Gå til innhold

MSN Messenger problem:

Anbefalte innlegg

Jeg har nå prøvd flere utgaver av MSN messenger (inkl siste beta), oppdatert lyd-driverene og slått av brannmuren. Fortsatt fungerer det ikke. Jeg får skrevet og brukt webcam men lyd-samtaler vil bare ikke fungere. Etter at jeg slår på lyd og mottageren godtar så kommer bare en melding om at "The audio conversation with ___ has ended" selv om ingen av oss avbrøt. Det samme skjer med alle brukere selv om lyden dem i mellom fungerer. Selve høytalere og mic fungerer utmerket til alt annet.

Info:

Norton firewall

NGT ADSL 2Mbit

Netopia ruter

3Com switsj

Windows XP

MSN messenger 6.1.0128

Epox 8RDA+ hovedkort med Nforce2 og Soundstorm lyd.

Lyd driver: 6.14.0348.0 (3.48) Dato 17. Juni 2003

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du samme problemet med alle du prøver og snakke med, og hvor mange har du egentlig prøvd å snakke med? Jeg får nemlig ikke brukt messenger til noen lydsamtaler, men jeg har kommet frem til at det er fordi brannmuren på studentbyen ikke liker sånn trafikk.. Så hvis han du skal snakke med sitter på en tilsvarende linje, kan det være problemet.

Jeg har fått anbefalt et program kallt Skype som skal kunne løse det problemet i hvertfall. (men har ikke fått prøvd det enda, så jeg kan ikke garantere noe)

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingen zebozz.

* Problemet gjelder alle jeg prater med. Dvs. 5 stk med vanlig ADSL (diverse ISP'er) og 1 stk som sitter på Studentbyen "Berg" i Trondheim. Samtlige får til prate med andre på MSN.

* Jeg innstallerte Skype i går og fikke det til å fungere utmerket mot 2 av de med ADSL. Men det er desverre ikke alle som gidder å innstallere Skype. Det ville vært mye lettere dersom jeg kunne brukt MSN siden det er det de fleste jeg kjenner bruker fra før.

Jeg leter altså fortsatt etter en løsning for MSN.

Lenke til kommentar
Skal du få det til å virke må du konfigurere ruteren. Sjekk www.relativt.net. Der får du mange fine tips.

Tusen takk for linken Shio.

For senere referanse, om andre lurer på det samme så siterer jeg svaret her:

Hvorfor ikke MSN fungerer bak NAT

Denne artikkelen forklarer kort og enkelt hvorfor du ikke kan sende filer med Messenger. Forklaringen er veldig skjematisk og generell.

Stort sett vil alle programmer fungere bak NAT enheter. Men MSN Messenger bruker en annen protokoll som pakker IP adressen til maskinen din inn i selve datapakken. Det NAT enheten gjør (ruteren din) er at den forandrer IP adressen på TCP-pakken, ikke i selve datadelen av pakken. Derfor vil mottaker få vite at din IP adresse er 10.0.0.2 (eller en annen IP adresse i 10.0.0.x serien). Og som kjent er 10.0.0.x en IP-range som brukes lokalt på nettverket. Det er grunnen til at det ikke fungerer å sende filer eller snakke med andre gjennom Messenger.

Løsning (eller nesten løsning) kan være å sette opp en proxy server. Men dette har jeg ikke testet selv, så jeg kan ikke uttale om det fungerer eller ikke. Hvis du vil undersøke dette selv anbefales at du søker på nettet etter andre som har lignende problemstilling som deg. Microsoft har laget en side som omhandler denne problemstillingen, les mer her. En annen mulighet er å laste ned programmet MSN Proxy og følge bruksanvisningen skrevet på siden.

Dette er ikke NGTs feil

Microsoft har selv valgt denne løsningen for Messenger. Måten Messegenger snakker med hverandre har både fordeler og ulemper. EN av ulempene er at det fungerer dårlig bak NAT enheter. Mange brukere over hele verden har problemer med dette. Ofte blir det sagt at dette problemet skjer ikke med Telenor ADSL. Dette er delvis feil. Hvis det bare er en maskin som er tilkoblet Telenor ADSL, så vil det virke (da er du ikke bak en NAT enhet). Men hvis du skal dele tilkoblingen din med nettverket ditt, vil du 99% av tilfellene dele det via NAT og da oppstår samme problem. Det finnes måter å unngå dette på, men det er ikke like lett å instille og administrere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...