Gå til innhold

Geforce GTX 9xx Tråden

Anbefalte innlegg

Ikke helt on-topic, men må oppgradere noe, skal jeg oppgradere skjermkortet eller CPU? Har en GTX560ti og en i5 2500k. Tenker selv skjermkortet...

Din CPU på standard 3.3 Ghz vil begrense de nyeste skjermkorta litt, så om du kan bør du overklokke den. Men ville ikke gjort det hvis du bare har den kjøleren som følger med. Av skjermkort er jo nVidia GTX 970 å anbefale.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke overklokket den enda, nei. Spiller bare ARMA3 og BF4 av og til. 970 er greit kort til grei pris? Lurt å kjøpe nå, eller går de ned i pris snart?

Prisen har gått opp i det siste (pga høy dollar pris), så kjøp nå. Det kommer til å ta lang tid før du får mere for pengene enn gtx 970
Lenke til kommentar

Er nok et ganske billig kort, og det vises. Så at prisen er høy er nok heller fordi folk går bananas allikevel for å få dem, samt for lite konkurranse. :wee:

Jeg vil tippe at et GTX 780Ti koster kanskje nærmere 50-60 % mer å produsere enn et GTX 980. Gammel og velprøvd nodestørrelse gir lav pris da produksjonsutstyret allerede har betalt seg, liten kjerne gir mange brikker på Waferen, samt følgelig bedre yields (enda flere brukbare brikker), og den har et svært lite komplekst PCB (bare se på GTX 970, hvor de knapt utnytter mer enn halve kortet), bare noen få gamle minnebrikker, en enkel minnekontroller, og en bitteliten VRM.

Nvidia tipper jeg ler rått hele veien til banken, mens de kaster penger i været. GTX 980/970 er en skatt de kan få full pris, for halve produktet. Og forbrukerene er vel også fornøyde når de sparer en krone eller to på strømregninga.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Bestiller et EVGA 970 kort til kr2995 og en Crucial SSD på 256gb til kr995 etterpå.

Da er det bare å gratulere.

Skjermkortet du har bestilt kan jeg anbefale på det sterkeste. Og til den prisen er det ikke mulig å gjøre bedre kjøp i dagens marked. MSI kommer faktisk til "kort" når det sammenliknes med kortet du har bestilt. Litt gøy å ta med seg når MSI har fått så mye skryt (rart at EVGA er blitt oversett denne gangen).

Lenke til kommentar

Er det samme ACX 2.0 kjøleren på 970 og 980 nå? Eller er det forskjell? Leste noe om at kjøleren på 980 var vesentlig bedre.

Kjøleren som sitter på 970 kortet av typen ACX 2.0 holder i massevis. Jeg kjører 2 kort i samme kasse, og de kjører max last 24/7 med OC på 1480Mhz.

Begge kortene holder seg under 60 grader under disse forholdene. Så det er ikke temp som er problemet. Klokker jeg høyere med så mye last, så blir det ustabil selv om temp ikke på noe måte nærmer seg kritisk nivå. Da har jeg kvalitet i alle ledd. Men har ikke moddet GPU på noe måte annet enn instillinger i EVGA PRE-X.

Kan absolutt gå god for den kjøleren.

post-326544-0-77622000-1418749258_thumb.jpg

Endret av Sn1ken
Lenke til kommentar
Jeg kjører 2 kort i samme kasse, og de kjører max last 24/7 med OC på 1480Mhz. Begge kortene holder seg under 60 grader under disse forholdene.

Da må du enten ha noen sinna kabinett vifter, åpent kabinett eller at maskina står i et kaldt rom, for så lave temps får ikke jeg med mine MSI 970 kort. Kjøleren på MSI korta skal kjøle like bra den.

Lenke til kommentar

Da må du enten ha noen sinna kabinett vifter, åpent kabinett eller at maskina står i et kaldt rom, for så lave temps får ikke jeg med mine MSI 970 kort. Kjøleren på MSI korta skal kjøle like bra den.

Den står ikke i et kaldt rom (heller varmt), kabinettet er helt standard og for all del lukket.

Men det er som jeg sier, det 970 kortene av de jeg har (har MSI, Zotac og EVGA) som produserer best, og som holder lavest temp under max last.

Jeg vet ikke hva de hadde holdt av temp dersom jeg kjørte vifte til 100% og kjørte bench mark for harde livet slik sikkert enkelte har som en hobby. Tipper det hadde gått enda mer ned i temp ;) Setter ikke fan høyere enn 80% når jeg kjører den fast, ellers lar jeg den som regel stå på auto.

Lenke til kommentar

Måtte nu prøve ut litt overklokk på mitt nye MSI 980 Twin Frozr V å er rimelig imponert over hvor bra det overklokket. Fikk flyttet slideren i Afterburner lengere enn jeg trodde så endte opp med +200Mhz på Coreclock og +500Mhz på minnet uten å røre Power Limit eller Core Voltage, så kan nok sikkert presse den litt til visst jeg gidder :)

Lenke til kommentar

Gikk fra 25-45FPS på Battlefield 4 på Ultra med min 560ti til 80-140FPS med nye 970, merker forskjell. Kortet ligger på 60 grader med viftene skrudd av på idle, 30 grader med viftene på 30% på idle, og opp mot 60-70grader under spilling med vifta på maks 50%. Viftene bråker forresten noe jævlig, hørtes ut som jeg hadde en jetmotor i rommet når jeg prøvde å sette fanspeed på 100% som var 4400rpm. (Det er forbi turtallsperra på bilen for å si det slik)

Lenke til kommentar

100 % brukes nok mest av de som presser kortene sammen som en sandwich, overklokker/bencher, eller bare har ekstremt høy kabinettemp. Og ja, de fleste kort bråker EKSTREMT på 100 %. Det har de etter hva jeg kan huske, alltid gjort. :p

Dog, turtallsperre på biler er ikke akkurat høy, så kanskje ikke akkurat den beste sammenligningen. Spesielt ikke om du har så lav som under 4400 RPM (diesel?). :p

Før var nok 4-5000 RPM ikke langt unna normalen. Og husker godt at HKet i seg selv hadde en vifte som gikk på 8000 RPM :) .

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...