Gå til innhold

Geforce GTX 9xx Tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er interessert i å høre mer om dette potensielle problemet. Jeg vurderer nemlig å bestille et GTX 970, men til mine formål må minnet fungere utmerket.

For moro skyld prøvde jeg dette testprogrammet på mitt GTX 680 med 4GB minne, og jeg har lagt merke til at den typisk får 15 GB/s på én chunk mot 150 GB/s på resten. Men det varierer hvilken chunk som har dårlig ytelse, og ytelsen til dette kortet skal være 192 GB/s, og L2-cache-ytelsen høyere. Jeg nevner dette fordi jeg har testet dette kortet grundig tidligere i OpenGL, og jeg vet at hele minnet fungerer utmerket. Jeg vil så min tvil om dette "benchmark-verktøyet".

Lenke til kommentar

GTX 980
GV-N980G1 GAMING-4GD

F3 -
1. Release for SAMSUNG Memory
2. NVIDIA Source BIOS Version: DP: 84.04.31.00.B1, DD: 84.04.31.00.B0
3. Base Clock/Boost: Clock:1228 / 1329 MHz
4. Memory Clock:7010MHz
5. Improve compatibility with some monitors

F42 -
1. Release for SAMSUNG Memory
2. NVIDIA Source BIOS Version: DP: 84.04.31.00.CA, DD: 84.04.31.00.C9
3. Base Clock/Boost: Clock:1228 / 1329 MHz
4. Memory Clock:7010MHz
5. Improve compatibility with some monitors :hmm:

Before a firmware Bios switch-off the driver in a device manager

www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=5208#dl

Lenke til kommentar

http://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/2tecja/all_gtx970s_have_a_huge_vram_issue_recall_may_be/

Noen her som har merket noe til dette? Jeg har for øyeblikket ingen spill som krever 3BG+ minne, med mindre jeg installerer tjue HDRES mods til Skyrim...

Man får det man betaler for :p

haha, det er så mange som sier de skal lage monsterpc, så setter de opp 970sli.

Hadde 4 i en pc jeg og den er så dårlig at den står på et lager å folder :rofl:

Man har ikke monsterpc med 970sli, man har pc selv et monster ikke vil ta i

Lenke til kommentar

http://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/2tecja/all_gtx970s_have_a_huge_vram_issue_recall_may_be/

Noen her som har merket noe til dette? Jeg har for øyeblikket ingen spill som krever 3BG+ minne, med mindre jeg installerer tjue HDRES mods til Skyrim...

Man får det man betaler for :p

haha, det er så mange som sier de skal lage monsterpc, så setter de opp 970sli.

Hadde 4 i en pc jeg og den er så dårlig at den står på et lager å folder :rofl:

Man har ikke monsterpc med 970sli, man har pc selv et monster ikke vil ta i

Til spill så har du en rimelig beastly PC med to stykk 970.

Du bruker jo PCen til helt andre formål enn å få flest fps i et spill, så hva din definisjon på hva en monster PC er aner ikke jeg :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

For de som ikke gidder å lese 99% BS, her var første post som forklarte sånn halveis hva problemet i tråden var.

Your card has 4 gigabytes of video memory to store textures and other video data on the fly while playing a game, the more intensive the game and resolution, the more video ram is needed.

The transfer rate of data is defined in gigabit per second, so the 970 transfers data at ~150 gbps normally, but benchmarkers discovered that when the video ram being utilized reaches the 3gb mark, the data rate drops from 150 to about 15 gbps. This results in massive frame rate drops.

Så man har i praksis bare 3GB minne med ord. Oo

Ja, 15 GBps er jo "tilfeldigvis" det PCI-e 16x bussen ligger på, og det du sikkert får når den henter info fra RAM?

Altså det samme som skjer når jeg også går tom for minne (3GB). Hmmm

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Leste en plass at nvidia slipper nye kort i februar. Noen som vet mer om dette? Trenger litt mer kraft i far cry 4 :)

Smell på med et til 980, så har du kraft nok i massevis.
litt lei sli problemer. Og blir litt dyrt med et til classy

Jeg hadde SLI tidligere å opplevde aldri noen problemer da, hvilke problemer er det du får med SLI?

Lenke til kommentar

For de som ikke gidder å lese 99% BS, her var første post som forklarte sånn halveis hva problemet i tråden var.

Your card has 4 gigabytes of video memory to store textures and other video data on the fly while playing a game, the more intensive the game and resolution, the more video ram is needed.

The transfer rate of data is defined in gigabit per second, so the 970 transfers data at ~150 gbps normally, but benchmarkers discovered that when the video ram being utilized reaches the 3gb mark, the data rate drops from 150 to about 15 gbps. This results in massive frame rate drops.

Så man har i praksis bare 3GB minne med ord. Oo

Ja, 15 GBps er jo "tilfeldigvis" det PCI-e 16x bussen ligger på, og det du sikkert får når den henter info fra RAM?

Altså det samme som skjer når jeg også går tom for minne (3GB). Hmmm

Det er uansett noe rart med målingen, GTX 970 skal ha ~224 GB/s i båndbredde. Men det ser ut som stort sett alle får ~150 GB/s i dette verktøyet, utenom de som får helt sprø tall.

Lenke til kommentar

Leste en plass at nvidia slipper nye kort i februar. Noen som vet mer om dette? Trenger litt mer kraft i far cry 4 :)

Smell på med et til 980, så har du kraft nok i massevis.
litt lei sli problemer. Og blir litt dyrt med et til classy

Jeg hadde SLI tidligere å opplevde aldri noen problemer da, hvilke problemer er det du får med SLI?
Var 780 sli da. Far cry 4 hadde en del kluss. Blant annet at deler av bildet "hang igjen" på skjermen. Litt vanskelig å forklare men flere har hatt det. Forsvant da jeg skrudde av sli. Muligens bittelitt rykk/stuttering i bf4 iblant. Noen spill støtter ikke sli f. Eks Company of heroes. Far cry 3 tror jeg aldri ga meg annet enn stuttering med sli. Gta. Nye Dragon age hadde stuttering. Endret av [email protected]
Lenke til kommentar

Kommer ikke noen nye kort i februar etter det jeg har hørt/lest. HKS her på forumet hinter om GTC i mars for GM200, som blir GREIT badass. Nye AMD-kort kommer i Q2 (april-juni).

Lenke til kommentar

Kommer ikke noen nye kort i februar etter det jeg har hørt/lest. HKS her på forumet hinter om GTC i mars for GM200, som blir GREIT badass. Nye AMD-kort kommer i Q2 (april-juni).
Gtc? Altså i butikkene i Norge i mars? Så må jeg jo vente på at classified versjonen skal komme ut også ;)
Lenke til kommentar

Mer om GTX 970-problemet med fallende ytelse over 3,5GB RAM-bruk:

From the Nai's Benchmark, assuming if the allocation is caused by disabled of SMM units, and different bandwidth for each different gpus once Nai's Benchmark memory allocation reaches 2816MiBytes to 3500MiBytes range, I can only assume this is caused by the way SMM units being disabled.

Allow me to elaborate my assumption. As we know, there are four raster engines for GTX 970 and GTX 980.
Each raster engine has four SMM units. GTX 980 has full SMM units for each raster engine, so there are 16 SMM units.

GTX970 is made by disabling 3 of SMM units. What nvidia refused to told us is which one of the raster engine has its SMM unit being disabled.
I found most reviewers simply modified the high level architecture overview of GTX 980 diagram by removing one SMM unit for each three raster engine with one raster engine has four SMM unit intact.

First scenario
What if the first (or the second, third, fourth) raster engine has its 3 SMM units disabled instead of evenly spread across four raster engine?

Second scenario
Or, first raster engine has two SMM units disabled and second raster engine has one SMM unit disabled?

Oh, please do notice the memory controller diagram for each of the raster engine too. >.< If we follow the first scenario, definitely, the raster engine will not be able to make fully use of the memory controller bandwidth

64bit memory controller, total 4 memory controllers = 256 bit memory controller.
Assuming if there are 3 raster engines with each three has one SMM disabled leaving 1 raster engine with 4 SMM intact.
Mathematically ;
16 SMM = 256 bit = 4096 Mb
13 SMM = 208 bit = 3328 Mb

208 bit = effective width after disabling SMM with 256 bit being actual memory controller width

IT is hardware problem=GTX970 is 208bit card.

https://forums.geforce.com/default/topic/803518/geforce-900-series/gtx-970-3-5gb-vram-issue/11/

Endret av C64C
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...