Gå til innhold

Geforce GTX 9xx Tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En eventuell Titan vil komme under neste serie-navn, ala. "1000"-serien.

Ser vi tilbake i tid, når GTX 680 ble lansert (ganske tilsvarende GTX 980), så gikk det ca 11-måneder før Titan ble lansert.

Det er mulig noe det samme skjer denne gangen også. Titan-serien virker i alle fall forbeholdt deres topp-klasse brikker (GM210/200), og ikke deres mellomklasse/effektgjerrige brikker (GM204).

 

 

 

"Titan 2" blir vel spekulering så vidt jeg vet, men skal ikke se helt bort fra at 980Ti kommer etter hvert. 780Ti var dog det første Ti-toppkortet, lansert fordi AMD kom med 290X. Kommer vel litt an på hvordan ting utarter seg videre.

Ti er en benevnelse Nvidia bruker når du får en kraftigere versjon med flere CUDA-kjerner, altså går det kun om det viser seg at GTX 980 (GM204) har noen deaktiverte kjerner. Har ikke sett røntgenbilde/oversikt enda.

Dette er nok naturligst å finne på toppmodeller basert på mindre produksjonsnoder, hvor Yields kan være litt dårlige i starten, og at det dermed ikke lønner seg. Men når AMD slo tilbake, samtidig som yields hadde fått tid til å modne seg, så fikk vi ganske raskt en Ti-versjon på plass (som egentlig var ventet fra det øyeblikk man fant ut at kjernen hadde en haug deaktiverte kjerner, men hvor navnet gjennstod).

Et annet tilfelle er GTX 480, som også hadde deaktiverte kjerner pga. nye produksjonsnoder og litt lav effektivitet. Men i den oppgraderte versjonen så ble "GTX 480Ti" til GTX 580 i steden. (Ti-navnet eksisterte vel ikke på dette tidspunktet?)

 

Kort sagt: Jeg tviler på at GTX 980 får en Ti-oppfølger. 28nm er gammel produksjonsnode, mindre og enklere brikke (jo mindre, jo mindre sannsynelighet for feil) og ser ikke hvorfor de skal trenge å deaktivere noen kjerner på denne spareversjonen.

Dog er det mulig de går over til 20nm, og kaller det for GTX 285 eller noe i den duren. Selv om det også er mulig de sparer det kruttet til "GTX 1080" eller "GTX 1070".

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

En eventuell Titan vil komme under neste serie-navn, ala. "1000"-serien.

Ser vi tilbake i tid, når GTX 680 ble lansert (ganske tilsvarende GTX 980), så gikk det ca 11-måneder før Titan ble lansert.

 

 

En ting er ihvertfall sikkert, alt går i retning av skjermer som stadig trenger mer kraft.

Så hvor lenge vi må vente for å få noe som er enda kraftigere er ikke like lett å si denne gangen slik jeg ser det.. Mac kommer med 5k og Dell har gitt oss 5k skjerm.

 

Om ny serie har sammnenheng med Mac sin 5k eller om det er Mac som kan komme med 5k fordi Nvidia kommer med 9xx serie osv. Ikke greit å si.

 

Men mulighetene er absolutt tilstede for å lage enda kraftigere kort.

Lenke til kommentar

 

Håper bare at de slipper topp-kortet med en gang, Er lei av å vente nå.

 

eVGA svare, Kunne ikke gi meg noe, Så det var jo kjipt, Liker godt eVGA ettersom kundeservicen er helt råå!

Hva hadde du forventet? At en random dude fra Norge skal få vite informasjon som er under NDA?

 

Nei, Men skader ikke å spørre, skal ikke bytte bort fra Evga..

Lenke til kommentar

 

 

Håper bare at de slipper topp-kortet med en gang, Er lei av å vente nå.

 

eVGA svare, Kunne ikke gi meg noe, Så det var jo kjipt, Liker godt eVGA ettersom kundeservicen er helt råå!

Hva hadde du forventet? At en random dude fra Norge skal få vite informasjon som er under NDA?

 

Nei, Men skader ikke å spørre, skal ikke bytte bort fra Evga..

 

Fordi de har gitt deg god kundeservice? Det er da noe man burde ta for gitt...

 

Personlig hadde jeg ikke hatt noe problem med å gå for et 980 Lightning eller 980 MATRIX om det kom før Classified og ytelsen var god nok i forhold til mitt aldrende 7970.

Lenke til kommentar

 

 

 

Håper bare at de slipper topp-kortet med en gang, Er lei av å vente nå.

 

eVGA svare, Kunne ikke gi meg noe, Så det var jo kjipt, Liker godt eVGA ettersom kundeservicen er helt råå!

Hva hadde du forventet? At en random dude fra Norge skal få vite informasjon som er under NDA?

 

Nei, Men skader ikke å spørre, skal ikke bytte bort fra Evga..

 

Fordi de har gitt deg god kundeservice? Det er da noe man burde ta for gitt...

 

Personlig hadde jeg ikke hatt noe problem med å gå for et 980 Lightning eller 980 MATRIX om det kom før Classified og ytelsen var god nok i forhold til mitt aldrende 7970.

 

Egentlig kun pga kundeservice, Mister heller ikke garanti om jeg bytter kjøler :)

 

Asus og Evga er de eneste jeg kjøper Gpu`er fra :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Håper bare at de slipper topp-kortet med en gang, Er lei av å vente nå.

 

eVGA svare, Kunne ikke gi meg noe, Så det var jo kjipt, Liker godt eVGA ettersom kundeservicen er helt råå!

Hva hadde du forventet? At en random dude fra Norge skal få vite informasjon som er under NDA?

 

Nei, Men skader ikke å spørre, skal ikke bytte bort fra Evga..

 

Fordi de har gitt deg god kundeservice? Det er da noe man burde ta for gitt...

 

Personlig hadde jeg ikke hatt noe problem med å gå for et 980 Lightning eller 980 MATRIX om det kom før Classified og ytelsen var god nok i forhold til mitt aldrende 7970.

 

Om man ikke skal vannkjøle og overklokke så er det like greit å kjøpe første og beste tredjeparts ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...