knutsen92 Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 (endret) Hei! Har en helt nyinnkjøpt pc i deler, men får ikke maskinen til å skru seg på. Den skrur seg av og på 1 sekund om gangen. Så vidt jeg vet betyr dette at det er en hardware failure? Altså en feil på f. eks HK eller CPU? Har ikke veldig mye peiling så trenger desperat hjelp. Det jeg har testet er; Testet med en og en ram-brikke. Testet uten GPU (GTX 780), har da brukt interne GPU. Testet med en annen strømforsyning (fortsatt samme problem, så vi kan utelukke PSU) Gått over ALLE kabler 2 ganger. Har bygd pc mange ganger de siste årene. Det som skjer når jeg trykker på start knappen; PC skrur seg av og på. Viftene starter et sekund før den skrur seg på. CPU viften gidder ikke starte engang, men alle andre vifter starter. HK får et grønt lys. CD-rom fungerer også. Håper dette hjelper litt til å tenke på hva som er galt og ikke. Jeg tror selv feilen kan ligge på CPU siden jeg har testet alt og det lyser grønt fra HK? Komponenter; INTEL CORE I5 4460 GIGABYTE G1.SNIPER B5 B85 S-1150 ATX CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ (2X4GB) Endret 29. august 2014 av knutsen92 Lenke til kommentar
Alf Johan Grindheim Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 Eg tror eg hadde dette problemet eit par år tilbake når eg oppgraderte pc-en, då var det PSUen som var for svak. Sko gjerne ha vist kva PSU du har og kva den andre du testet med var. Lenke til kommentar
knutsen92 Skrevet 29. august 2014 Forfatter Del Skrevet 29. august 2014 Eg tror eg hadde dette problemet eit par år tilbake når eg oppgraderte pc-en, då var det PSUen som var for svak. Sko gjerne ha vist kva PSU du har og kva den andre du testet med var. Som jeg sa, jeg testet uten GPU. Jeg hadde en 600CX og en 500CX. Ingen av delene er for svake for å drive en pc uten GPU, og begge to er splitter nye. Lenke til kommentar
knutsen92 Skrevet 29. august 2014 Forfatter Del Skrevet 29. august 2014 Ingen som har noen meninger om dette? Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 Dobbeltsjekket alt av kabler? Spesielt fra gpu til psu? Lenke til kommentar
knutsen92 Skrevet 29. august 2014 Forfatter Del Skrevet 29. august 2014 Dobbeltsjekket alt av kabler? Spesielt fra gpu til psu? Gått over ALLE kabler 2 ganger. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 Kan godt være en ortsluting mot kabinettet. Har du brukt avstandssykker? Uansett, koble gjerne fra alt og litt det på gulvet når du tester. Det kan også være korrupt BIOS. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 Mulig at det ligger strøm igjen i maskinen? Koble fra alle komponenter og kabler untatt front io panel. Trykk så på powerknappen noen ganger til du har tømt kortet for strøm. Koble så alt sammen igjen og se om den poster. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 Det grønne lyset på HK betyr at hovedkortet får 5V stand-by spenning, ikke noe annet. Regner med at 8-pin ATX er tilkoblet, den for CPU? Hvis det er rev 1.1 hovedkort du har, så bør det har BIOS versjon F6, dette bør stå enten på esken eller på selve hovedkortet. Nevner dette pga i5-4460 ikke er støtet før BIOS F6. Men det bør ikke hindre hovedkortet å fyre opp som normalt. Jeg skrudde sammen en NAS server forleden, og fyrte den opp, eller rettere sagt prøvde å fyre den opp. Ingenting skjedde, alt dødt. Viste seg å være PSU, en helt ny Enermax Revolution X´t 630 W som var DOA. Det ble RMA på den og ny Corsair AX760 bestilt. Lenke til kommentar
knutsen92 Skrevet 29. august 2014 Forfatter Del Skrevet 29. august 2014 Kan godt være en ortsluting mot kabinettet. Har du brukt avstandssykker? Uansett, koble gjerne fra alt og litt det på gulvet når du tester. Det kan også være korrupt BIOS. Jeg har brukt avstandsstykker. Mulig at det ligger strøm igjen i maskinen? Koble fra alle komponenter og kabler untatt front io panel. Trykk så på powerknappen noen ganger til du har tømt kortet for strøm. Koble så alt sammen igjen og se om den poster. Hvordan kan det ligge strøm i maskinen når den er helt fullstendig ubrukt? Det grønne lyset på HK betyr at hovedkortet får 5V stand-by spenning, ikke noe annet. Regner med at 8-pin ATX er tilkoblet, den for CPU? Hvis det er rev 1.1 hovedkort du har, så bør det har BIOS versjon F6, dette bør stå enten på esken eller på selve hovedkortet. Nevner dette pga i5-4460 ikke er støtet før BIOS F6. Men det bør ikke hindre hovedkortet å fyre opp som normalt. Jeg skrudde sammen en NAS server forleden, og fyrte den opp, eller rettere sagt prøvde å fyre den opp. Ingenting skjedde, alt dødt. Viste seg å være PSU, en helt ny Enermax Revolution X´t 630 W som var DOA. Det ble RMA på den og ny Corsair AX760 bestilt. Som jeg nevnte, så hadde jeg en ekstra PSU. Har også kortsluttet pinsa slik at jeg jumpstarta den. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 Det kan godt ligge igjen strøm i kondensatorene som hindrer den fra å boote skikkelig, men som Chavalito sier så kan det også godt være at det er feil bios du har. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 (endret) Er det slik at chassis viftene starter og stopper gjentatte ganger etter at du har "slått på" maskinen? Eller gjør de bare ett jump? Og ingen bevegelse overhodet fra cpu vifte? Har du prøvd å koble ut chassis viftene? Har du prøvd å koble en av chassis vitene inn på der cpu vifta skal sitte, bare for å utelukke feil/kortslutning i en av vitene? Har du sjekket under cpu for bøyde pinner? Sjekket med forstørrelsesglass? Nå vet jeg ikke om du har display på dette hovedkortet. Eller om du har buzzer. Hvis du tar bort cpu-en så skal hk gi feilkode eller buzzer kode som forteller at cpu mangler. Hvis du ikke har noe annet tilkoblet og vet at psu er ok/prøvd flere psu, så vil jeg si at hk er defekt hvis du ikke får feilkode eller lyd fra buzzer. Prøv dette med hk utenfor kabinett. Sjekk nøye at det ikke er noe fremedlegeme i noen porter eller andre plasser på kortet som kan ha lagd kortslutning. Bittesmå metallspon kan bli lagd når du skrur hk på plass, spesielt hvis du bruker skruer med riller under hodet. Derfor prøver jeg å unngå skruer på hk med riller under hodet. Edit: Selvsagt det med bios som blir sagt i post over her Endret 29. august 2014 av SteinarN Lenke til kommentar
knutsen92 Skrevet 29. august 2014 Forfatter Del Skrevet 29. august 2014 (endret) Er det slik at chassis viftene starter og stopper gjentatte ganger etter at du har "slått på" maskinen? Eller gjør de bare ett jump? Og ingen bevegelse overhodet fra cpu vifte? Har du prøvd å koble ut chassis viftene? Har du prøvd å koble en av chassis vitene inn på der cpu vifta skal sitte, bare for å utelukke feil/kortslutning i en av vitene? Har du sjekket under cpu for bøyde pinner? Sjekket med forstørrelsesglass? Nå vet jeg ikke om du har display på dette hovedkortet. Eller om du har buzzer. Hvis du tar bort cpu-en så skal hk gi feilkode eller buzzer kode som forteller at cpu mangler. Hvis du ikke har noe annet tilkoblet og vet at psu er ok/prøvd flere psu, så vil jeg si at hk er defekt hvis du ikke får feilkode eller lyd fra buzzer. Prøv dette med hk utenfor kabinett. Sjekk nøye at det ikke er noe fremedlegeme i noen porter eller andre plasser på kortet som kan ha lagd kortslutning. Bittesmå metallspon kan bli lagd når du skrur hk på plass, spesielt hvis du bruker skruer med riller under hodet. Derfor prøver jeg å unngå skruer på hk med riller under hodet. Edit: Selvsagt det med bios som blir sagt i post over her Chassis viftene starter og stopper gjentatte ganger etter at jeg har "slått på" Jeg har rev 1.1 på HK ja. Så HK er problemet? Endret 29. august 2014 av knutsen92 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 Da ville jeg sagt at det enkleste er å sende en epost/ringe de du kjøpte HK ifra og spørre om de vil oppdatere kortet for deg, om du ikke har en annen 1150 prosessor liggende som du kan fyre opp for å kjøre update. Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 Ta ut hk, fjern alt, cpu, minne drev/disker alle vifter, kun koble til atx og cpu strømkontakt. Koble til buzzer på angitt plass. Jumpstart psu. Da skulle du få buzzerkode som varsler om manglende cpu og/eller ram. Får du ikke lyd fra buzzer så ville jeg sagt defekt hk/korrupt bios. Lenke til kommentar
knutsen92 Skrevet 29. august 2014 Forfatter Del Skrevet 29. august 2014 De er så jævlig stae på å sende inn hele pcen. Eneste utveien er å sende inn HK, kan ikke skjønne at CPU er defekt. Er vel svært sjeldent en CPU er defekt? Lenke til kommentar
SteinarN Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 (endret) Her er buzzer kodene for Gigabyte Ami bios. Du har Ami Uefi bios. I manualen står det riktignok at ett kort beep forteller at alt er ok under oppstart . AMI BIOS 1 short beep :Memory Error 2 short beep:Memory parity check error. 3 short beep :basic memory 64K address check error 4 short beep :Real Time Clock malfunction . 5 short beep :CPU error 6 short beep:Keyboard error 7 short beep :CPU interruption error 8 short beep:Graphic card error 9 short beep :Memory error 10 short beep :CMOS error 11 short beep :CPU cache memory malfunction. Edit: Koder for Award bios. Den har ett kort beep for system normal. 1.AWARD BIOS 1short beep :System normal 2 short beep :CMOS Error 1 long beep and 1 short beep:Memory error 1 long beep and 2 short beep:Graphic card error 1 long beep and 3 short beep :AGP error 1 long beep and 9 short beep :Memory Error Continuous long beep :Memory not correctly installed Continuous short beep :Power supply unit failed Endret 29. august 2014 av SteinarN Lenke til kommentar
knutsen92 Skrevet 29. august 2014 Forfatter Del Skrevet 29. august 2014 Takk for svar, men har testet alt. Må være et eller annet feil med HK. Jeg sender det inn, så får vi ta det der i fra. Takk igjen for alle svar. Setter saken som løst for nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå