke jeg kan huske en skjønnlitterær bok som virkelig har påvirket meg. Hvordan kan egentlig litteratur påvirke oss? Leser vi en bok som utfordrer våre fordommer, så slenger vi vel den til side som en dårlig bok? Det er vel uansett bare noen få prosenter av befolkningen som leser "seriøs" litteratur uansett. Jeg kan ikke huske da det sist var virkelig samfunnsdebatt om om skjønnlitterær bok. Det var vel MIn kamp serien til Knausgård, kanskje. Men debatten handlet jo ikke om noe som angår andre mennesker. Spørsmålet var jo bare om det var galt å utlevere mennesker på den måten han hadde gjort. Fryktelig kjedelig. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 Fifty shades of gray har i alle fall hatt litt påvirkning Tanker og ideer i litteratur har nok gått noe ned i forhold til bilde og lyd-media som de fleste nok eksponerer seg mer for i dagens samfunn. Youtube og internett generelt har også demokratisert media på godt og vondt og for mange blitt en viktig del av mediamixen. Fordelen med boken som medie er vel at det er plass til mer dybde av tanker og opplevelser, men samtidig lager man selv scenarioene med fantasien og de tidligere erfaringene. Den egner seg godt til formidling av fakta. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 Hvordan tror du Fifty Shades har påvirker leserne? Hvordan tenker eller handler folk annerledes etter å ha lest de bøkene? Lenke til kommentar
Stimann Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 Liten grad. Internett har tatt over. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 Hvordan tror du Fifty Shades har påvirker leserne? Hvordan tenker eller handler folk annerledes etter å ha lest de bøkene? De gjør rollespill ut av det. De tingene som blir beskrevet av leketøy i den serien selger svært godt etter at boka kom ut. Lenke til kommentar
Maurits91 Skrevet 3. september 2014 Forfatter Del Skrevet 3. september 2014 Fifty shades of gray har i alle fall hatt litt påvirkning det stemmer jo, men det var også litt morsomt hehe Liten grad. Internett har tatt over. Kan vi se på internett som på litteratur? Ikke alt, men f.eks. kanskje lager vi en historie med å skrive her... eller hva med bloggere, kanskje er et blogginnlegg en slags "hverdagslig novelle"? Lenke til kommentar
Maurits91 Skrevet 3. september 2014 Forfatter Del Skrevet 3. september 2014 Og noen kan se på Bibelen eller Koranen som på litterære verk da påvirker jo litteraturen mye på livene våre? Lenke til kommentar
Stimann Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Liten grad. Internett har tatt over. Kan vi se på internett som på litteratur? Ikke alt, men f.eks. kanskje lager vi en historie med å skrive her... eller hva med bloggere, kanskje er et blogginnlegg en slags "hverdagslig novelle"? Nå mente jeg at folk blir ikke påvirket av bøker lenger. Alt skjer på internett nå. Det skjer en skandale i Australia f. eks og i løpet av et kvarter vet hele verden det. Lenke til kommentar
Tomeito Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Tror det er feil å kontant avvise at folk og samfunnet blir påvirket av diverse typer litteratur. Klart internett og annen massemedia har i stor grad tatt over, men det skrives fortsatt massevis med litteratur som påvirker både enkeltindividet og større grupper. Litteraturens store samfunnsmessige betydning har nok dalt i takt med internettets fremvekst, men ikke forsvunnet. Videre kommer det an på hva man legger i "å påvirke samfunnet". De store forskjellene, hendelsene etc. skjer nok kanskje ikke som før, men mye mindre ting kan skje Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå