Gå til innhold

ideer til selvbygget

Anbefalte innlegg

jeg har tenkt å bygge meg et eget kabinett til tg 04 da

men mangler ideer

så kom gjerne med tegninger på hvordan det kan gjøres

kravene er:

skal stå på bakken

ha plass til vannkjøling (max perf radiator(stor!))

plass til 4 hardsisker

laget av tre( aluminium blir litt dyrt)

og det at det har god plass på innsiden

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vel.. ikke nødvendigvis... på mine cd-rom stasjoner så har jeg sånne greier som jeg kan vri / trekke frem som sørger for att cd'en ikke detter ut...

Går kanskje det og.. Men det er jo ikke like tøft som bare en liten sprekk plata dyttes ned i ;)

Lenke til kommentar

det å ha cd rommen oppover høres tøft ut men det blir nok ikke aktuelt da jeg har de cd rommene jeg trenger og ikke har råd til nye ( pluss plextor brenner i slot in har jeg ikke sett)

men på utsende messig tenkte jeg at bunn og topp skal være litt tykkere enn sidene fordi det er i bunnen og toppen ting kommer til å bli festet.

men hvordan fester man hder og cd rommer da?

Lenke til kommentar

Kanibaliser et gammelt kabinett og bruk deler fra dette til HK, HD og CD-rom. Vær oppmerksom på at tykke treplater blir veldig tungt; ikke særlig LAN eller TG vennlig. Hva med kryssfiner? Ikke så tykt, men sterkt. Heller ikke så fint ubehandlet da...

Lenke til kommentar
Kanibaliser et gammelt kabinett og bruk deler fra dette til HK, HD og CD-rom. Vær oppmerksom på at tykke treplater blir veldig tungt; ikke særlig LAN eller TG vennlig. Hva med kryssfiner? Ikke så tykt, men sterkt. Heller ikke så fint ubehandlet da...

hmm

kanskje en god ide

hadde tenkt å pusse og lakke det da

men det at det blir tungt så får jeg sette på hjul da

Lenke til kommentar

et tips vil være å kle innsiden, og da mener jeg hele innsiden, med noe tynt metall. gjør du det ikke vil maskinen bli direkte tregere av et trekabinett. har med emp å gjøre. gidder ikke å skrive alt her, ettersom det tar en evighet. husk at du kler innsiden av kabisset med noe metall, men ikke noe aluminiumsfolie! det er LIVSFARLIG for pcn. det har en tendens til å virke som en kondensator om det ikke er festet til en jording til en hver tid. står du uten en jord på pcn mens du flytter den til tg, så kan der komme opp til flere tusen volt med esd i folien, og dermed kan du risikere å stå uten en maskin å spille på til tg. bruk noen metallplater, som er 3-4 mm tykk, maks. det vil være best. husk bare å kle HELE kabinettet med metall. innvendig eller utvendig spiller liten rolle. dette er ikke noe tull altså, det kan gjøre stor forskjell på ytelsen på pcn din.

PS: lykke til.

Lenke til kommentar
et tips vil være å kle innsiden, og da mener jeg hele innsiden, med noe tynt metall. gjør du det ikke vil maskinen bli direkte tregere av et trekabinett. har med emp å gjøre. gidder ikke å skrive alt her, ettersom det tar en evighet. husk at du kler innsiden av kabisset med noe metall, men ikke noe aluminiumsfolie! det er LIVSFARLIG for pcn. det har en tendens til å virke som en kondensator om det ikke er festet til en jording til en hver tid. står du uten en jord på pcn mens du flytter den til tg, så kan der komme opp til flere tusen volt med esd i folien, og dermed kan du risikere å stå uten en maskin å spille på til tg. bruk noen metallplater, som er 3-4 mm tykk, maks. det vil være best. husk bare å kle HELE kabinettet med metall. innvendig eller utvendig spiller liten rolle. dette er ikke noe tull altså, det kan gjøre stor forskjell på ytelsen på pcn din.

Hehh... EMP har ikke noe med vanlig elektronikk som en har i en PC. EMP eller Elektromagnetisk puls er noe som skapes når en sprenger atombomber :roll: og har ingenting å gjøre med vanlig elktronikk (uten å ødelegge det om det skulle være i nærheten av EMP og ikke er beskyttet).

Det med aluminumsfolie virker litt rart, er rimlig sikker på at det ikke er nødvendig å kle maskina innvendig med metall. Hvordan skal metall i kabinettet kunne påvirke ytelsen til en PC? Det eneste jeg kan tenke på er elktromagnetiske felt som kan få strøm til å gå igjennom leddere der det ikke er koblet til strøm. Ha kassa dekket vil holde feltet unna på samme måte som en bil blir lynisolert (bilen har i tilegg fordelen at den er isolert fra bakken igjennom gummien). For å få dette til trenger man bare et metallbur. Det skal være ganske sterke mangetiske felt for at dette skal kunne påvirke PCen (Selvsagt avhengig av hvor nærme det er til PCen)

Lenke til kommentar

hmm

får nå se på det med å kle innsiden med metall

men mine egne tanker om utsende så langt er :

Radiatoren i bunn( for å suge inn frisk luft)( og den er en max perf( for de som husker den fra 3dfxcool (stor jevel)))

fester hdene med det som er i mitt nåverende kabiss eller bruke sånne vinkler man kan skru fast ting på begge sider og gummi ringer for å slippe vibrasjon både der hvor jeg fester hd inn i vinklen og fra vinklen til selve kabisset

Cd rommen festes i lokket med sånne vinkler som beskrevet i sted og gummi ringer for å slippe vibrasjon

åpner veggen for å mekke

skal ha vannkjøling så rørene trenger litt plass

vet ikke helt om jeg skal ha vindu

bryteren og led skal sitte på fram siden

bryteren skal jo bare lage en kortslutting( en skrutrekker passer perfekt)

og ledene kjøper jeg nok fra microplex sammen med vannkjølingen

kjøper hk brett

og feste psu på samme måte som jeg nå har

noen flere gode ideer eller tips?

Lenke til kommentar

Dette med alu. folie som du nevner er interessant. Jeg kan bevitne at det skjer noe merkelig med PC'en når hele innsiden er kledd med alu. folie. Tror ikke det har noe med EMP å gjøre, for det vi ikke i stand til å skape uten å detonere en nuke.

Jeg bygde en case for ikke så lenge siden. Jeg kledde hele innsiden med dempematter fra Biltema. Slike med alu. folie. PC'en nektet å starte når den ble montert opp inni den nye boksen. Skuffelsen var stor. Det var ikke kortsluttning. Utenfor virket den helt fint. Prøvde å starte den og så sette den sakte sette den inn i boksen. Plustelig skrudde den seg av av seg selv!! MERKELIG! Jeg hadde store problemer med å finne ut hva som var galt. Etter noen dager rev jeg ut dempemattene og siden har alt fungert som det skal. Lærdommen er: Ikke bruk slike dempematter fra Biltema. Det funker dårlig.

Lenke til kommentar

larsmp: jordet du alufolien?

hvis ikke kan det være det som gjorde at maskinen ikke fungerte. (bare en tanke slengt ut i løse luften)

hva med skjerming av plexikabinetter da?

har selv ett halvbygd trekabinett, som jeg har satt på vent, siden jeg gjorde en stor bommert ta jeg konstruerte ramma. (ting passa dårlig sammen pga feilmål på tegningen :roll: )

har også hatt en maskin i en pappeske uten og merke noen som helst form for ustabilitet/treghet av den grunn. denne maskinen sto forøvrig som musikkboks på ett utested som ett prøveprosjekt.

kimius: 3-4mm tykke metallplater? 3-4mm er ikke tynt metall i denne sammenhengen (er tynt i sammenheng med panserstål, men det er en annen sak)

vanlige kabinetter er som oftest bygd opp av rundt 1mm stål/alu (chieftec og aopen har så vidt jeg vet 1.2mm tykke plater, mens billige kabinetter gjerne er rundt 0.8-1.0mm.

Lenke til kommentar

Skremselspropaganda. *grin*

Lenke til kommentar
larsmp: jordet du alufolien?

hvis ikke kan det være det som gjorde at maskinen ikke fungerte. (bare en tanke slengt ut i løse luften)

Jeg prøvde med jording uten at det hadde noen effekt. Det er mulig jeg ikke prøvde hardt nok, for all folien var ikke i kontakt med hverandre osv. Uansett har jeg gitt opp alu. folie for all framtid.

Det må da være tull at kabinett materialt påvirker ytelsen? Jeg har min i et treskap noe og har ikke merket antydninger til at PC'en har mistet noen ytelse. Høres litt "far out" ut. Kanskje du kan begrunne det med litt fysikk hvorfor kabinett materialet skulle ha noe å si?

Lenke til kommentar
Men er MDF pent å se på? Kan kanskje kle platene med panel eller no sånt... *mumle* tapetsere *mumle, mumle* :ide:

MDF har en glatt, mellombrun og kjedelig overflate. Dessuten er materialet fryyktelig tungt i forhold til f. eks finér. Men er vesentlig billigere da.

MDF brukes ikke sjelden i høyttalerkabinetter, pga tyngde og stor stivhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...