Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sliter med nettverk med to routere

Anbefalte innlegg

Har til nå kjørt et nettverk med en Unex router og en 3com hub, med 3 maskiner på hver. Alle portene ble oppbrukt, og da jeg skulle koble på en til maskin måtte vi bytte ut huben med en Jensen router. Nå er de tre maskinene som er koblet på samme router på nett med hverandre, men de får ikke tilgang til de maskinene som er på den andre routeren. Unex-routeren er koblet fra en vanlig port til WAN-porten på Jensen-routeren, og WAN-oppkobling på Jensen'en er satt til "obtain IP automatically". IP-adresser: Unex: 192.168.123.254, Jensen: 192.168.123.153.

Hvis jeg går inn på WAN-status på Jensen, finner jeg IP-en til Unex på Gateway. Alle maskinene har IP 192.168.123.x, har prøvd både med DHCP og fast IP.

Hva må jeg gjøre for å få dette til å funke? Hadde vært fint å få dette til i kveld, svar mottas med takk!

Endret av RikkyRally
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I switchen, sier du, da kan jeg altså ikke bruke WAN-porten? Da er det i såfall ikke noe poeng å bruke routeren fremfor huben, ettersom vi ikke får flere porter... Hvis jeg ikke da bruker huben også...

Endret av RikkyRally
Lenke til kommentar
I switchen, sier du, da kan jeg altså ikke bruke WAN-porten? Da er det i såfall ikke noe poeng å bruke routeren fremfor huben, ettersom vi ikke får flere porter... Hvis jeg ikke da bruker huben også...

Nei, du får ikke tilgang til de andre maskinene igjenom routereb pga brannvegg/NAT.

Lenke til kommentar

Sjekk om Jensen-routeren kan konfigureres i Gated mode. Hvis dette er mulig, så vil maskinene som er koblet til Jensen-routeren hente IP fra Unex'en, og alle vil være på samme nett. Hvordan dette gjøres er litt forskjellig fra router til router, fra et enkelt valg, til å slå av DHCP-server, NAT og brannmur. Sjekk dokumentasjonen, og konfigurer routeren på samme måte som at maskinene henter en public IP-adresse (i dette tilfelle Unex'en).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...