Gå til innhold

Geforce GTX 9xx Tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som irriterer, er hvor bra r9 390 virker å bli, om de siste lekkasjene stemmer. Da blir det ENDA tyngre å velge. Skal man virkelig tørre å satse på AMD igjen?

 

Og jeg som så fornøyd visualiserte to Titan X. :realmad: Og kommer 390 og tar over hele 500-700 dollar sjiktet, så kommer vel også cut-down GM200 vel like etter, og ikke slik vi så med 780 som kom leeenge etter.

 

Frykter også at spill skal eksplodere litt i høy minnebruk, spesielt med tanke på hvor mye mer minne konsollene har fått, og det faktum at 4k, 5k er på vei inn, samt til og med snakk om 8K langt inne i det fjerne. Om et veldig flott grafisk spill/dårlig optimalisert spill tar opp 6 GB VRAM, og så øker man oppløsning til f.eks 4K, slenger på noe AA osv.. så er du raskt oppe i 8GB.

 

Og da havner jeg i nøyaktig samme fella som sist. Men igjen, så har du motsatt virkning om DX12 blir populært og kommer snart, og eventuelt åpner opp mulighet for å utnytte minnet på flere kort, og eventuelt om det vil gjelde alle DX12 spill, eller om det er noe som kan bli valgfritt implementert. Da blir det plutselig med en gang ikke et problem overhode. :hmm:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg kjenner godt til den problemstillingen, den som kunne spå fremtiden...

 

Titan X får rikelig med minne, men det blir interessant å se nytteverdien av det for spill med den båndbredden. R9 390X blir interessant med HBM, men hvis jeg forstår det riktig så må nok spill tilpasses noe for å dra stor nytte av det. Spill i dag er gjerne designet for en restriktiv minnebuss, så det blir da et spørsmål om hvor lang tid det tar før vi får betydelig glede av det. Men ikke forvent at HBM nødvendigvis gir høyere ytelse med samme innstilling, men snarere at spillet kan bruke mer detaljerte teksturer med mindre ytelsekostnad. Og det der blir litt som med høna og egget; ingen spill gjør det fordi ingen skjermkort tillater det...

</kvalifisert synsing>

 

Angående minnebruk på flere kort i Direct3D 12, grunnen til at SLI/CrossFire i dag ikke gir "mer minne" i dag er at hver av GPUene driver med tegning av hele bilder.

post-63307-0-28281300-1426381337_thumb.png

Som du kan se av bildet må de objektene lagres likt på alle GPUene, og de øvrige framebufrene vil også kreves på alle GPUer(men selvsagt med ulikt innhold). I Direct3D 12 kan derimot spill fordele ulike deler av lasten på ulike GPUer. Hvis spillet bare tegner øvre halvdel på den ene og nedre halvdel på den andre så er vi like langt med tanke på minnebruk, men hvis f.eks. partikkelsimulering og spesielle effekter til midlertidige bufre fordeles kan det være besparelser. Men alt dette må programmeres spesifikt og synkroniseres, så jeg er veldig spent på hvor mange spill som faktisk kommer til å gjøre dette bra. Husk også at det er relativt kostbart å sende store mengder data over PCIe-bussen, så det bør ikke være snakk om hundrevis av MB per bilde en gang. Det "fine" med SLI/CrossFire i dag er at det ferdige bildet ikke er mange MB så det går relativt raskt å overføre mellom GPUene, men på tross av dette har vi likevel stuttering...

Lenke til kommentar

Tror dere 980 går ned i pris når Titan X kommer? Muligens jeg får solgt et 780Ti og legger til litt selv så kan jeg kjøre 3 way 980 G1, om ikke så kjøper jeg meg bare et 970 nå snart som kommer til å stå på 24/7.

 

Nei, men mulig det går ned i pris når AMD sine kort har kommet ut.

Lenke til kommentar

 

Tror dere 980 går ned i pris når Titan X kommer? Muligens jeg får solgt et 780Ti og legger til litt selv så kan jeg kjøre 3 way 980 G1, om ikke så kjøper jeg meg bare et 970 nå snart som kommer til å stå på 24/7.

 

Nei, men mulig det går ned i pris når AMD sine kort har kommet ut.

 

Hmm. Vil jo få mer PPD med 1x 970 som står på 24/7, Mens gaming opplevelsen vil øke med 3 way 980. Folder jo når jeg ikke gamer med de :hmm:

 

Når skal AMD korta komme?

 

EDIT: Ifølge tester så var 3 way scaling ikke så bra(?)

Nizzen hva mener du om dette?

 

EDIT2: Kanskje like greit å gå for 970.. Får se på brukten og se om noen skal kvitte seg med et 980 G1 i nærmeste fremtid.

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg skal ihvertfall kvitte meg med et par mnd. gammelt 980 referansekort i nærmeste framtid :D

Litt billigere enn 980 G1 da? Om du vil kvitte dæ med det^^

 

Kunne gjort 980 ref i topp, rett under 980 G1, 1 slott imellom der enda et 980 G1.. :hmm::dribble::dribble:

 

Forskjellige kort, OCD :rofl:

Tipper det ryker for 3500,- ;)

Tipper at du må holde det av til meg da duvet :))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...