Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ble tatt med ca. 2-3 gram weed - Straff?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

hei. har ekstremt noia fortiden pga. jeg ble tatt med ca. 2-3 gram weed her om dagen av sivilpoliti. de kom inn på rommet mitt og sjekket telefonen min for meldinger og slikt, men de vekket ikke foreldrene mine. de sa det vil komme et brev i postkassen min om noen dager, og at jeg må til avhør og på pissings.. har blitt tatt for 2 veldig små ting til etter at jeg fylte 15 (kriminell lavalder) og 2 småting da jeg var enda yngre enn det igjen. ingen av de andre sakene har ført til noen straff i det hele tatt, men det jeg lurer på nå er følgende: tror dere at de legger sammen denne nye saken med de gamle sakene? hva tror dere straffen blir? jeg er 17 år og går på videregående, så det passer ekstremt dårlig å måtte havne i fengsel nå.. sivil politiet sa til meg at det ikke kom til å bli noe særlig straff så lenge jeg samarbeider med dem, men da visste de jo ikke at jeg hadde blitt tatt for andre ting før. tror dere jeg får straff?? håper ikke mamma og pappa blir veldig skuffet og sure.. helt idiotisk å kriminalisere ungdom som røyker marijuana i det hele tatt spør du meg.

Anonymous poster hash: 9eb4d...dde

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takk for et seriøst svar du!!

Hva vil du jeg skal si? Vet jo ikke hva du har gjort da du ikke forteller det, og det er heller ikke godt å si hva politiet gjør hver gang med infoen.

Du får bare vente, og heller tenke over at det ikke er normalt å allerede ha vært i kontakt med politiet 5 ganger ved fylte 17.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Iflg. følgeskriv fra riksadvokaten (http://www.riksadvokaten.no/filestore/Dokumenter/2014/img-708103301-0001.pdf) så kan forelegg pålegges som reaksjon på beslag av cannabis opp til 15. gr, så lenge det ikke er antatt at det er for videresalg. Mener dette er en økning fra forrige rundskriv ad. det samme.

Du vil mest sannsynlig få et forelegg, og det er nok det tjenestemennene siktet til ift. samarbeid, men størrelsen kan jeg ikke si noe om.

Endret av process
Lenke til kommentar

pissings er ikke noe stort problem egentlig.. skal nok gå helt fint det. vil bare unngå bot, rettsak og/eller fengsel :-) er redd for hva mamma og pappa vil si.. håper de skjønner at minst 80% av alle ungdommer røyker en gang i blandt, og at det egentlig ikke er farlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

håper de skjønner at minst 80% av alle ungdommer røyker en gang i blandt,

Tror du på det sjøl eller? Isåfall skremmer det meg mer.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Kan man egentlig gi forelegg til mindreårige når de i utgangspunktet ikke kan sette seg i gjeld?

Det mindreårige ikke kan er å binde seg ved rettshandel. Dette gjelder åpenbart ikke ileggelse av forelegg.

En mindreårig kan imidlertid ikke akseptere et forelegg på egen hånd uten vergens samtykke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

pissings er ikke noe stort problem egentlig.. skal nok gå helt fint det. vil bare unngå bot, rettsak og/eller fengsel :-) er redd for hva mamma og pappa vil si.. håper de skjønner at minst 80% av alle ungdommer røyker en gang i blandt, og at det egentlig ikke er farlig.

Det går an å håpe at de er så romslige, men jeg tror det er smart å forvente seg at de ikke bryr seg om andre enn deg, så du må stå for dine egne handlinger fullt ut - ellers virker det som du bagatelliserer hele saken

Hva angår det om det er så farlig. vet du heller ikke noe om - det som er ok i en situasjon, kan i en annen være det motsatte. Og tenker man at "pyttsan, alle gjør jo det" og øver seg inn i den vanen, så slutter man kanskje å legge merke til faresignaler, og spaserer rett inn i større problemer.

Så lenge det er illegalt, må du heller anse alt som risikofylt, og vite når du også skal si "nei takk, jeg står over denne gangen" - så det handler om å ta ansvaret for det man gjør, og hvis du får foreldrene dine til å tro på at du tenker deg grundig om og tar ansvar, så har jeg tro på at det kan bli lettere å samtale med dine foresatte. En annen sak er at du bør huske at endel jobbmuligheter forsvinner med anmerkninger på "rulleblad", og det kan bli en stor utfordring hva angår dine karriereutsikter, som igjen har mye å si for "generell lykke"

Så kan det være greit å ha i minne at denne saken er historisk (det har skjedd), og det er langt mer interessant for foreldre å høre om hvordan man tenker seg fremtiden vil se ut.

Jeg anbefaler at du kommer "onkel" i forkjøpet, og tar samtalen før du er helt nødt til det

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

hei. har ekstremt noia fortiden pga. jeg ble tatt med ca. 2-3 gram weed her om dagen av sivilpoliti. de kom inn på rommet mitt og sjekket telefonen min for meldinger og slikt, men de vekket ikke foreldrene mine.

De bare braste inn i huset, mens alle sov? Var det du som åpnet for de?

Lenke til kommentar

hei. har ekstremt noia fortiden pga. jeg ble tatt med ca. 2-3 gram weed her om dagen av sivilpoliti. de kom inn på rommet mitt og sjekket telefonen min for meldinger og slikt, men de vekket ikke foreldrene mine.

De bare braste inn i huset, mens alle sov? Var det du som åpnet for de?

Kanskje de snek seg fram og banka på vinduet?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...