Gå til innhold

Nettbrett til studier i økonomiske og tekniske fag.

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er i den situasjonen at jeg skal tilbringe noen timer i uken som student de to neste årene.

Fra tidligere har jeg kun erfaring med penn og papir i gitte situasjon, men ser for meg at en laptop i de fleste tilfeller er mange hakk mer effektiv enn akkurat den kombinasjonen. Ord per minutt, reformatering av notater osv.

Ikke alt er, syns i alle fall jeg, går like hurtig på et tastatur. For eksempel formler, tegninger og sitering i forelesningsfoiler. Ikke finner jeg det hensiktsmessig å trikse med tastatur og mus for å dekorere worddokumenter heller.

Jeg ser selvfølgelig at å printe ut, for så å notere og fylle ut er en løsning. Det ønskes midlertidig ikke. Muligheten for å notere i pdfer, bilder og annet er noe jeg leter etter. Til tekst og fag hvor innhold, ikke metode er viktigst, ønsker jeg å benytte laptop til å ta notater.

Studieteknikken min innebærer å holde orden på alle dokumenter og sette opp egenkomponerte sammendrag og oppgavesett til repetisjon/gjennomgang før eksamen.

Er det noen som har erfaringer med nettbrett til studier? Kan det slå penn og papir? Det høres fint ut til enhver tid å ha sine notater og mulighet for å notere tilgjengelig.

Mitt optimale nettbrett har:

Gode skriveegenskaper: penn er altså et must, enten den medfølger eller kan kjøpes til.

Kan supplere en laptop når det kommer til tekniske notater.

Kan benyttes til å lese elektronisk tilgjengelig pensum.

Prisen overstiger ikke 5 000 kroner.

Har sett på disse, og liker brettene som brett, men til mitt bruk vet jeg ikke hvordan de måler seg:

Samsung Galaxy Note (nettbrett).

Ipad.

Samsung Galaxy Tab S.

Til min store glede kan jeg se at det er lansering/unpacking av neste generasjon Note til uken. Det klør ikke så mye i bestillingsfingeren at jeg må bestille før onsdag.

Håper noen kan komme med innspill og erfaringer knyttet til min bruk og mine ønsker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar, Camorra.

Surface Pro 3 virker som en særdeles fin enhet til mitt bruk. Jeg syns likevel den er hakket for dyr til at jeg ønsker å gå for den: 5 000 kroner er maks.

Er også redd den vil gjøre mer enn å være et supplement til, kanskje erstatte, min portable Mac, og det ønsker jeg for øyeblikket ikke. Ca 6 700 for billigste versjon. For en notatblokk syns jeg det er i stiveste laget.

Det skal sies at jeg har siklet etter den de siste dagene. Den er jo helt rå.

Toeren ønsker jeg ikke å gå for, tror ikke jeg greier å fortelle meg selv at det er et godt valg.

Kan melde at jeg har benyttet meg av, og landet på, OneNote etter å ha prøvd det og Evernote. Til forelesningsnotater og arbeid er OneNote en klar vinner for meg. Så takk for bekreftelse på det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det ble Surface Pro 3 på meg.

Angrer ikke et sekund på det, og den benyttes nå som en ren skolearbeidsmaskin.

Har nesten ikke benyttet Windows de siste årene, men Windows 8.1 og Metro er virkelig noe jeg drar nytte av i dette "nettbrettet".

For et tastatur. Rett og slett en positiv overraskelse. Tilvenning på 5 minutter fra Appletastatur, men når trykkmotstanden er "godkjent" av fingrene går det lettere for meg å skrive touch på Surface sitt Type Cover. Men.. Alltid et men. Og denne gangen er det rettet mot touch padden. Herlighet så dårlig den er. "Heldigvis" kan fingeren dyttes borti skjermen når den blir irriterende nok.

En del skaleringsproblemer, men i de appene jeg benytter til skolesammenheng er det ikke noe å sette fingeren på.

Og som Camorra nevnte, det er faktisk mitt i blinken for meg. OneNote er også en glede å benytte.

Hvis flere er i samme situasjon:

Elsker du Chrome og har ofte en del faner åpne, så skal du velge en versjon med 8GB minne.

Chrome spiser også ressurser ellers, så jeg har faktisk benyttet IE for å få batteriet til å vare lenger.

8GB minne anbefales sågar uansett hvis du skal benytte den som eneste PC.

Personlig har jeg ikke byttet ut min mac med denne på generell basis. Macen fungerer stadigvekk som min arbeidsmaskin, men kan se for meg at Surfacen får ta over for min nåværende VM som utviklingsmiljø når Windows er målplattform.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...