Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Oppussing; spm om ventilasjon

Anbefalte innlegg

Jeg har overtatt en eiendom etter min far og er i gang med å pusse opp.

Jeg har malt og ordnet ett soverom i et tilbygg fra 1968, huset er fra 1938, og sjøl om dette ble gjort for over en måned siden, så lukter det fortsatt godt av maling når vinduet er lukket, og jeg benyttet kun vannbasert maling, bl a Sense.

Når jeg ser meg rundt da, så ser jeg at det ikke finnes noen form for ventilasjon i rommet, ikke en gang i vindusrammen, antakelig er det årsaken, rommer et for tett.

Hva kan jeg gjøre?

Finnes det en eller annen nettside med råd og tips? Eller hvor man kan lese seg til hva som er "vanlige standarder" for ventilasjon i bolighus?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Riktig gamle hus: Ikke ventiler, fordi husene var så trekkfulle at det ikke var nødvendig.

Største deler av forrige århundre: Klaffventiler på veggene, og luftepipe® med selvtrekk som gjerne luftet vaskerom, bad, do kjøkken.

Nå:Mekanisk ventilasjon, avtrekk i noen rom og tilførsel i andre. Luftespalter i stedet for terskel under dørene er ofte endel av den planlagte sirkulasjonen i huset.

I et påbygg fra 60-tallet er det rart at det ikke er en veggventil med klaff, det var rimelig standard på 60-tallet. Ser du ingen spor av det verken inne eller ute?

Hvis ikke, gå til et byggevarehus og kjøp et sett med klaffventil (inne), gjennomføringsrør og utvendig deksel (nese eller sjalusirist) og bor og sag hull i veggen. Drill med hullsag er fint hvis du bruker ventil med rund kanal. Plasser ventilen ved siden av vindu, slik at oppadgående luftstrømmer fra panelovn under vinduet hindrer kaldras. Men lag hullet et sted der du ikke kutter stendere og ledninger.

Sjekk her: http://www.flexit.no/produkter/Ventiler/Komplette-ventiler/

Du finner også endel generell info på Flexit sine sider,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...