Gå til innhold

Har bachelor fra Storbritannia. Skal studere videre i Norge. Trenger jeg Ex. Phil og Ex. fac?

Lemmus

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier. Jeg har en BSc i psykologi fra Storbritannia og skal fortsette studie hjemme i Norge. Jeg skal søke årsstudium i Psyk for så å søke meg inn på Profesjonsstudie da veien til klinisk psykolog i Storbritannia viser seg å være mer og mer kronglete.

Noen som har erfaringer med dette? Har ringt både UiB og Samordna Opptak men ingen kan si noe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom ex.phil. og ex.fac. er obligatoriske fag i graden du ønsker må fagene, eller tilsvarende fag tatt i utlandet, inngå i graden. Det får i seg selv ingen betydning at du har tatt en utenlandsk bachelorgrad.

Dersom du hadde søkt opptak til en norsk toårig mastergrad ville du altså ikke blitt krevet for ex.phil. og ex.fac.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du sett til Danmark? Ta de siste to årene der altså.

Ja, men bacheloren min hadde ikke nøyaktig de fagene som krevdes i Danmark, noe de var veldig strenge på.

Hva med å ta de fagene der som privatist 1 år for så å søke deg inn der? Har en bekjent som gjør det, ser du. Han supplerte også med noen fag mens han tok bacheloren i UK. Tror det er lettere enn å komme seg inn på profesjon i Norge hvertfall.

Lenke til kommentar

Har du sett til Danmark? Ta de siste to årene der altså.

Ja, men bacheloren min hadde ikke nøyaktig de fagene som krevdes i Danmark, noe de var veldig strenge på.

Hva med å ta de fagene der som privatist 1 år for så å søke deg inn der? Har en bekjent som gjør det, ser du. Han supplerte også med noen fag mens han tok bacheloren i UK. Tror det er lettere enn å komme seg inn på profesjon i Norge hvertfall.

Hovedproblemet med å ta det i Danmark er at de tar inn utrolig få utenlandske studenter hvert år.

"...lærestedene (som overalt ellers i verden) først fyller opp med egne bachelorgradstudenter. Aalborg universitet tar for eksempel kun inn mellom 0–5 søkere med utenlandsk bachelorgrad per år."

"De enkelte universitetene setter selv opp egne adgangskrav. Disse er vanligvis at man har hatt visse fag i bachelorgraden sin og et bestemt antall studiepoeng innenfor disse fagene. Dette er for å skape en felles plattform slik at de som begynner på master innehar noenlunde samme kunnskaper. Videre kan det være andre ting som at søkere for eksempel ikke aksepteres dersom de har forbedret snittet på bachelorgraden sin."

http://www.ansa.no/Documents/analyzethis.pdf

Ville informert din bekjente om dette.

Lenke til kommentar

Min bekjente vet om dette, og har derfor valgt valgfag som er mest mulig like de som er krav på studier i Danmark, samt tatt opp fag i Norge for å supplere med, der det ikke var mulig å få med alt. Tenkte ikke du på det?

Virker som veien videre i Norge fra en bachelor med psykologi er enda mer kronglete i Norge, da vi ikke har 3+2 her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...