Gå til innhold

Geforce GTX 9xx Tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmål til dere som er erfarne overklokkere.

Jeg plusser på core clock 100mhz. Er det da rimelig å tro at jeg kan gå for +200 på mem clock?

Er det omtrent dobling på memory?

Jeg har plussa på 250 (referanse kort) og det har gått helt fint.

Plussa på 100/300 på G1 kortet som gir 1341/1903 Mhz.

Fikk 20734 i firestriker og da viste Afterburner 1441 Mhz. Hvorfor den plusser på 100 Mhz er det kansje noen andre som vet.

Jeg skal ikke blodtrimme så det ser ut til å passe meg bra.

Lenke til kommentar

Just for kick så holdt jeg handa bak PC'n der den varme lufta fra skjermkorta kommer ut. Nesten så man brenner seg!!! Hmm de Gigabyte G1 korta kjøler sikkert GPU'n bedre vs referanse, MEN tenk da hvis denne varmen blir dumpet inne i kassa! Kanskje like greit med referanse kjøleren likevel da...  :hmm:

Nå varierer det hvor mye luft som dyttes direkte ut på custom-kjølere, selv om referansekjøleren selvsagt dytter ut det meste. Utblåsingen på referansekortene er omtrent på størrelse med ett spor, som kan være litt lite for ~200-250W. Med en del kabler hengende bak en maskin kan det bli ganske varmt der, så da kan en 120mm-vifte i kombinasjon med en annen kjøler være en god idé.

Uansett er jeg ganske skeptisk til skjermkortene med tre vifter, det kan bli for mye turbulens inni der.

Lenke til kommentar

Just for kick så holdt jeg handa bak PC'n der den varme lufta fra skjermkorta kommer ut. Nesten så man brenner seg!!! Hmm de Gigabyte G1 korta kjøler sikkert GPU'n bedre vs referanse, MEN tenk da hvis denne varmen blir dumpet inne i kassa! Kanskje like greit med referanse kjøleren likevel da...  :hmm:

Nå varierer det hvor mye luft som dyttes direkte ut på custom-kjølere, selv om referansekjøleren selvsagt dytter ut det meste. Utblåsingen på referansekortene er omtrent på størrelse med ett spor, som kan være litt lite for ~200-250W. Med en del kabler hengende bak en maskin kan det bli ganske varmt der, så da kan en 120mm-vifte i kombinasjon med en annen kjøler være en god idé.

Uansett er jeg ganske skeptisk til skjermkortene med tre vifter, det kan bli for mye turbulens inni der.

Jeg har 2 stk 120mm vifter i sidedøra som blåser over korta, samt en 140mm i bunn av kabinettet som suger kald luft inn. Testa i stad å sette bunn vifta opp noen rpm for å se om extra luft der ville hjelpe på skjermkorta mens de folder, men det gjorde det ikke. 800 rpm vs 1250 rpm på den vifta. Mulig jeg vil se mer forskjell under spilling i Windows, så får sjekke en av dagene. Ellers setter jeg like gjerne bunn vifta ned til 800 rpm igjen.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg kunne dele mine erfaringer med OC av 980Ti med referanse kjøleren, samt bruk av MaxwellBiosTweaker. Angående sistnevnte, så er det vanskelig å skjønne seg på hvordan nvidia sin boost funksjon funker i forhold til antall Mhz, forholdet til temperaturer og hastighet på vifta. Har man vannkjøling og load temp aldri går over 50C ellerno der omkring, så er det jo greit å bruke MaxwellBiosTweaker og sette en fast core og boost til f.eks 1500 Mhz og så flashe korta med den BIOS'en. Da vil jo den holde seg der stabilt og man er happy. Med referanse kjøleren er saken noe annerledes. Setter jeg en høyere core vil selvsagt boost øke deretter, men så fort temp går over 83C vil den klokke seg ned uansett. Så det eneste man får til i praksis med å øke core Mhz er at det laveste nivået (vs stock) vil være høyere, og man får selvsagt mer ytelse.

Jeg fant ut at det er lettere å bare bruke MSI Afterburner for å klokke mine 980Ti kort. Jeg flasha korta tilbake til stock like greit. Med +250 på core så starter boost på 1440 Mhz, går ned til 1427 og holder seg der hvis jeg gamer Battlefield 4, men hvis jeg kjører Unigine Valley Benchmark så har jeg sett at boosten går ned til under 1300 Mhz også. 1254 Mhz var vel det laveste jeg så.

Konklusjonen min er at 980Ti trenger noe alla kjøleren på Gigabyte G1 eller helst en vannblokk for å kunne klokkes bra. Referanse kjøleren øker vifta raskt når tempen stiger. Jeg kan selvsagt sette custom vifte profil, noe jeg har gjort også, men boosten synker uansett når tempen blir for høy. Klart man tjener på å overklokke i forhold til å kjøre bare stock da så klart.

Jeg er ny på nvidia kort ,men har aldri helt skjønt at boosten skal synke, på min G1 synker den ved 66-67 grader uansett. Er jo ikke akkurat veldig varmt det men. Boosten min syker samme antall mhz og volter går ned samme antall nesten uansett.

Jeg har ok men ikke veldig bra luft i kassa mi, men kommer ikke noe særlig varm luft ut. Ikke så mange gradene mer enn i rommet. (men nå har jeg stort dobbelt kabinett også da så er jo mye luft inni der)

Endret av Ottesen
Lenke til kommentar

Spørsmål til dere som er erfarne overklokkere.

Jeg plusser på core clock 100mhz. Er det da rimelig å tro at jeg kan gå for +200 på mem clock?

Er det omtrent dobling på memory?

Jeg har plussa på 250 (referanse kort) og det har gått helt fint.

Plussa på 100/300 på G1 kortet som gir 1341/1903 Mhz.

Fikk 20734 i firestriker og da viste Afterburner 1441 Mhz. Hvorfor den plusser på 100 Mhz er det kansje noen andre som vet.

Jeg skal ikke blodtrimme så det ser ut til å passe meg bra.

Kjører 108+ på boost jeg og 1000mhz på mem. Så min legger seg på 1500/2000mhz (8010mem). Min synker til 1490 da ved ca 66-67 grader, noe som er litt rart fordi den har ikke noe problem med tempen i heltatt. Hadde vært moro å sett hvor langt mem gikk men har ikke testa ennå, bare klaska på +1000mhz jeg haha :) Bra kort iallefall, det er sikkert.

Lenke til kommentar

Hvilken bios bruker dere til 980ti? Fikk på vannblokken idag så testet litt oc. Kjører +298 som gir 1500, men minnet vil ikke mer enn +300, stock bios så det kan tenkes jeg treffer power limit.

Har ikke testet høyere på core og men det er hvertfall stabilt :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker denne :)

http://www.overclock.net/t/1558645/official-nvidia-gtx-980-ti-owners-club

Here is a modded BIOS with 425W power target AND 1.281v when under load:

- Based on the EVGA SC BIOS, no boost limit
- 350W default power target at 100%
- 425W max power target at 121%

1.281v under load

Har bare prøvd på 1502MHz/8000MHz til nå, som ser ut til å virke stabilt i spill også.

Men jeg har EK Vannblokk på mitt kort :)

Endret av 0l3M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...