TuxRacer Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 (endret) Hei, Litt vanskelig å lage en forståelig trådtittel men saken er som følger. Jeg er i prosessen hvor jeg skal kjøpe min første leilighet og har sett på både BRL leiligheter og selveierleiligheter. Jeg har nå funnet en ganske så fin selveierleilighet i en enebolig. I annonseteksten står følgende: "Ny reguleringsplan under uterbeidelse Plan x. Reguleringsplan for fv.x veien, transportkorridor x" Er en vanlig vei rett utenfor( kanskje 7-8 meter) fra husveggen hvor det er konkrete planer for å utvide til en 4 felts motorvei. Det er jordbruksområder på andre siden av veien som kansje er mer aktuelle å ta av når veien skal utvides, men jeg vil uansett vite at jeg ikke sitter igjen med bare småpenger dersom det skulle vise seg huset må rives. En annen ting er at det må beregnes vesentlig mer støy, veien er allerede forholdsvis tungt traffikert, men med en 4 felts motorvei vil støynivået bli mye høyere. Følgende står om beskaffenhet i artikkelen. "Med unntak av adkomst, parkeringsareal og nærmere avgrenset felles uteareal på ca. 70 m2, disponerer seksjon 1 de øvrige arealer rundt byggningen" Tomten som boligen står på er forholdsvis liten og det er usannsynlig at vegvesenet tar noe av tomten uten å rive ned hele boligen. Håper noen kan hjelpe meg her Endret 29. august 2014 av TuxRacer Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 Det fremstår som om nåværende eier ønsker å selge for å sikre seg mot potensielt tap i form av ekspropriasjon. Det er en risiko du tar ved å kjøpe - og den vil ikke du bli kompensert for ved eventuell ekspropriasjon fordi du visste om risikoen da du kjøpte boligen. Lenke til kommentar
TuxRacer Skrevet 29. august 2014 Forfatter Del Skrevet 29. august 2014 Uten at jeg vet hvordan vegvesenet jobb så er risikoen for at boligen blir ekspropiert mindre enn 20% med tanke på landbruksjorden som finnes på andre siden av veien som må være mye enklere å opparbeide. Men verdien vil nok gjerne synke betraktelig dersom det ikke blir bygget veldig god støyskjerming. Men en 20% riskio for å sitte igjen med 0 kroner om 5 år etter å ha betalt 2 millioner nå er uansett ikke en risiko jeg vil ta. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 Det er ikke "hva er enklest å opparbeide" som er det eneste hensynet eksproprianten tar. Landbruksjord kan f.eks. være dyrere å ekspropriere enn boligeiendom, fordi landbruk er næringsvirksomhet (og for øvrig ellers ganske tilgodesett i planverk). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå