Gå til innhold

Politiet tror det «vil virke avskrekkende» å gi en narkoman 10.000 kroner i bot

Anbefalte innlegg

"Det blir sannsynligvis en soning av boten, noe som kanskje kan gi en mulighet til å motivere for helsehjelp, eventuelt for å motta helsehjelp av rusmestringsenhet i fengsel.

- Det behøver ikke å ende dårlig med bøter, selv om det kan virke som en ren straffereaksjon i første omgang, avslutter Kahn"Psykolog Nikolaj Kahn

Nesten så jeg lure på om han er en pasient som utgir seg for å være psykolog?

"Det er satt av 11 politifolk som skal arbeide mot åpent rusmisbruk i Bergens gater utover høsten.

- Vil dere opprettholde trykket mot de åpne russcenene fremover?

- Ja, sier Solsvik."

Politiet beviser igjen at de mangler total sosial IQ og virker totalt blottet for all empati og virkelighets forståelse.

Hvor mye ressurser skal politiet og systemet rundt dem kaste bort på dette tullet ? Hvor lenge skal skattebetalere tolerere dette ?

Vi ser i ALLE land det er prøvd ut å bytte straffe systemet med et helsetilbud at det reduserer alt fra overdoser til kriminalitet blant narkomane og redusere samfunns kostnader rundt dette markant.

Å i det hele tatt straffe noen for bruk av cannabis vil om 5-10år virke helt absurd for de fleste som vokser opp idag, det virker absurd alt nå for minst 40% av Norges befolking.

Her kan vi se på statistikk at stater i USA der cannabis er lovlig som medisin er overdoser på opiater gått drastisk ned, noe man også ser fra land i Europa som har gjort det samme

http://archinte.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=1898878

Endret av DaniNichi
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ennå sjokkert over at trauste Thorvald Stoltenberg har tatt til orde for en ny narkotikapolitikk. Men han er jo ikke på valg, så han trenger kanskje ikke regne ut hva han har råd til å mene.

Politiet ville stormet inn i norske soverom og arrestert folk for analsex hvis de hadde fått muligheten til dette. Onde tunger har hevdet at politiet samarbeidet med nazistene da jøder skulle arresteres og sendes til Auschwitz, men dette er sikkert bare en overdrivelse.

Ja, det er en tragisk situasjon. Men ting tar tid. Flere må ofre sitt gode navn og rykte ved å stå fram og fortelle hva som er sant. Mange vil nok ikke gjøre dette, og heller nyte fordelene av sine posisjoner enn å sette disse på spill.

Det kommer til å bli et ras av konvertitter til en ny narkotikapolitikk når det ikke lenger blir farlig å hevde sine meninger på dette området. I dag er jo samfunnet fullt av folk som hyler om homofiles rettigheter når et slikt standpunkt er fullstendig ufarlig. En annen sak er at vi burde lage et samfunn hvor folk har andre ting å gjøre enn å tylle i seg rusmidler.

Lenke til kommentar

Bygge ut ett helsesystem? Hell no - ikke for narkomane.

Du greier ikke å se at ved å bruke kostnadene som pr idag brukes av politi,fengselvesen, og div andre straffe etater mot et bedre helsetilbud til narkomane samt bedre medisinering som eks med ren heroin som i Danmark/Sveits/Nederland vil man redusere lovbrudd,hindre dårlig helse blant de narkomane og ikke minst gi dem et verdig liv der de kan begynne å se lyst på livet og andre muligheter livet kan by på.

Dette handler om å redusere kostnader for skattebetalere og bedre livene til en del mennesker som jages rundt av politiet i en evig dans som aldri tar slutt.

Endret av DaniNichi
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Strafferettssystemet fungerer i og for seg greit, det samme gjør politiet og fenselsvesenet. Dem får disponibler til å forvalte gitte midler. Dersom det er ett problem er det lovverket.

Jeg mener i grunn at alle tilbud til rusavhengige, spilleavhengige, overvektige etc burde vært privatisert. Så kan folk velge selv om dem vil bli bedre eller ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Politiet beviser igjen at de mangler total sosial IQ og virker totalt blottet for all empati og virkelighets forståelse.

Det er virkelig skremmende hvor politivesen vi har her til lands.

Dette er saker de prioriterer å bruke tid på, mens kriminalitet (jeg anser ikke røyking av hasj som noe kriminelt, da det ikke har noe offer) blir ikke løst fordi de ikke har tid...

Saker der politiet vet hvem som har begått lovbruddet og hvor personen bor blir henlagt!

Ser det gang på gang at politiet bryter den hellige "samfunnskontrakten" vi alle er med på ved at de ikke klarer å yte den sikkerheten vi betaler for...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette bekrefter det jeg og flere har sagt de siste 20 årene, politiet er ikke fagpersoner på rus og bør holde seg langt unna denne gruppen. Det er i seg selv et grovt overgrep og straffe mennesker som egentlig ikke gjør noe galt. De gjør det de fleste voksne i Norges land skal i løpet av helgen, ruse seg. Forskjellen er at mange velger en annen mindre skadelig gift en den staten bestemmer er lov. Nå er det på tide å tenke nytt her i landet. Men vi har jo en justisminister som synes HB er greit, men ikke cannabis. Der har vi nivået i dagens Norge på kunnskap om rus.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Strafferettssystemet fungerer i og for seg greit, det samme gjør politiet og fenselsvesenet. Dem får disponibler til å forvalte gitte midler. Dersom det er ett problem er det lovverket.

Jeg mener i grunn at alle tilbud til rusavhengige, spilleavhengige, overvektige etc burde vært privatisert. Så kan folk velge selv om dem vil bli bedre eller ikke.

Nei det fungerer ikke når det dør såpass mange av overdoser i Norge, og vi har en stor gruppe sprøytenarkomane.

Du henviser jo til hvordan politiet tenker og fungerer, lite effektivt og med stor mangel på empati.

Rusavhengige – vår tids spedalske

Hva får politiet og myndighetene til å tro at straff og utstøtelse er løsning på sykdom og skader relatert til rusavhengighet?

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Rusavhengige--var-tids-spedalske-7684757.html

• Liker 3
Lenke til kommentar

...og hver gang narkotika diskuteres skal det mases om legalisering av cannabis. Jaja...

Loven bør være lik for alle. Det er problematisk hvis en narkoman skal slippe unna, mens en ikke-narkoman skal få en straffereaksjon for samme handling. Fornuft >> "empati".

Debatten her handler da ikke om cannabis.

Lenke til kommentar

...og hver gang narkotika diskuteres skal det mases om legalisering av cannabis. Jaja...

Loven bør være lik for alle. Det er problematisk hvis en narkoman skal slippe unna, mens en ikke-narkoman skal få en straffereaksjon for samme handling. Fornuft >> "empati".

Den burde handle mer om det det, nå er ikke jeg en som bruker hasj/cannabis, men jeg har virkelig sett hvordan ting har utvikla seg med tanke på syntetisk cannabis som faktisk er mye farligere men det er få som sier nei til det fordi det "bare er hasj". Jeg heller mot legalisering for ånfå slutt på syntet
Lenke til kommentar

Den burde handle mer om det det, nå er ikke jeg en som bruker hasj/cannabis, men jeg har virkelig sett hvordan ting har utvikla seg med tanke på syntetisk cannabis som faktisk er mye farligere men det er få som sier nei til det fordi det "bare er hasj". Jeg heller mot legalisering for ånfå slutt på syntet

Jeg er selvsagt for legalisering av cannabis, jeg er ikke idiot. Du har allerede argumentert for cannabis legalisering. Men debatten her, handler strengt talt ikke om cannabis.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke problemet, de narkomane gjør et lovbrudd så hvorfor skal det ikke få konsekvenser? Greit nok at politiet her i landet ikke er det mest oppegående men de gjør som de får beskjed om. Det er lovverket som er galt. Selv er jeg for at tilbud for avhengige skal privatiseres, hvorfor skal skattebetalerne betale for at noen dumme folk ikke klarer å holde styr på livet sitt? Vil de slutte så tar de iniativ til å kontakte klinikkene.

Synes at pengebøter er helt greit, selv 10 000. Jeg går på skole i Bergen sentrum og det florer av narkomane over alt, og det er ikke alltid like behagelig selv på dagtid. Synes det burde satt av enda flere politifolk til å kjempe de narkomane ut av sentrum.

Jeg mener at narkomane har valgt dette selv, de burde ikke få et øre fra staten. Det eneste de burde fått er henvisning til privatklinikk. Dette gjelder også folk som har spist seg overvektige osv som kun kan skylde på seg selv.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke problemet, de narkomane gjør et lovbrudd så hvorfor skal det ikke få konsekvenser? Greit nok at politiet her i landet ikke er det mest oppegående men de gjør som de får beskjed om. Det er lovverket som er galt. Selv er jeg for at tilbud for avhengige skal privatiseres, hvorfor skal skattebetalerne betale for at noen dumme folk ikke klarer å holde styr på livet sitt? Vil de slutte så tar de iniativ til å kontakte klinikkene.

Synes at pengebøter er helt greit, selv 10 000. Jeg går på skole i Bergen sentrum og det florer av narkomane over alt, og det er ikke alltid like behagelig selv på dagtid. Synes det burde satt av enda flere politifolk til å kjempe de narkomane ut av sentrum.

Jeg mener at narkomane har valgt dette selv, de burde ikke få et øre fra staten. Det eneste de burde fått er henvisning til privatklinikk. Dette gjelder også folk som har spist seg overvektige osv som kun kan skylde på seg selv.

Skremmende at det finnes folk som deg her i landet.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg mener at narkomane har valgt dette selv, .

Og der avslører du at dette kan du ingen ting om. Les deg opp på rusfeltet.

Virkelig? Er det staten som bestemmer at noen blir narkomane? Skolen, foreldrene? Med mindre noen stikker en sprøyte i deg mens du sover eller blander narkotiske tabletter i drinken din uvitende, så har de valgt det selv. Folk bestemmer over sine egne liv og hva de vil gjøre med det, men ikke klag til staten over at de er så dumme at de begynner med narkotika.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener at narkomane har valgt dette selv, .

Og der avslører du at dette kan du ingen ting om. Les deg opp på rusfeltet.

Virkelig? Er det staten som bestemmer at noen blir narkomane? Skolen, foreldrene? Med mindre noen stikker en sprøyte i deg mens du sover eller blander narkotiske tabletter i drinken din uvitende, så har de valgt det selv. Folk bestemmer over sine egne liv og hva de vil gjøre med det, men ikke klag til staten over at de er så dumme at de begynner med narkotika.

Som jeg skrev. Dette har du ingen kunnskap om. Les deg opp faglig på rus om du vil diskutere.

Lenke til kommentar

Som jeg skrev. Dette har du ingen kunnskap om. Les deg opp faglig på rus om du vil diskutere.

Jeg har ingen kunnskaper om dette, det er helt riktig men i denne sammenhengen trenger man ikke kunnskap for å diskutere. Dere mener at det hadde vært mye bedre å forebygge slikt med helsehjelp og dele ut rein narkotika for å hindre overdoser, men hvorfor skal samfunnet betale dyre dommer for at at narkomane ikke holder styr på livet sitt? Vi kan ikke bygge gjerden over alle landets broer for å hindre folk i å hoppe og vi kan ikke ta vekk alle våpen for å unngå at noen vil skyte seg selv.

Kom heller med fakta istedenfor løse påstander som "at det er påvist at det er mye billiger å drive aktiv helsehjelp istedenfor bøter" osv, gi meg kilder så skal jeg tro det.

Du sier selv "Det er i seg selv et grovt overgrep og straffe mennesker som egentlig ikke gjør noe galt." Jeg er med på at det er et overgrep og straffe mennesker som ikke gjør noe galt, men det er ikke tilfelle her. Ifølge loven er det ulovlig å drive med narkotika, politifolk kan ikke noe for det. De følge loven slik den er, så ikke klag på politiet.

En annen påstand er at "politiet er ikke fagpersoner på rus og bør holde seg langt unna denne gruppen." Det kan godt hende, men hvem skal gjøre det da? Nå har jeg ikke vært i kontakt med narkomane, men slik de fremstilles så tviler jeg på at de gidder å gjøre noe som helst fra ikke-autoriserende folk. Kanskje hjelp og forståelse fra fagfolk vil fungere bra, men da blir kostnaden det samme som politifolk + midler og utstyr. Hvorfor skal narkomane få hjelp til "bedre helse, mer verdig liv" osv som skattebetalerne må betale for? Vil de det, så har de ett valg - melde seg på avrusing.

Vennligst hjelp meg å forstå, for du har nemlig ikke gjort mye for diskusjonen hittil.

Endret av Svigermors drøm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...