Gå til innhold

Geforce GTX 9xx Tråden


Anbefalte innlegg

 

 

Firestrike Ultra

3493 graphics score

http://www.3dmark.com/3dm/4354173

 

(MSI GTX 980 Gaming 4G @1560/8100)

http://www.3dmark.com/fs/2967202

 

6655 with NVIDIA GeForce GTX 980(2x) and Intel Core i7-5960X

 

I morra så skal jeg se hva 3 stk gtx980 gjør med FS ultra :p

 

 

 

6631 with NVIDIA GeForce GTX 980(2x) and Intel Core i7-4790K

http://www.3dmark.com/3dm/4357838

 

Er ikke meningen å blusse opp den evige diskusjonen som ofte dukker opp under "Hjelp til kjøp og salg av PC" seksjonen, men litt morsomt å se forskjellen i resultatene på den "dårlig" 4 kjerner cpuen og den "sinnsyke" 8 kjerner cpuen.

 

Dobbelt så høy physics score med 5960X. 4790K-systemet har høyere GPU score=høyere GPU-klokk. Med samme GPU-score hadde nok 8-kjernersoppsettet dratt fra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som regel så er det bare styr med folk som ikke vet hva de skal se etter, hvor man kan sammenligne de, og hvordan man kan sammenligne de.

 

Så fullt så morro og spennende er det nå ikke lengre.

 

De fleste har fått med seg at en 5960x parkerer en 4790k der det gjelder. Å sammenligne grafikktest-resultater i 4K gir ikke akkurat så fryktelig bra sammenligningsgrunnlag. (boooring) Alternativt så trengs en kraftigere GPU-løsning som ikke blir flaskehals. Hjelper ikke med kraftigere CPU når den uansett står å venter på GPUen å bli ferdig.

Ellers er hverken av prosessorene presset til det de klarer (frekvensmessig). Og det er jo ikke noe nytt at 5960x har MYE større OC-potensiale.

 

Ellers gjør mange en tabbe ved at de ser mest på gjennomsnitlig FPS. Men du ønsker jo aller mest å se NÅR i et spill/applikasjon hvor du må sitte å vente på at prosessoren skal gjøre seg ferdig. gjennomsnintlig FPS er svært dårlig målestock for dette. Minimum FPS er derimot de tilfellene hvor det er noen komponenter i PCen holder deg igjen. Ofte CPUen. Så om man skal se et sted, så er det mot dette.

 

Og til syvende og sist, det er mange der som ikke bruker maskinen til KUN spilling, uten noe annet i bakgrunn. Når jeg overklokker, så er det ganske mye som går i bakgrunnen for overvåkning, som en 4-kjerner sliter med, når et spill belaster alle kjernene fullt ut. (tross for å være simple greier)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Muligens det er litt feil tråd å spørre i, finnes det en egen 3D Mark tråd ? Testet nylig FireStrike Ultra nå og fikk noen rare verdier på CPUen , kjørte testen en gang til samtidig som jeg overvåket CPU Load, clock , temp osv. På alle "skjermkort" testenne ligger CPUen og kokkelurer på rundt 1-1.1 GHz gjennom hele benchmarken med 3-4% load , på Physics testen kjører den seg opp på 4.4 Ghz som er det CPUen er klokket til. Men det som får meg til å virkelig stusse er den combined testen som ikke stresser CPUen mer en 20-30% og clocken ligger å vipper på rundt 2-2.5 Ghz gjennom hele testen... Kan dette stemme ? eller er det noe fryktelig galt her ?

 

selve testen http://www.3dmark.com/3dm/4367575?

 

"Maximum turbo core clock 2 500 MHz" :huh:

Lenke til kommentar

Muligens det er litt feil tråd å spørre i, finnes det en egen 3D Mark tråd ? Testet nylig FireStrike Ultra nå og fikk noen rare verdier på CPUen , kjørte testen en gang til samtidig som jeg overvåket CPU Load, clock , temp osv. På alle "skjermkort" testenne ligger CPUen og kokkelurer på rundt 1-1.1 GHz gjennom hele benchmarken med 3-4% load , på Physics testen kjører den seg opp på 4.4 Ghz som er det CPUen er klokket til. Men det som får meg til å virkelig stusse er den combined testen som ikke stresser CPUen mer en 20-30% og clocken ligger å vipper på rundt 2-2.5 Ghz gjennom hele testen... Kan dette stemme ? eller er det noe fryktelig galt her ?

 

selve testen http://www.3dmark.com/3dm/4367575?

 

"Maximum turbo core clock 2 500 MHz" :huh:

Har nok å gjøre med at du kjører Ultra preset og Combined dermed er ekstremt belastende for CPU, på FS "normal preset" vil du se høyere CPU load ;)

Lenke til kommentar

FPS-drop i seg selv har ingenting med hvilken skjerm du har, Hz, G-sync eller ULMB.

 

Det har kun noe med hvor rask PCen er og hvor konsistent den klarer å prosessere f.eks bilder i spill.

 

At lasten kan være sterkt varierende er helt normalt, og da ønsker man å begrense maks-FPS slik at ytelsen ikke varierer for voldsomt. Kan være via G-sync, men den maks grensa kan være litt høy for visse dårlig optimaliserte spill når folk skal kjøre med 120/144Hz. Det hjelper ikke mot FPS-drop, men forhindrer for høy FPS.

 

Men også en for svak prosessor og minne kan fort forårsake at bunnlinja detter ned, slik at FPSen varierer kraftigere enn kun pga. skjermkortene. Med 1080p og 2x980 SLI, så er det nok mest sannsynelig prosessoren og systemet som er flaskehalsen. Alternativt et spill uten SLI-støtte eller lignende.

JA det er jo virkelig ikke godt å si. Fps er veldig stabil for så å droppe 70-80fps et lite sekund. Det skjer ikke ofte og har ingen felles trekk med hvor i "scenen" man er. Noen som vet om sli er 100% om dagen. Det jeg og ser er at jeg har voltcap=1 innimellom på den ene gpu. Men detter kanskje helt normalt.
Lenke til kommentar

 

FPS-drop i seg selv har ingenting med hvilken skjerm du har, Hz, G-sync eller ULMB.

 

Det har kun noe med hvor rask PCen er og hvor konsistent den klarer å prosessere f.eks bilder i spill.

 

At lasten kan være sterkt varierende er helt normalt, og da ønsker man å begrense maks-FPS slik at ytelsen ikke varierer for voldsomt. Kan være via G-sync, men den maks grensa kan være litt høy for visse dårlig optimaliserte spill når folk skal kjøre med 120/144Hz. Det hjelper ikke mot FPS-drop, men forhindrer for høy FPS.

 

Men også en for svak prosessor og minne kan fort forårsake at bunnlinja detter ned, slik at FPSen varierer kraftigere enn kun pga. skjermkortene. Med 1080p og 2x980 SLI, så er det nok mest sannsynelig prosessoren og systemet som er flaskehalsen. Alternativt et spill uten SLI-støtte eller lignende.

JA det er jo virkelig ikke godt å si. Fps er veldig stabil for så å droppe 70-80fps et lite sekund. Det skjer ikke ofte og har ingen felles trekk med hvor i "scenen" man er. Noen som vet om sli er 100% om dagen. Det jeg og ser er at jeg har voltcap=1 innimellom på den ene gpu. Men detter kanskje helt normalt.

 

 

Jeg får ikkje slike drops, så da er det noe feil hos deg kanskje? SLI er helt konge om dagen :) Dog det kommer jo ann på hvilket spill. Test Bf4 du

Lenke til kommentar

Hva satses det på med vannblokk og evt. BIOS uten power limit? :fun:

Seff, hva ellers? Jo kaldt vann, skikkelig kaldt :D

 

 

Vil ha 2-3 stk nå

 

 

Når tror du disse blir tilgjengelig?

 

 

 

Slutten av denne mnd eller i begynnelsen av November etter det jeg har hørt/lest.

Endret av Minhund
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...