Gå til innhold

Er det mulig at Viggo Kristiansen ble uskyldig dømt?

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Anbefalte innlegg

fokkeslasken skrev (2 minutter siden):

Fordi vi snakker ikke om at man bygger et PC-image her. Jeg trodde det var åpenbart.

Det vi snakker om er tilgjengelig data med ein fyllestgjørende beskrivelse av nettverkskonfigurasjonen på drapskvelden. Denne informasjonen har verken Teleplan, eller Telenor klart å oppdrive. Så konklusjonen fra begge parter, er at det ikkje kan konkluderast om det var dekning eller ikkje på drapskvelden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Pallehysa said:

Det vi snakker om er tilgjengelig data med ein fyllestgjørende beskrivelse av nettverkskonfigurasjonen på drapskvelden. Denne informasjonen har verken Teleplan, eller Telenor klart å oppdrive. Så konklusjonen fra begge parter, er at det ikkje kan konkluderast om det var dekning eller ikkje på drapskvelden. 

Nei, det er det du snakker om. Det vi snakker om er om det er en mulighet for at software for basestasjonen kan ha blitt oppdatert uten at man kan finne ut av det. Og det jeg sier er at selv om Telenor ikke aner så vil deres programvareleverandør vite det. Noe jeg får en merkelig motbør på om at i år 2000 kunne man gjerne slette slikt så man ikke visste hva som er sendt kunden.
...av en eller annen grunn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (9 minutter siden):

Hvis meg da gjerne hvor jeg snakker om at man sletter ferdigpakkede programmer slik du tydeligvis tolket det.

Hva du mener med dette ut over at man tar vare på ferdigpakkede programmer skjønner ikke jeg:

fokkeslasken skrev (9 timer siden):

Kompilering av ny kode må gjøres og versjonene ligger på rekke og rad hos utvikleren.

Hvis du faktisk mente at kode og konfigurasjon var i versjonskontroll så får du skrive det da, men du nevte ikke versjonskontroll før jeg tok det opp. Så kan du vise meg hvor jeg skriver at man sletter kode takk.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (20 minutter siden):

Nei, du mister ikke jobben av å gjøre en feil i Norge. Jeg har aldri driti meg skikkelig ut på jobb selv, men har sett andre gå på store smeller.

Den kan eg også stille meg bak. Har ikkje gjort store feil sjøl. Jobbet i IT i fleire år. Men har sett folk som har gjort grove, million feil, uten at det har resultert i oppsigelse.

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (Akkurat nå):

Det vi snakker om er om det er en mulighet for at software for basestasjonen kan ha blitt oppdatert uten at man kan finne ut av det.

Om dei ikkje kan oppdrive data om konfigurasjonen på drapskvelden, er vel det i bane med at ein ikkje har loggført oppdateringer?

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg jobbet med mobilmaster, men i 2000 kjørte vel det meste av slikt utstyr på Erlang.
Automatiske oppdateringer, og å bare "dytte" opp ny programvare var vel nærmest en ønskedrøm, de måtte nok ofte ut i feltet for å installere noe nytt, konfigurere osv.

De av oss som har vært med stund, husker vel når Windows 98 kom, som var tidenes fremskritt i "automatiske" oppdatering for hjemmebrukere osv.

Noen år før lanserte Ericsson sine systemer for GSM

gsm_2g_1992.jpg?w=1410

Men neida, verden har ikke gått fremover?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (Akkurat nå):

Om dei ikkje kan oppdrive data om konfigurasjonen på drapskvelden, er vel det i bane med at ein ikkje har loggført oppdateringer?

Eller hva om konfigurasjonen er i en database og ikke innsjekket. Og at databaseendringer ikke gjøres via innsjekkede script?

Det er veldig mange plausible svar på dette.

• Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, nirolo said:

Hva du mener med dette ut over at man tar vare på ferdigpakkede programmer skjønner ikke jeg:

Hvis du faktisk mente at kode og konfigurasjon var i versjonskontroll så får du skrive det da, men du nevte ikke versjonskontroll før jeg tok det opp. Så kan du vise meg hvor jeg skriver at man sletter kode takk.

Du skriver ikke om kode noe sted, men jeg trodde helt seriøst ikke at man trengte si til noen som driver med dette hva det betyr å holde styr på versjonene. Det virker mer enn nødvendig kranglete.

Kanskje bortsett fra da vi leverte militærgradert programvare trengte vi komplette pakker inkludert både kompilert og linket og pakket produkt. Vi måtte også ha stålkontroll på kompilatorversjoner og alt det rundt som også måtte arkiveres. Teleapplikasjoner er selvfølgelig mindre krevende, men også de har strenge krav da de er regnet som en del av folks sikkerhet for liv og helse.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (3 minutter siden):

Eller hva om konfigurasjonen er i en database og ikke innsjekket. Og at databaseendringer ikke gjøres via innsjekkede script?

Det er veldig mange plausible svar på dette.

Heilt klart. Men dette er eit einaste stort kaninhull slik eg ser det. Sakens kjerne er at verken Teleplan, eller Telenor har kunnet oppdrive  data,  med tilstrekkelig beskrivelse av nettverkskonfigurasjonen, og i sin tur, kan konkludere den eine eller andre veien i henhold til dekningen på drapskvelden. 

Svar på kvifor denne dataen ikkje er tilgjengelig, kan være mangfoldig. Men det er og forblir ein "rød sild". Det er dei som påstår at det var umulig for dekning på drapstidspunktet som har bevisbyrden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (3 minutter siden):

Heilt klart. Men dette er eit einaste stort kaninhull slik eg ser det. Sakens kjerne er at verken Teleplan, eller Telenor har kunnet oppdrive  data,  med tilstrekkelig beskrivelse av nettverkskonfigurasjonen, og i sin tur, kan konkludere den eine eller andre veien i henhold til dekningen på drapskvelden. 

Svar på kvifor denne dataen ikkje er tilgjengelig, kan være mangfoldig. Men det er og forblir ein "rød sild". Det er dei som påstår at det var umulig for dekning på drapstidspunktet som har bevisbyrden. 

Enig. Jeg skal slutte å avspore ved å svare @fokkeslasken på dette temaet.

Dersom ingen kan si noe om hva som kjørte og med hvilken konfigurasjon så er det helt sikkert gode grunner til det, og ikke nødvendigvis så enkelt som å spørre leverandøren.

• Liker 3
Lenke til kommentar
25 minutes ago, 0laf said:

Nå har ikke jeg jobbet med mobilmaster, men i 2000 kjørte vel det meste av slikt utstyr på Erlang.
Automatiske oppdateringer, og å bare "dytte" opp ny programvare var vel nærmest en ønskedrøm, de måtte nok ofte ut i feltet for å installere noe nytt, konfigurere osv.

De av oss som har vært med stund, husker vel når Windows 98 kom, som var tidenes fremskritt i "automatiske" oppdatering for hjemmebrukere osv.

Noen år før lanserte Ericsson sine systemer for GSM

gsm_2g_1992.jpg?w=1410

Men neida, verden har ikke gått fremover?

Selvfølgelig har både utstyr og verktøy går fremover. Jeg har ikke påstått noe annet. Men flere har gått langt her i å påstå at man ikke kunne si hvilke versjoner man leverte i år 2000 eller om man engang hadde levert en versjon eller ikke. Det er en ganske drøy påstand.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, nirolo said:

Enig. Jeg skal slutte å avspore ved å svare @fokkeslasken på dette temaet.

Dersom ingen kan si noe om hva som kjørte og med hvilken konfigurasjon så er det helt sikkert gode grunner til det, og ikke nødvendigvis så enkelt som å spørre leverandøren.

Helt klart, men om man ikke vil grave i det burde man kanskje også slutte å si at det kan være en grunn for dekningsproblematikk. Da ender man tross alt bare opp på Olafs retorikk hvor han skrev tilsvarende "det kan være slik fordi det kan være slik". Softwareoppgraderinger var nevnt, og frontet som det var bare noe som skjedde som man ikke egentlig hadde noen kontroll på i år 2000. Og da ikke fordi de kunne si noe om hvordan ting var i år 2000, men snarere at det var anderledes nå. Som om det skulle bety noe for datiden.

Frytkelig slepphendt når man skal avgjøre livet til folk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (15 minutter siden):

Du skriver ikke om kode noe sted, men jeg trodde helt seriøst ikke at man trengte si til noen som driver med dette hva det betyr å holde styr på versjonene. Det virker mer enn nødvendig kranglete.

Kanskje bortsett fra da vi leverte militærgradert programvare trengte vi komplette pakker inkludert både kompilert og linket og pakket produkt. Vi måtte også ha stålkontroll på kompilatorversjoner og alt det rundt som også måtte arkiveres. Teleapplikasjoner er selvfølgelig mindre krevende, men også de har strenge krav da de er regnet som en del av folks sikkerhet for liv og helse.

Beklager men dette er litt for dumt. Alt jeg har levert fra meg til kunder hvor jeg ikke sitter inhouse har vært i from av .ear, .war, .jar eller docker images. Og da er det dette som er den kjørende versjonen og som kunden evt tar vare på og holder styr på. Dette er både offentlig og privat sektor fra absolutt ukritiske til særdeles samfunnskritiske systemer. Vårt eget interne versjonskontrollsystem har kunden aldri brydd seg om eller forholdt seg til. De har på tross av det holdt styr på versjonene.

Å gi kunden tilgang til versjonskontrollsystemet og be dem om å sjekke ut og bygge på en tag høres ikke særlig fornuftig ut og om det er dette som var prosedyren så skjønner jeg at de ikke kan si sikkert hva som kjørte hvor og når.

Vet jeg sa jeg skulle slutte, men kunne ikke dy meg :(

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (1 minutt siden):

Det skal jo heldigvis ikke vi - vi bare synser på et forum. Uansett hva som skrives her er det særdeles lite sansynlig at det har noen som helst påvirkning på saken :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, nirolo said:

Beklager men dette er litt for dumt. Alt jeg har levert fra meg til kunder hvor jeg ikke sitter inhouse har vært i from av .ear, .war, .jar eller docker images. Og da er det dette som er den kjørende versjonen og som kunden evt tar vare på og holder styr på. Dette er både offentlig og privat sektor fra absolutt ukritiske til særdeles samfunnskritiske systemer. Vårt eget interne versjonskontrollsystem har kunden aldri brydd seg om eller forholdt seg til. De har på tross av det holdt styr på versjonene.

Å gi kunden tilgang til versjonskontrollsystemet og be dem om å sjekke ut og bygge på en tag høres ikke særlig fornuftig ut og om det er dette som var prosedyren så skjønner jeg at de ikke kan si sikkert hva som kjørte hvor og når.

Vet jeg sa jeg skulle slutte, men kunne ikke dy meg :(

Gi kunden tilgang til versjonskontrollsystemet? Jeg fatter ikke hvor du leser noe relatert til det der ut fra det jeg skrev. Jeg skulle gjerne svart deg slik at vi kunne som et minimum forstå hverandre, men nå skjønner jeg ikke hva du kommenterer til som jeg har skrevet.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (4 minutter siden):

Gi kunden tilgang til versjonskontrollsystemet? Jeg fatter ikke hvor du leser noe relatert til det der ut fra det jeg skrev.

Så fortell hvordan du leverer sw uten å pakke det du leverer eller å gi tilgang til versjonskontollsystemet da.

Du skrev jo tross alt:

fokkeslasken skrev (29 minutter siden):

Kanskje bortsett fra da vi leverte militærgradert programvare trengte vi komplette pakker

Så det er tydeligvis ikke dette du har snakket om siden du kritiserer meg for å snakke om å levere pakker. Hva er det da du snakker om?

• Liker 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (1 minutt siden):

Du må gjerne rette din frustrasjon mot Telenor og Teleplan som ikkje har dataene som skal til for å konkludere i den retning du vil. Det at folk gir deg hypotetiske grunner for at Telenor og Teleplan mangler disse dataene, er ikkje annet en å underholde dine synspunkter i saka.

Det er so vidt eg veit ingen som har gitt ein konklusiv forklaring på kvifor det mangler ein fullverdig beskrivelse av konfigurasjonen av nettverket på drapskvelden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, nirolo said:

Så fortell hvordan du leverer sw uten å pakke det du leverer eller å gi tilgang til versjonskontollsystemet da.

Du skrev jo tross alt:
"Kanskje bortsett fra da vi leverte militærgradert programvare trengte vi komplette pakker"

Så det er tydeligvis ikke dette du har snakket om siden du kritiserer meg for å snakke om å levere pakker. Hva er det da du snakker om?

Jeg kritiserer da ikke deg for å levere pakker noe sted her. Enhver type prosjekt vil ha forskjellige krav til hva man teknisk sett leverer og også hvordan det leveres. Alt er ikke images som kan slenges inn på en PC. Man har kontrollere som i mange tilfeller krever at man er på stedet hvor det skal brukes, samt PLCer som kan oppgraderes på forskjellige måter alt ettersom fasilitetene man har valgt, og man har også embeddedsystemer som, hvertfall i dag, gjerne fjernoppdateres med images eller binærfiler mer eller mindre slik du virker til å omtale her. Så har man selvfølgelig mange systemer som er rene PCer som selvfølgelig behandles som hvilken som helst PC koblet til nettet i dag.
Ingenting av dette har jeg omtalt utover at jeg sier at også i år 2000 satt leverandøren av programvare på hver eneste versjon de sendte fra seg. Ingenting om hvordan de leverte den til sin kunde eller hva kunden gjorde med den.
Fra det sier jeg altså at, dersom det er tvil om hva som er gjort på Eg A, så burde det være mulig å kontakte Telenors programvareleverandør og sjekke hva de sier om saken. For tross alt, har ikke de levert ny versjon er det ikke kommet ny versjon på masten heller.
...noe jeg av en eller annen grunn får motbør på. Fordi 2000 var så lenge siden, eller noe slikt..?

Til digresjonen så var det militære vi måtte gjøre å arkivere uhyre detaljert på vår egen side hvor det å beholde kildekoden for enhver gitt versjon ikke var nok. Da eksemplifisert med at vi også måtte arkivere kompilatoren og annet støtteapparat rundt utviklingen. Hertil også alle skjemaer og elektroniske utlegg og absolutt alt som tenkes kan slik at hvem som helst skal kunne fortsette der vi slapp om hele firmaet på mystisk vis forsvant over natten. Altså en redundancy som utelukket oss som leverandør som en komponent de var avhengige av for sitt produkt.

EDIT: Jeg leste for fort. Det jeg kritiserte var at du gikk på meg som om det (levering av pakker) var det jeg snakket om selv om jeg ikke hadde nevnt det i det heletatt.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Pallehysa said:

Du må gjerne rette din frustrasjon mot Telenor og Teleplan som ikkje har dataene som skal til for å konkludere i den retning du vil. Det at folk gir deg hypotetiske grunner for at Telenor og Teleplan mangler disse dataene, er ikkje annet en å underholde dine synspunkter i saka.

Jeg har ikke omtalt konfigurasjonsinformasjonen i det hele tatt, så hva du leser ut av det for hva jeg vil at det skal være må du nesten vite selv.

28 minutes ago, Pallehysa said:

Det er so vidt eg veit ingen som har gitt ein konklusiv forklaring på kvifor det mangler ein fullverdig beskrivelse av konfigurasjonen av nettverket på drapskvelden.

Skal jeg gjette så er det nok fordi det tok endel tid fra hendelsen frem til man fikk det for seg å sjekke slike ting.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...