Inge Rognmo Skrevet 28. august 2014 Del Skrevet 28. august 2014 Du må regne med den faktiske vekten av passasjerene med i nyttelasten for å finne ut om du har overlast. Åtte tjukkaser på 100kg kan fort bli overlast selv uten bagasje. Jeg tror at Statens Vegvesen krever 75kg disponibel nyttelast for hvert sete/passasjer bilen skal registreres for (f.eks. 8x75=600) -men da er det ikke noe krav til at det skal være noen ekstra margin igjen til bagasje, anlegg og sånt, som regnes som en del av nyttelasten, ikke en del av bilen. Ja, mange russebiler med mye innredning og stort anlegg har antakelig overlast kombinert med fullt antall passasjerer. Blir de stoppet og kontrollveid får de velge mellom å sette igjen folk eller gods -samt et overlastgebyr som uansett må betales. Lenke til kommentar
foxinabox1 Skrevet 28. august 2014 Del Skrevet 28. august 2014 (endret) Du må regne med den faktiske vekten av passasjerene med i nyttelasten for å finne ut om du har overlast. Åtte tjukkaser på 100kg kan fort bli overlast selv uten bagasje. Jeg tror at Statens Vegvesen krever 75kg disponibel nyttelast for hvert sete/passasjer bilen skal registreres for (f.eks. 8x75=600) -men da er det ikke noe krav til at det skal være noen ekstra margin igjen til bagasje, anlegg og sånt, som regnes som en del av nyttelasten, ikke en del av bilen. Ja, mange russebiler med mye innredning og stort anlegg har antakelig overlast kombinert med fullt antall passasjerer. Blir de stoppet og kontrollveid får de velge mellom å sette igjen folk eller gods -samt et overlastgebyr som uansett må betales. Det jeg da lurer på er om man regner nyttelasten ut i fra hva bilen veier der og da, eller kun det som står i vognkortet? Si at bilen har en tillatt nyttelast på 700kg, og man er 8 stk = 600kg. Bilen veies på russebilgodkjenninga til 2800kg. Også sier vi at den tillatte totalvekta er på 3200kg. Vil man da få godkjent bilen, siden med alle passasjerer vil bilen da veie 3400kg, altså 200kg overvekt? Eller vil man ikke kunne godkjenne alle setene? Er fortsatt litt usikker. Endret 28. august 2014 av foxinabox1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 28. august 2014 Forfatter Del Skrevet 28. august 2014 (endret) Du kan fylle bilen med bare last i tillegg til fører om du vil, og heller la være å ha med tungvektige passasjerer -når du er ute og kjører. Hvordan SVV håndterer dette med godkjenning av russebil vet jeg derimot ikke, ei heller om veiing er en del av godkjenningen overhodet. Som sagt, så tror jeg det kreves 75kg nyttelast per passasjer bilen (alle biler, ikke bare russebil...) skal registreres for, men de kiloene kan "godt" spises opp av last (f.eks. lydanlegg) man har med seg, som ikke er en del av bilens egenvekt. Ut fra det som står på side 6 her er det ikke standardiserte satser for overlast på personbil, bare på lastebil. Foreleggets størrelse, og om det blir førerkortbeslag, kommer altså an på en skjønnsmessig vurdering. Endret 28. august 2014 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
foxinabox1 Skrevet 28. august 2014 Del Skrevet 28. august 2014 (endret) Heisann! Jeg lurte på om vegvesenet tar hensyn til antall seter under russebilgodkjenning? Det jeg mener med det er om bilen er registrert for 8 personer, og om totalvekta på bilen er så høy at om alle passasjerer hadde sitti i bilen (75kg per person), så hadde det blitt overvekt, er det noe de tar hensyn til? Eller er det KUN den vekta på bilen alene de veier på kontrollen som har noe å si? Endret 28. august 2014 av foxinabox1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 28. august 2014 Del Skrevet 28. august 2014 Det holder å stille spørsmålet et sted... Lenke til kommentar
foxinabox1 Skrevet 28. august 2014 Del Skrevet 28. august 2014 Det holder å stille spørsmålet et sted... Ja det er jeg klar over, men rapporterte den andre tråden min i håp om å få den stengt da jeg føler at jeg formulerte meg veldig dårlig, og at jeg ikke fikk fram poenget godt nok. I tillegg til at jeg tror posten passer bedre her enn i underforumet jeg først postet i. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 28. august 2014 Del Skrevet 28. august 2014 Du kan jo ta kontakt med nærmeste trafikkstasjon og få et svar du VET er riktig, og så poste det her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå