Gå til innhold

Geforce GTX 9xx Tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Unigine Valley

 

Og FurMark er vel fremdeles populært til burn in test.

Furmark funker ikke bra på nye GPU'er, de klokker seg ned

Blir litt som å kjøre IBT eller LinX på 5960X, altså bare tull

 

Ja FurMark var vel beryktet for å ta livet av noen kort for noen år tilbake. Problematikken i dag er primært tilknyttet hvordan "boost" fungerer, siden FurMark er for krevende så klokkes GPUene ned gradvis over tid. Unigine Valley er således mer realistisk i forhold til spillast.

 

Uansett så er det viktig med en god innkjøring på all elektronikk. Når jeg bygger maskiner for folk bruker jeg å kjøre Unigine Valley i minst étt døgn bare for å se at alt fungerer, dette gjør jeg også for maskiner som aldri skal brukes til spilling.

 

Selv etter en god innkjøring kan en del skjermkort vært plaget av hyling, noen mer eller mindre hele tiden mens andre kun under spesiell last. Jeg tror nok at hyling kan fremprovoseres på de fleste skjermkort, men det kritiske er selvsagt om det oppstår nevneverdige problemer under vanlig bruk. De som ender opp med problemet som i videoen over hvor frekvensen tydeligvis varierer med bildefrekvensen så kan av og til andre grafikkinnstillinger være redningen. Jeg har styrt nok med GPU-programmering til å vite at noen ganger kan rekkefølgen objekter tegnes opp på skape problemer for ett enkelt skjermkort. Forøvrig er det ofte lett å fremprovosere hyling med å skru av V-Sync og starte glxgears, der er den som regel en direkte konsekvens av bildefrekvensen.

 

Glem heller ikke at PSU eller hovedkort kan ha skyld i problemer. Men hvis problemer vedvarer etter en god innkjøring og feilsøking så er det selvsagt bare å returnere.

Lenke til kommentar

Jeg har også coil whine på min 970 strix, er ikke spesielt plaget av det, men lurer på om det er et problem utenom lyden, blir kortet gradvis ødelagt eller noe lignende?

 

Må nesten korrigere det som ble svart tidligere her , det er faktisk litt avhengig av hvor mye "whine" du får. Det kan strengt tatt være en indikasjon på at noe er galt med kortet ditt og at det derfor kan ta kvelden innen en viss tid , noe som også er grunnen til at skjermkort som lider av "ekstremt mye" coil whine blir ofte byttet bare pga det.

 

I noen tilfeller er det pga "coilen" er dårlig festet til skjermkortet , i andre tilfeller er det pga dårlig dempning av coilen.

En artikkel på dette kan leses her om Nvidia 970 Coil Whine serien

Lenke til kommentar

 

 

Unigine Valley

 

Og FurMark er vel fremdeles populært til burn in test.

Furmark funker ikke bra på nye GPU'er, de klokker seg ned

Blir litt som å kjøre IBT eller LinX på 5960X, altså bare tull

 

Ja FurMark var vel beryktet for å ta livet av noen kort for noen år tilbake. Problematikken i dag er primært tilknyttet hvordan "boost" fungerer, siden FurMark er for krevende så klokkes GPUene ned gradvis over tid. Unigine Valley er således mer realistisk i forhold til spillast.

 

Uansett så er det viktig med en god innkjøring på all elektronikk. Når jeg bygger maskiner for folk bruker jeg å kjøre Unigine Valley i minst étt døgn bare for å se at alt fungerer, dette gjør jeg også for maskiner som aldri skal brukes til spilling.

 

Selv etter en god innkjøring kan en del skjermkort vært plaget av hyling, noen mer eller mindre hele tiden mens andre kun under spesiell last. Jeg tror nok at hyling kan fremprovoseres på de fleste skjermkort, men det kritiske er selvsagt om det oppstår nevneverdige problemer under vanlig bruk. De som ender opp med problemet som i videoen over hvor frekvensen tydeligvis varierer med bildefrekvensen så kan av og til andre grafikkinnstillinger være redningen. Jeg har styrt nok med GPU-programmering til å vite at noen ganger kan rekkefølgen objekter tegnes opp på skape problemer for ett enkelt skjermkort. Forøvrig er det ofte lett å fremprovosere hyling med å skru av V-Sync og starte glxgears, der er den som regel en direkte konsekvens av bildefrekvensen.

 

Glem heller ikke at PSU eller hovedkort kan ha skyld i problemer. Men hvis problemer vedvarer etter en god innkjøring og feilsøking så er det selvsagt bare å returnere.

 

Der er vi nok enige men jeg bygger kun til meg selv så jeg fropper Vally maraton :)

 

Har selv vært bort i både GPU, HK og PSU med hyling, det har ved flere anledninger hjulpet bare å bytte PSU

  • Liker 1
Lenke til kommentar

YES :new_woot:

GTX 980 Classified 1706 MHz på core i Fire Strike Ultra PÅ LUFT :D

 

 

10 Sekunder etter skjermdump sa kortet Fzzzz :p

Blir det ikke litt vell mye å kjøre på en såpass høy frekvens på luft? Er imponert over at dere tørr å dra overklokken såpass langtpå luft i alle fall.

Hva tror du 24/7 drifts hastighet på kortet blir?

Lenke til kommentar

 

YES :new_woot:

GTX 980 Classified 1706 MHz på core i Fire Strike Ultra PÅ LUFT :D

 

 

10 Sekunder etter skjermdump sa kortet Fzzzz :p

Blir det ikke litt vell mye å kjøre på en såpass høy frekvens på luft? Er imponert over at dere tørr å dra overklokken såpass langtpå luft i alle fall.

Hva tror du 24/7 drifts hastighet på kortet blir?

 

Selv om det er luftkjølt betyr ikke at kjølingen er noe dårligere enn vannkjøling. Ja, heller tvert i mot i dette tilfellet. Med tanke på at skjermkortet oppgir 10 grader før start tyder på at det var en kald vinter-utetemp (0 grader ish) i PCen til minhund før han satte i gang. Måtte det være med vinduet åpent, og PCen i vinduskarmen, eller bare lagd kontoret om til fryserom. :D

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det er nok mye mulig ja. Ny revisjon av GTX 980/870 vil nok sannsynligvis komme i form av "GTX 1070 / GTX 1060", og tipper det kanskje kommer mot slutten av året, en stund etter "Titan 2" og "GTX 1080", og vil komplementere GM200-brikken som et svakere og mer prisfornuftig alternativ.

 

Ikke at jeg tror en ny revisjon vil gjøre noen fysisk forskjell, og vil nok nærmere være et navnebytte og prisnedsetning, selv om det er potensiale for at vi på et tidspunkt ser krymping av nodestørrelsen. Min spådom er at Nvidia dropper planene om nodekrymping en stund, og lanserer det ETTER neste generasjon. dvs. "GTX 1180 og GTX 1170".

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det har nok fint lite med hva folk spiller på. Nvidia har en stund kjørt et løp som ligner på Intel sin Tick-Tock modell. Hvor de annenhver gang fokuserer på effektivitet/krymping og ytelse.

* GTX 500-serien var "Tock", med en kraftig og fullverdig Fermi-brikke

* GTX 600-serien var "Tick", med effektivisering via ny arkitektur og krymping

* GTX 700-serien var "Tock" med kepler sin store fullverdige toppbrikke

* GTX 900-serien var "Tick" med ny effektivisering, men bare via ny arkitektur (krymping var ikke nødvendig for å oppnå vesentlig effektivisering).

* GTX 1000-serien blir "Tock" med maxwell sin store fullverdige brikke.

* GTX 1100-serien blir neste "Tick", og vil nok bli effektivisering via krymping.

 

Ja, tendensene ligger der ganske klare. Hadde ingen kjøpt nye skjermkort så hadde Nvidia gått enda tregere, selvsagt, men hittil har de fulgt sin normale rytme, og tilsynelatende ikke blitt påvirket. Og nvidia har vel aldri gjort det så bra som nå rent økonomisk. Folk kjøper skjermkort over styr. Og siden de klarte å løse effektiviseringsnivået (nesten dobbelt så høy ytelse per watt!) uten å ta i bruk krymping, så har de spart penger på å ikke ta i bruk dyrt produksjonsutstyr og dårlige yields.

 

Og det er ikke noe dårlig nytt for oss forbrukere. Da vi skal være glade for at de kan løse ytelsesproblemene uten krymping (som strengt talt begynner å komme farlig nær den fysiske grensen for silisium), som igjen setter en grense for hvor lenge de kan holde oppe dette løpet. Ta f.eks prosessorsiden. Der har ytelse per kjerne stagnert skikkelig. Foreløpig har ikke lignende skjedd med GPUer.

 

Edit: Og derfor, av historiske grunner og økonomiske grunner så tror jeg videre rekkefølge som nevnt vil skje. MEN, det kan godt hende de velger å endre navnet, da det blir helt umulig å gjette. :p

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min spådom er at Nvidia dropper planene om nodekrymping en stund, og lanserer det ETTER neste generasjon. dvs. "GTX 1180 og GTX 1170".

 

Det nyeste nå er at nVidia sin 'Pascal' brikke på 14 eller 16nm kommer neste år. Så da kommer det nok en Maxwell refresh i løpet av 2015 basert på GM200.

Lenke til kommentar

Japp. Det er forventningen. :) Litt spent på om Nvidia dundrer i gang med flere versjoner av GM200, eller om de kun gir ut en svindyr Titan II i starten for å lokke til seg "storkundene" først.

 

Sist gang så var ikke helt nødvendig å lansere en forbrukerversjon tidlig, da AMD var på lik høyde med GTX 680, med sin HD 7970, og HD 7970 GHz ed. gjorde ikke noe grensesprengende. Så da kunne Nvidia la GTX 680 surkle ekstra lenge i markedet.

 

Men om r9 390 gjør det så bra som ryktene tilsier, så kan det godt hende de må fremskynde flere forbrukerversjoner av GM200, dvs. "GTX 1080" for ikke å miste mange kunder som bryr seg litt om pris/ytelse til AMD.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...