Gå til innhold

Geforce GTX 9xx Tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det jo nettop den praksisen du hele tiden oppfordrer til som skaper problemer for de som faktisk fortjener RMA. Når folk ødelegger ett kort så skal de ikke sende det inn på RMA bare fordi at man kan svindle til seg noe, det vil i lengden ødelegge for alle som rettmessig fortjener det.

Please, slutt og oppfordre til svindel, da blir det så uhorvelig vanskelig å få igjennom garantisaker senere.

Edit: Med "du" så mener jeg Christian.

Jaha? 

Sorry, but my fuck flew away..

:)

Lenke til kommentar

Akkurat der er jeg selv enig.

Har man ødelagt noe selv pga dårlig håndtering bør man ikke reklamere / be om garanti.

Har kortet derimot tatt kvelden under normalt bruk og dette er ikke pga feil fra brukeren så bruker man selvsagt retur / reklamasjon / garanti ordningene til selskapet man kjøpte kortet fra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

...men hvordan stiller kjøpsloven seg mtp. overklokking? Jeg vil påstå at langt på vei de fleste med vannkjøling kjører med custom bios og/eller overklokk over hva produsenten garanterer.

En annen ting å tenke på er at jeg vil påstå at ingen av dere - jeg gjentar - INGEN - har antistatisk arbeidsplass tilgjengelig for arbeid på slik elektronikk.

Endret av skripis
Lenke til kommentar

Jeg skal være ærlig med deg, jeg er enig, moralsk riktig er det neppe, men om man er så uheldig og ødelegger en gpu har man ingen ting å tape på å sende det inn. 

Men ta eksempelet over. Dere kjører normal overklokk på gpu med liten volt increase. kortet dør, ville du sendt det inn? er jo din feil som har vært med å overklokket. 

De som kjørte 1.3V på Titan i si tid med afterburner hack har jo heller ingen garanti om kortet skulle dø, fordi de har jo økt volten som gjør at man mister garantien.

Jeg tipper at dere hadde sendt kortet inn da..

• Liker 3
Lenke til kommentar

...men hvordan stiller kjøpsloven seg mtp. overklokking? Jeg vil påstå at langt på vei de fleste med vannkjøling kjører med custom bios og/eller overklokk over hva produsenten garanterer.

En annen ting å tenke på er at jeg vil påstå at ingen av dere - jeg gjentar - INGEN - har antistatisk arbeidsplass tilgjengelig for arbeid på slik elektronikk.

Jeg lurer heller på hvordan du skal bevise at noen har overklokket.
Lenke til kommentar

Jeg skal være ærlig med deg, jeg er enig, moralsk riktig er det neppe, men om man er så uheldig og ødelegger en gpu har man ingen ting å tape på å sende det inn.

Men ta eksempelet over. Dere kjører normal overklokk på gpu med liten volt increase. kortet dør, ville du sendt det inn? er jo din feil som har vært med å overklokket.

De som kjørte 1.3V på Titan i si tid med afterburner hack har jo heller ingen garanti om kortet skulle dø, fordi de har jo økt volten som gjør at man mister garantien.

Det hadde nok de fleste gjort, og det vil jeg si er greit. En annen ting er når man støvsuger AV deler av skjermkortet, eller bevist går inn for å drepe kortet ved å kjøre på en grusom overklokk, bare fordi at da får man jo nytt kort.

Bare se på hva som skjedde med mobilforsikring. De er jo nazi som bare det på grunn av at det har vært så utrolig mange som har utnyttet det grovt. Fortsett lenge nok også kommer det lovendringer, og da er man føkt.

Lenke til kommentar

...kjøleblokk?

Og har du custom bios ser de nok det ganske greit om de vil...

Endret av skripis
Lenke til kommentar

...kjøleblokk?

Og har du custom bios ser de nok det ganske greit om de vil...

Derfor kjøper man skjermkort fra produsenter som sier det er ok med tredjepartskjølere og klokking + at kortet har dual bios 

eks: EVGA

En annen ting er at om kortet er dødt og uten fysisk skade når du sender det tilbake så klarer ingen butikker i Norge, så vidt jeg vet, å bevise at det har vært klokket. Så lenge kortet er kjøpt i Norge går garantien/reklamasjonen mot en butikk/nettbutikk som ikke har mulighet til å sjekke om kortet har vært klokket.

Jeg har selv fjernet slike plomberings klistremerker på skruer for å sette på vannblokk og reklamert på kortet i ettertid uten problem (sender selvfølgelig kortet tilbake med orginal kjøler).

Endret av Mydog
Lenke til kommentar

Hva er det dere snakker om? I Norge gjelder da norsk reklamasjonsrett! Fordi om MSI har garanti vilkår som sier at du må ha en svigermor som heter Phyllis for at garantien skal gjelde (De kan faktisk gjøre det). Så betyr ikke det at en norsk butikk bare kan glemme norsk reklamasjonsrett. I en rettssak eller FTU/Forbrukerråds sak. Så kan ikke en butikk si at: "Nehei, MSI sier at norsk lov gjelder ikke hvis kunden har tatt på emballasjen med fettete fingre." (Igjen, de kan faktisk gjøre dette). En garanti er bare hva produsenten sier de dekker, og de kan ta hvilke forbehold de vil, så lenge det er oppgitt. Men om de tar forbehold som prøver å fjerne noe fra norsk lov. Gjett hva som gjelder da? Jepp, norsk lov.

Det eneste interessante er altså hvorvidt i våre tilfeller norsk forbrukerkjøpslov tillater å bytte kjølemetode på et skjermkort du selv eier. Uten å miste reklamasjonsretten. Jeg tviler svært sterkt på at reklamasjonsretten forsvinner under slikt tilfelle. Det er klart det forsvinner om du leverer et skjermkort med rust eller irr på tilbake. Da har åpenbart ikke vannkjølingen vært så tett som man skulle ønske. Men om alt ser ut som når det kom fra butikk, er det bare å klatte på originalkjøler igjen. Så er det eventuelt opp til butikk å avdekke om det er annet enn utenfra påvirkende kraft som er årsak til at kortet er defekt. Om det skulle bli en sak av noe slikt, og butikken sier at de misstenker at original kjøler har ikke vært i bruk. Så er det bare å vise hvor utrolig enkelt det er å bytte kjøler, så faller det på sin egen urimelighet at det skulle være nok til å ta bort reklamasjonsretten. Et par skruer, og en kontakt til viftene. Ja, det høres jo nesten ut som en umulig oppgave! :p

Joda det er Norsk lov som gjelder, vi er nok klar over det.

Produsent kan også ha garantier som går utover Norsk lov, så produsenten betingelser er ikke uvesentlig i flere sammenhenger.

Så det er altså greit og bryte betingelsene for garantier og reklamasjon så lenge salgs stedet ikke kan bevise at dette er gjort?

Dersom en produsent har en garanti som lover mindre enn det du allerede har som en lovfestet rettighet i Norge, så er det vel per definisjon ikke engang å regne som en garanti. Men man kan komme i en situasjon der en komponent er dekket av produsentens garanti i 10 år, og så miste den garantien på grunn av at man ikke overholder garantivilkårene. Da kunne man hatt reklamasjonsrett/garanti i de første 5 år, og så 5 år uten reklamasjonsrett men med garanti om man overholder vilkårene. Litt kinkig at man har rett til å bytte til vannkjøling de første fem år i Norge, men ikke de neste fem. :p

Men bare så det er klart; jeg har ikke sagt at det er greit å bryte betingelsene for at norsk lov skal gjelde. Jeg har sagt man kan drite i garantien. I praksis er dette kanskje i noen tilfeller urettferdig overfor utsalgssted. Men vi kan vanskelig ha det på noen annen måte. Blir skjermkortet ødelagt av at man fjerner "Warranty void" klistremerket? Nei. Og jeg har sett dem med så dårlig klister at de ramler av av seg selv. Det er opp til en selv å ha moral nok til å ikke sende inn ting på reklamasjon som du vet hadde fungert fint om det ikke var for at du "tuklet" med det. Om slik moral ikke er tilstede, så må utsalgssted bevise at det er slik det har seg for at de skal kunne nekte å gi deg et nytt kort, eller pengene tilbake. Heldigvis, hvis ikke hadde det vært mange med reelle krav som hadde sittet med skjegget i postkassen..

Når det gjelder custom ROM og overvolting ser jeg på det som medaljens bakside. Jeg vil tro det er en haug av kort som har tatt kvelden nettopp på grunn av slikt, og jeg tipper de fleste av dem er urettmessig erstattet på reklamasjonsretten...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det dere snakker om? I Norge gjelder da norsk reklamasjonsrett! Fordi om MSI har garanti vilkår som sier at du må ha en svigermor som heter Phyllis for at garantien skal gjelde (De kan faktisk gjøre det). Så betyr ikke det at en norsk butikk bare kan glemme norsk reklamasjonsrett. I en rettssak eller FTU/Forbrukerråds sak. Så kan ikke en butikk si at: "Nehei, MSI sier at norsk lov gjelder ikke hvis kunden har tatt på emballasjen med fettete fingre." (Igjen, de kan faktisk gjøre dette). En garanti er bare hva produsenten sier de dekker, og de kan ta hvilke forbehold de vil, så lenge det er oppgitt. Men om de tar forbehold som prøver å fjerne noe fra norsk lov. Gjett hva som gjelder da? Jepp, norsk lov.

Det eneste interessante er altså hvorvidt i våre tilfeller norsk forbrukerkjøpslov tillater å bytte kjølemetode på et skjermkort du selv eier. Uten å miste reklamasjonsretten. Jeg tviler svært sterkt på at reklamasjonsretten forsvinner under slikt tilfelle. Det er klart det forsvinner om du leverer et skjermkort med rust eller irr på tilbake. Da har åpenbart ikke vannkjølingen vært så tett som man skulle ønske. Men om alt ser ut som når det kom fra butikk, er det bare å klatte på originalkjøler igjen. Så er det eventuelt opp til butikk å avdekke om det er annet enn utenfra påvirkende kraft som er årsak til at kortet er defekt. Om det skulle bli en sak av noe slikt, og butikken sier at de misstenker at original kjøler har ikke vært i bruk. Så er det bare å vise hvor utrolig enkelt det er å bytte kjøler, så faller det på sin egen urimelighet at det skulle være nok til å ta bort reklamasjonsretten. Et par skruer, og en kontakt til viftene. Ja, det høres jo nesten ut som en umulig oppgave! :p

Joda det er Norsk lov som gjelder, vi er nok klar over det.

Produsent kan også ha garantier som går utover Norsk lov, så produsenten betingelser er ikke uvesentlig i flere sammenhenger.

Så det er altså greit og bryte betingelsene for garantier og reklamasjon så lenge salgs stedet ikke kan bevise at dette er gjort?

Dersom en produsent har en garanti som lover mindre enn det du allerede har som en lovfestet rettighet i Norge, så er det vel per definisjon ikke engang å regne som en garanti. Men man kan komme i en situasjon der en komponent er dekket av produsentens garanti i 10 år, og så miste den garantien på grunn av at man ikke overholder garantivilkårene. Da kunne man hatt reklamasjonsrett/garanti i de første 5 år, og så 5 år uten reklamasjonsrett men med garanti om man overholder vilkårene. Litt kinkig at man har rett til å bytte til vannkjøling de første fem år i Norge, men ikke de neste fem. :p

Men bare så det er klart; jeg har ikke sagt at det er greit å bryte betingelsene for at norsk lov skal gjelde. Jeg har sagt man kan drite i garantien. I praksis er dette kanskje i noen tilfeller urettferdig overfor utsalgssted. Men vi kan vanskelig ha det på noen annen måte. Blir skjermkortet ødelagt av at man fjerner "Warranty void" klistremerket? Nei. Og jeg har sett dem med så dårlig klister at de ramler av av seg selv. Det er opp til en selv å ha moral nok til å ikke sende inn ting på reklamasjon som du vet hadde fungert fint om det ikke var for at du "tuklet" med det. Om slik moral ikke er tilstede, så må utsalgssted bevise at det er slik det har seg for at de skal kunne nekte å gi deg et nytt kort, eller pengene tilbake. Heldigvis, hvis ikke hadde det vært mange med reelle krav som hadde sittet med skjegget i postkassen..

Når det gjelder custom ROM og overvolting ser jeg på det som medaljens bakside. Jeg vil tro det er en haug av kort som har tatt kvelden nettopp på grunn av slikt, og jeg tipper de fleste av dem er urettmessig erstattet på reklamasjonsretten...

Mulig du har rett men jeg har aldri opplevd at ett kort har tatt kvelden ved overvolting eller custom ROM, har hatt noen kort som har tatt kvelden over tid men det er pga ren slitasje antar jeg. Om du klarer å få feil på flash av ROM og ikke har ett kort nr 2 så sliter man men det skjer svært sjeldent.

Ja man KAN være uheldig/klønete og ødelegge ett kort når man setter på vannblokk da er det opp til den enkeltes moral om de vil prøve seg

Lenke til kommentar

Tipper det er med god grunn til at vi ser begrensninger i bauger og kanter av hvor mye det kan overklokkes. 
Det er sperrer av forskjellig vanskelighetsgrad, hvor de vanskeligste krever svært høy kompetanse for å utføre, og enda mer for å kunne få kortet til å se så god som ny ut. 

De enkleste barrierene, som ren software kan opplåse, har jeg ikke noen hissig moralsk sperre for å utnytte meg av om det går galt. Men igjen, det er sjeldent/aldri at jeg har vært i den problemstillingen. Produsenten vet at overklokking og potensiale rundt dette teller tungt, og gjør nok med vilje at det alltids finnes måter å gå rundt visse av de enklere barrièrene. 

De fleste VRM'er har en satt sperre på maks spenning, og denne kunne jo blitt skrudd ned til det nivået som de mener er forsvarlig, og som er maks i normal ROM. Men gjør de det? neida, de lar deg få litt ekstra om du tør. Men fortsatt innenfor lekegrinda. De kunne også hatt langt værre skruer å åpne, kanskje til og med bolter, om de ønsket at det skulle være plent umulig å åpne opp. Uten at det hadde kostet dem noe særlig. 

Og at man forhindrer/skremmer bort de største noobsa er jo i og for seg greit. Både for noobsa og for produsent.

Tipper det meste bunner ut i hva de sier. Sparer de penger på å si at de ikke dekker at du gjør noe som helst med kortet, eller tjener de mer penger på å si at de gjør dette (pga. flere solgte enheter). Det er nok en balanse vil jeg tippe. Men i bunn og grunn så er det opp til hva de gidder å bruke av tid på å bevise at du har gjort noe galt, og det rent juridiske osv... Det skal veldig mye til (med mindre man har gjort det åpenbart) før det blir verdt det i dagens samfunn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det hadde nok de fleste gjort, og det vil jeg si er greit. En annen ting er når man støvsuger AV deler av skjermkortet, eller bevist går inn for å drepe kortet ved å kjøre på en grusom overklokk, bare fordi at da får man jo nytt kort.

Bare se på hva som skjedde med mobilforsikring. De er jo nazi som bare det på grunn av at det har vært så utrolig mange som har utnyttet det grovt. Fortsett lenge nok også kommer det lovendringer, og da er man føkt.

Jaha? Så da synes du det er tipp topp å sende det inn da? Det er jo din overklokking, produsenten har jo sagt at overklokking bryter garantien, såvidt sier f.eks afterburner det også når du enabler spenningsøkning. 

Hva med mitt classy som tok fyr i 8 pin utgangen, kom en ildflamme opp, kortet så ellers fint ut. Jeg hadde ikke ``gjort noe`` annet enn å bruke chiefaenskapen. Var det feil å sende kortet inn da? Var jo ``min`` feil som brukte drittpsu.

La oss ta oss foldere, Vi kan gjerne sette vifta på 100% i håp om at kortet dør og vi får nytt eller pengene tilbake. Det er jo også feil på samme måte da man gjør det bevisst. (men vet ikke om det bryter noen garanti vilkår?)

EDIT: Den personen vi snakker om virket ikke til å ha mye kunnskap innen pc da han brukt en støvsuger in the first place imo. Og du vet godt man ikke kan støvsuge komponenter bak pcb med mindre man gnir støvsugeren frem og tilbake, tipper duden ikke var så tard. :p

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

diskusjon.no burde bli omdøpt til kverulere.no  :p

Jeg må telle mange år tilbake for å finne debatter hvor man hadde gode faglige diskusjoner fremfor stadig mer kverulering. :p Det har blitt mye "verdensmester" / "jeg skal ha rett koste hva det koste vil" mentalitet aka "fake it til you make it" på kunnskap og lite ydmykhet (mulig basert i usikkerhet og behov for å hevde seg) som i mine øyne ødelegger et slikt kunnskapsdelende samfunn.

Men det ble en vel seriøs observasjon i noe som var mer spøkefult ment. "kverulasjon.no"

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

diskusjon.no burde bli omdøpt til kverulere.no  :p

Jeg må telle mange år tilbake for å finne debatter hvor man hadde gode faglige diskusjoner fremfor stadig mer kverulering. :p Det har blitt mye "verdensmester" / "jeg skal ha rett koste hva det koste vil" mentalitet aka "fake it til you make it" på kunnskap og lite ydmykhet (mulig basert i usikkerhet og behov for å hevde seg) som i mine øyne ødelegger et slikt kunnskapsdelende samfunn.

Men det ble en vel seriøs observasjon i noe som var mer spøkefult ment. "kverulasjon.no"

Tror også det har lett for å bli slik når alle har en pc-skjerm å gjemme seg bak. Internett har lett for å bli et vanskelig sted å drive seriøse diskusjoner.

På den annen side synes jeg at vi har mange gode diskusjoner også.

Lenke til kommentar

Jeg har lagt merke til at med nye drivere fra nVidia den siste tiden (en stund nå), har nesten utelukket handlet om å støtte nye spill og ha oppdaterte profiler. Kan ikke huske sist nVidia har nevnt at ytelsen øker med f.eks 980 Ti i noen spill. Klarer de ikke melke mer ytelse ut av driverene sine for Maxwell?

Lenke til kommentar

Jeg har lagt merke til at med nye drivere fra nVidia den siste tiden (en stund nå), har nesten utelukket handlet om å støtte nye spill og ha oppdaterte profiler. Kan ikke huske sist nVidia har nevnt at ytelsen øker med f.eks 980 Ti i noen spill. Klarer de ikke melke mer ytelse ut av driverene sine for Maxwell?

Vanskelig å si om de enten nå faktisk gir ytelse opp mot det maksimale hva kortene kan gi (noe som er bra for alle sammen) eller rett og slett først prioriterer å få spillene til å fungere feilfritt for å så ta tak i ytelsen senere om det er et problem.

Uansett siden Nvidia nå "leder" rotteraset så er det ingen tvil om at de kan slappe litt av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...