Gå til innhold

Geforce GTX 9xx Tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har handlet meg 2 x MSI GTX 980Ti Gaming 6GB, vurderte sterkt EVGA GeForce GTX 980 Ti K|NGP|N og Galax Nvidia Geforce GTX 980 Ti HOF LN2 GOC Edition, men droppet disse da jeg leste meg opp på tester.

I områder intresant for meg var ytelsen på MSI kortet omtrent lik som på nevnte toppkort, av og til bedre.

Dessuten kostet 2 x MSI korta drøyt 2K mer enn ett av nevnte "toppkort", så da var valget enkelt.

 

Oppgraderingen ga til dels betydelig bedre resultat, dog på samme instillinger i spill var ikke økningen i max FPS betydelig på samme instillinger som jeg hadde med 3 x Evga GTX 680 Classified 4 Gb.

Dog var FPS mye mer stabil og ga roligere bilde ved bruk av G-sync

Men i Firestrike programmene var poeng økningen betydelig.

Med 3 x EVGA OC ga Firestrike 1.1 ca 17000 totalpoeng og ca 24000 grafikk poeng, med 2x MSI OCga totalpoeng på ca 24000 og grafikk poeng på ca 36000.

3 x EVGA http://www.3dmark.com/fs/3369400

 

I sli/et og ett kort oppnår jeg en clock speed på 1506/1522 ved +118/+130, må legge til en god del mer før jeg får crash. +135/+145 er fremdeles stabilt men gir 0 økning i frekvens og minimalt med extra poeng i Firestrike progammene. Dette uavhengig av hva slags andre instillinger jeg setter.

 

Ved OC har jeg kjørt fast på +400 på mem, over dette har lite for seg resultatmessig synes det som.

 

Inntrykket mitt fra tester er at de øker clock speed helt til de får crash, ex at de oppgir ved 1566 får de crash. Men jeg oppnår max clock speed lenge før instillingene i Afterburner forårsaker crash?

Har jeg en "flaskehals" ellers i systemet mitt?

 

 

Asic er 76.5% og 76.1%

 

Tenkte jeg skulle slenge ut en ann på de 3 EVGA korta, er det ok og annonsere at 3 av disse yter det ca det samme som et GTX 980Ti til under halv pris?

post-145193-0-94392400-1443972988_thumb.jpg

post-145193-0-13945800-1443973005_thumb.jpg

post-145193-0-92383600-1443973400_thumb.jpg

post-145193-0-89608600-1443973442_thumb.jpg

Endret av baggiebridges
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gratulerer med nye kort  :w00t:

Litt over tusenlappen pr stk hadde jeg betalt glatt om jeg skulle ha gode billige kort. Har du kvittering så er det sikkert en folder som vil kjøpe dem og folde til de dør ^^

 

Ikke se på reviews mtp overklokk, de slenger på noe til det krasjer, men stabilitetstester kanskje i en halvtime ellerno, altså som om jeg skulle brukt cinebench til å teste stabiliteten til en cpu  :dremel:

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Inntrykket mitt fra tester er at de øker clock speed helt til de får crash, ex at de oppgir ved 1566 får de crash. Men jeg oppnår max clock speed lenge før instillingene i Afterburner forårsaker crash?

Har jeg en "flaskehals" ellers i systemet mitt?

 

I reviews så tester de overklokking med ett kort, så det har noe å si. Så er det forskjeller mellom hvert kort. Du må bare finne hvor grensen går for dine.  Har samme kort som deg, og jeg kjører dem slik de kom fra MSI. Orker ikke mer støy bare for litt bedre ytelse. Skal man overklokke 2 eller flere kort, så er det vannblokker som gjelder. Slik tenker da jeg om saken etter å ha kuka nok med de korta  ;)

Lenke til kommentar

 

Inntrykket mitt fra tester er at de øker clock speed helt til de får crash, ex at de oppgir ved 1566 får de crash. Men jeg oppnår max clock speed lenge før instillingene i Afterburner forårsaker crash?

Har jeg en "flaskehals" ellers i systemet mitt?

 

I reviews så tester de overklokking med ett kort, så det har noe å si. Så er det forskjeller mellom hvert kort. Du må bare finne hvor grensen går for dine.  Har samme kort som deg, og jeg kjører dem slik de kom fra MSI. Orker ikke mer støy bare for litt bedre ytelse. Skal man overklokke 2 eller flere kort, så er det vannblokker som gjelder. Slik tenker da jeg om saken etter å ha kuka nok med de korta  ;)

 

 

Når jeg fikk 1522 testet jeg med kun ett kort av gangen,begge stoppet på 1522.

 I SLi blir det 1506. Ser det er bedre enn i mange av testene, så jeg klager ikke over clock eller ytelse.

 

Kjører de også på Stock ved normalt bruk som spill etc, Dvs satt  OC mode MSI App, som er +38 på core clock (1178/1266). Da clocker de til 1366 om jeg ikke husker feil.

Har spilt en del timer nå, og ikke opplevd en eneste crash, noe som er en merkbar forbedring, men det går kanskje mer på W10 med 2 kort kontra 3

 

Vannkjøling, men er det noen vits om de ikke vill over 1506 i SLi ved 51 grader? Garantien på disse ryker tvert om man setter på vannblokker.

 

 

Men ser jeg har fått et annet "problem", EVGA korta blåste tydelighvis  mye av støvet ut av kabinettet, var ikke synlig støv annett enn på CPU radiator og vifter av og til. Nå legger det seg littegranne støv rundt forbi.

Hadde en agresiv vifte profil på de, og nei det la seg ikke støv inne i disse

 

Har Cooler Master HAF X BT som har relativt dårlige støvfiltre, forslag til annet kabinett god luft gjennomstrømning som har skikkelige støvfiltre? Samt lette og rengjøre.

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Inntrykket mitt fra tester er at de øker clock speed helt til de får crash, ex at de oppgir ved 1566 får de crash. Men jeg oppnår max clock speed lenge før instillingene i Afterburner forårsaker crash?

Har jeg en "flaskehals" ellers i systemet mitt?

I reviews så tester de overklokking med ett kort, så det har noe å si. Så er det forskjeller mellom hvert kort. Du må bare finne hvor grensen går for dine. Har samme kort som deg, og jeg kjører dem slik de kom fra MSI. Orker ikke mer støy bare for litt bedre ytelse. Skal man overklokke 2 eller flere kort, så er det vannblokker som gjelder. Slik tenker da jeg om saken etter å ha kuka nok med de korta ;)

Når jeg fikk 1522 testet jeg med kun ett kort av gangen,begge stoppet på 1522.

I SLi blir det 1506. Ser det er bedre enn i mange av testene, så jeg klager ikke over clock eller ytelse.

 

Kjører de også på Stock ved normalt bruk som spill etc, Dvs satt OC mode MSI App, som er +38 på core clock (1178/1266). Da clocker de til 1366 om jeg ikke husker feil.

Har spilt en del timer nå, og ikke opplevd en eneste crash, noe som er en merkbar forbedring, men det går kanskje mer på W10 med 2 kort kontra 3

 

Vannkjøling, men er det noen vits om de ikke vill over 1506 i SLi ved 51 grader? Garantien på disse ryker tvert om man setter på vannblokker.

 

 

Men ser jeg har fått et annet "problem", EVGA korta blåste tydelighvis mye av støvet ut av kabinettet, var ikke synlig støv annett enn på CPU radiator og vifter av og til. Nå legger det seg littegranne støv rundt forbi.

Hadde en agresiv vifte profil på de, og nei det la seg ikke støv inne i disse

 

Har Cooler Master HAF X BT som har relativt dårlige støvfiltre, forslag til annet kabinett god luft gjennomstrømning som har skikkelige støvfiltre? Samt lette og rengjøre.

Vask rommet/huset oftere, så blir det mindre støv ;)

Lenke til kommentar

Vask rommet/huset oftere, så blir det mindre støv ;)

 

 

Hysj! Vi Nerder vasker ikke, vi blåser! Trykkluft på boks FTW!

 

Fikk en liten oppdatering fra en nå svært glad bruker av Gef 960 (MSI) , en liten firmware oppdatering og alle problemene han hadde i Windows 10 var løst (la også inn en nyere driver som han fikk av MSI). Han hadde tydeligvis en tidlig utgave av skjermkortet (rev 1.0 / 1.1? ) , nå sitter han og spiller Witcher 3 og er storfornøyd både med upåklagelig ytelse og Hairworks.

Ser faktisk svært bra ut.

 

Men han har ikke SLI eller 3XSLI som Nizzen, så du må nok vente litt :p 

Lenke til kommentar

Komplett gjorde det klinkende klart at garanti forsvinner ut døra ved montering av vannblokk på MSI GPU.

Dessuten står det på MSI sine sider om en demonterer noe på kortet utgår garantien.

 

Yepp Evga kortene hadde ref kjøler.

 

Nizzen du mener vel ikke at jeg må støvsuge oftere? Da blir det jo en dobling av antall ganger i året, minst. :eek:

 

Har luft på boks.

 

Malvado var det en driver som var moddet spesielt av MSI til vedkommende?

Man kan også få Bioser spesielt tilpasset fra dem ser det ut som.

Lenke til kommentar

Komplett gjorde det klinkende klart at garanti forsvinner ut døra ved montering av vannblokk på MSI GPU.

Dessuten står det på MSI sine sider om en demonterer noe på kortet utgår garantien.

 

Yepp Evga kortene hadde ref kjøler.

 

Nizzen du mener vel ikke at jeg må støvsuge oftere? Da blir det jo en dobling av antall ganger i året, minst. :eek:

 

Har luft på boks.

 

Malvado var det en driver som var moddet spesielt av MSI til vedkommende?

Man kan også få Bioser spesielt tilpasset fra dem ser det ut som.

 

Han fikk tilsendt en egen firmware og jeg tror programvare også via epost slik at han kunne laste ned fra en av MSI sine servere.

Jeg tror faktisk at driveren hadde noen små justeringer for at installasjonen skulle gå smertefri , utover det vet jeg ikke mer, med mindre jeg får tatt en titt på pcen hans snart.

Kan være en liten stund til det da han pendler mellom Trondheim og Tromsø og har normalt den stasjonære der med mindre noe går galt og trenger hjelp av meg og noen andre trøndere :p

 

Ting fungerer langt langt bedre for ham i alle fall.

Lenke til kommentar

Komplett gjorde det klinkende klart at garanti forsvinner ut døra ved montering av vannblokk på MSI GPU.

Dessuten står det på MSI sine sider om en demonterer noe på kortet utgår garantien.

 

Yepp Evga kortene hadde ref kjøler.

 

Nizzen du mener vel ikke at jeg må støvsuge oftere? Da blir det jo en dobling av antall ganger i året, minst. :eek:

 

Har luft på boks.

 

Malvado var det en driver som var moddet spesielt av MSI til vedkommende?

Man kan også få Bioser spesielt tilpasset fra dem ser det ut som.

Her er link som sier motsatt av en moderator på Msi sine forum.

 

 

 

this is a common question and MSI's stand on that is your warranty will be fine so long as you do not damage your card Physically while removing the cooler (the sticker is there to deter people who have no idea what there doing from removing the cooler and damaging the card) and if you use a after-market cooler (Water block for example) you need to keep all the original cooler and equipment and reinstall it if it has to go back to them (wrap it in cling film with all the screws and thermal pads on it in there places they came from)!

 

just make sure not to physically damage the card and you will be fine as thats not covered under warranty!

 

Enda en link..

 

 

Just thought I'd add that MSI supports replacing the cooler,

I emailed them today and they said as long as the stock one is refitted in the event of an RMA theres no problem.

 

Question:

"I’m in the process of choosing a Geforce 780 and would like to know if the warranty would be voided if i replaced the heat sink with a water block under your terms & conditions. The stock cooler would of coarse be re-fitted without damage if the card were to be sent in for RMA. I know EVGA allows this but does MSI?"

 

Answer:

"Dear Customer,

It is ok to put your cooler on this card, but you need install back original cooler if you would return this card for warranty."

 

 

Send de en mail, da jeg spurte en gang i tia så var det helt greit om kortet kom tilbake i org. tilstand ;)

Lenke til kommentar

Aldri blitt nektet reklamasjon før.

 

Og har aldri levert fra meg noe som ikke har blitt åpnet/inspisert. Så joda, det stemmer, og gjelder forøvrig det meste. (Garanti kan hende blir brutt på visse merker, men det er litt care i Norge, samt at de først må finne ut av det da)

 

Ikke at jeg har sett etter det, men tror ikke akkurat at reklamasjonsretten tillater at de kan nekte deg det fordi du har åpnet noen skruer. Så lenge de ikke kan dukumentere at du har gjort noe feil/ødelagt kortet så er det greit.

 

Selv om jeg anbefaler å ikke voldta alle skruer, slik at man blir ekstra skeptiske om at vi har med en skikkelig amatør å gjøre.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

http://eu.msi.com/page/warranty/

 

Graphics Card

Warranty Term Remarks Depending on territory Regional differences may apply. Please enquire with the original shops or our local offices.

 

 

Warranty Exclusions

The following circumstances excluded from warranty coverage

  1. Product damage caused by catastrophes, thunder stroke, faulty electric power and environmental factors.
  2. Defacing of product labeling (label alterations and falsifying, serial number missing, serial number no longer discernible, serial number invalid). All serial numbers are recorded and tracked for warranty purposes
  3. Unauthorized changes of non MSI parts, modifications or alterations , parts removal in or to the products
  4. Damage caused by operator error or operator fails to comply user manual instruction, such as, but not limited to improper storage resulting in product get wet, corrosion, fell off, squeezed or exposed to inadequate temperature/humid environment.
  5. Internal or external consumable items of the product itself such as battery, earphone, etc
  6. Accessories or packing material such as boxes, user manual ,etc

                                                 -------------------------------------------------------

 

En av moderatorene du linker til legger også til en link i samme tråd for og få et offesielt svar.

Og tro generelt at garantien/reklamasjonen er avhengig av hver enkelts kunnskap er ganske så morsomt.

 

Christian det du linker til er  ca 2 til +3 år gammelt.

På denne tiden er nok økningen av antall modefiserte Grafikk kort økt betraktelig, ser også det er mer vanlig at man nå modder grafikk korta sine enn før med annet  enn på den fysiske delen( ex bios). 

Det medfører nok at det er en del uvettig endringer som medfører ødeleggelse av kort og deretter RMA pga at enkelte ikke er villig til og ta ansvar for sine egne handlinger.

Når dette antallet blir stort nok vil nok betingelsene endre seg/ha endret seg.

 

Og som nevnt tidligere fikk jeg klokkeklar beskjed fra komplett.no at ved montering av vannblokk ryker garantien på MSI kortet. Hvor konsekvente de er på håndteringen av dette har jeg ingen erfaring med.

Har hatt meget god erfaring generelt med garanti/reklamasjon hos komplett.no, men så har jeg heller ikke brutt betingelsene og har vært sannferdig med hvordan jeg har håndetert gjenstandene.

 

Som alltid er det de få, gjerne de uvettige og kunnskapløse, som ødelegger romslig håndtering av garanti/reklamasjon etc for de fleste.

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Nå er det jo nettop den praksisen du hele tiden oppfordrer til som skaper problemer for de som faktisk fortjener RMA. Når folk ødelegger ett kort så skal de ikke sende det inn på RMA bare fordi at man kan svindle til seg noe, det vil i lengden ødelegge for alle som rettmessig fortjener det.
 

Please, slutt og oppfordre til svindel, da blir det så uhorvelig vanskelig å få igjennom garantisaker senere.

 

Edit: Med "du" så mener jeg Christian.

Endret av Taake89
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hva er det dere snakker om? I Norge gjelder da norsk reklamasjonsrett! Fordi om MSI har garanti vilkår som sier at du må ha en svigermor som heter Phyllis for at garantien skal gjelde (De kan faktisk gjøre det). Så betyr ikke det at en norsk butikk bare kan glemme norsk reklamasjonsrett. I en rettssak eller FTU/Forbrukerråds sak. Så kan ikke en butikk si at: "Nehei, MSI sier at norsk lov gjelder ikke hvis kunden har tatt på emballasjen med fettete fingre." (Igjen, de kan faktisk gjøre dette). En garanti er bare hva produsenten sier de dekker, og de kan ta hvilke forbehold de vil, så lenge det er oppgitt. Men om de tar forbehold som prøver å fjerne noe fra norsk lov. Gjett hva som gjelder da? Jepp, norsk lov.

 

Det eneste interessante er altså hvorvidt i våre tilfeller norsk forbrukerkjøpslov tillater å bytte kjølemetode på et skjermkort du selv eier. Uten å miste reklamasjonsretten. Jeg tviler svært sterkt på at reklamasjonsretten forsvinner under slikt tilfelle. Det er klart det forsvinner om du leverer et skjermkort med rust eller irr på tilbake. Da har åpenbart ikke vannkjølingen vært så tett som man skulle ønske. Men om alt ser ut som når det kom fra butikk, er det bare å klatte på originalkjøler igjen. Så er det eventuelt opp til butikk å avdekke om det er annet enn utenfra påvirkende kraft som er årsak til at kortet er defekt. Om det skulle bli en sak av noe slikt, og butikken sier at de misstenker at original kjøler har ikke vært i bruk. Så er det bare å vise hvor utrolig enkelt det er å bytte kjøler, så faller det på sin egen urimelighet at det skulle være nok til å ta bort reklamasjonsretten. Et par skruer, og en kontakt til viftene. Ja, det høres jo nesten ut som en umulig oppgave! :p

Lenke til kommentar

Hva er det dere snakker om? I Norge gjelder da norsk reklamasjonsrett! Fordi om MSI har garanti vilkår som sier at du må ha en svigermor som heter Phyllis for at garantien skal gjelde (De kan faktisk gjøre det). Så betyr ikke det at en norsk butikk bare kan glemme norsk reklamasjonsrett. I en rettssak eller FTU/Forbrukerråds sak. Så kan ikke en butikk si at: "Nehei, MSI sier at norsk lov gjelder ikke hvis kunden har tatt på emballasjen med fettete fingre." (Igjen, de kan faktisk gjøre dette). En garanti er bare hva produsenten sier de dekker, og de kan ta hvilke forbehold de vil, så lenge det er oppgitt. Men om de tar forbehold som prøver å fjerne noe fra norsk lov. Gjett hva som gjelder da? Jepp, norsk lov.

 

Det eneste interessante er altså hvorvidt i våre tilfeller norsk forbrukerkjøpslov tillater å bytte kjølemetode på et skjermkort du selv eier. Uten å miste reklamasjonsretten. Jeg tviler svært sterkt på at reklamasjonsretten forsvinner under slikt tilfelle. Det er klart det forsvinner om du leverer et skjermkort med rust eller irr på tilbake. Da har åpenbart ikke vannkjølingen vært så tett som man skulle ønske. Men om alt ser ut som når det kom fra butikk, er det bare å klatte på originalkjøler igjen. Så er det eventuelt opp til butikk å avdekke om det er annet enn utenfra påvirkende kraft som er årsak til at kortet er defekt. Om det skulle bli en sak av noe slikt, og butikken sier at de misstenker at original kjøler har ikke vært i bruk. Så er det bare å vise hvor utrolig enkelt det er å bytte kjøler, så faller det på sin egen urimelighet at det skulle være nok til å ta bort reklamasjonsretten. Et par skruer, og en kontakt til viftene. Ja, det høres jo nesten ut som en umulig oppgave! :p

 

Joda det er Norsk lov som gjelder, vi er nok klar over det.

Produsent kan også ha garantier som går utover Norsk lov, så produsenten betingelser er ikke uvesentlig i flere sammenhenger.

 

Så det er altså greit og bryte betingelsene for garantier og reklamasjon så lenge salgs stedet ikke kan bevise at dette er gjort?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...