SondreG Skrevet 28. august 2014 Del Skrevet 28. august 2014 Hei! Tenkte i forbindelse med at jeg skal legge fasade skifer på leca pipen å pusse den først, for å slippe å kappe alle fasade steinene. Kan jeg legge på primer å pusse utenpå malingen? Vil dette sitte fast eller må jeg fjerne pussen på pipa? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 Er dette inne (bak/over vedovn/peis) eller ute (over taket)? Hva er det du ikke vil kappe? Jeg antar at du uansett må kappe fasadeskiferen på lengderetningen for å få det til å passe med størrelsen på ei pipe, og om det er litt variasjoner i tykkelsen, skal det være sånn, en del av designen. Noen vil sikkert hevde at du kan gå rett på med flislim. Det sitter bedre enn puss/mørtel på de fleste overflater. Om du skal pusse en tidligere pusset og malt overflate fjerner du all løs maling og puss. Puss og maling som sitter godt fast kan sitte, dersom du vasker de malte overflatene godt med noe som avfetter skikkelig og også matter ned malinga litt. Kraftvask (lutbasert) er egnet, særlig utendørs, mens inne fortrekker mange salmiakk som stort sett gjør nytten. Bruk gummihansker og god lufting. Deretter primer du flater både med og uten maling med et middel som Hey'di KZ, og blander også litt av det i mørtelen, så bør det sitte. Lenke til kommentar
SondreG Skrevet 29. august 2014 Forfatter Del Skrevet 29. august 2014 Dette gjelder en pipe inne. Skifern skal jeg legge på siden av pipen(bak vedovn) og rundt pipas tre sider. Min tanke var da å pusse pipa slik at den i front ble 55cm, som er målet på fasadeskifern. Da vil jeg jo slippe å gjøre om alle hjørnene..? Ellers ser det ut som at jeg er godt i rute. Vasker nåværende maling og puss med salmiakk før jeg primer og har på flislim så kommer det et lag med puss for å oppnå ønsket bredde ca.55 cm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå