Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

asus z87-pro cpu redlight

Anbefalte innlegg

Heisann.

Har akkurat bygget pc for første gang og skuffelsen var stor da maskinen ikke ville boote.

Vifter, optisk drev, harddisker osv starter opp, men kommer ikke til boot (skjermen viser ingenting).

Har asus z87-pro hovedkort og core i5-4690k prosessor.

Leste på hjemmesiden til Asus at man bør installere ny bios før man bruker prosessor med devils canyon arkitektur (i5-4690k).

Kan dette være problemet og i så fall hvordan oppdaterer man bios hvis man ikke kommer til bios menyen?

På hovedkortet lyser "Red cpu led". Kan hovedkort eller cpu være defekt, eller har noen et forslag til en quick-fix?

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du flashet BIOS til siste skrik?

Hvis du har Asus sin herlige Flashback funksjon så kan du jo gjøre dette selv med en Refresh i socketen :)

Les deg opp på Asus Flashback hvis du har denne funksjonen på ditt HK.

Egentlig bare å:

Format usb stick til fat32

Legg siste bios fil og asus sin renamer på roten av pinnen

Kjør rename programmet

Slett alt utenom den renamede bios filen (<<--- kanskje ikke nødvendig men jeg gjør det av gammel vane)

Slå av PC

Sett minnepinne i DEDIKERT usb port

Trykk inn flashback til det begynner å blinke (3 sek)

Vent til det slutter å blinke (ca 30 sek)

Vips!

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jepp.

Hans knapp er på kortet da og ikke på io panelet, men prinsippet skal være det samme.

Det skal funke fint det der så lenge man bruker fat32 pinne, riktig USB Port og har renamet filen korrekt.

Asus har til og med laget en renamer for deg.. for folk som ikke klarer slikt selv :) f2 anyone?

Lenke til kommentar

Takk for gode innspill.

Dette er jo alle mareritters mor når man har bestilt deler fra en haug av forskjellige nettbutikker.

Det viser seg at man må oppdatere bios og at dette funker med bravur med Asus flashback som Kyrre S. forklarer på en så fremragende måte.

Hovedkortet måtte ha bios som støttet den nye Intel arkitekturen for å passere bios selvtest. Nå virker alt som det skal. Takk for all hjelp.

Drister meg til et oppfølgingsspørsmål. I løpet av feilsøkingsprosessen tok jeg av og på Evo 212 kjøleren og lurer da på om det er lurt å ta av og på kjølepasta på nytt. Kan det komme luftbobler hvis man tar den av og på?

Lenke til kommentar

Tror ikke det skal ha en veldig stor innvirkning. Men hadde det vært meg, hadde jeg fjernet den gamle med sprit eller isopropanol (om jeg ikke tar feil her? stund sia jeg gjorde det sist), og lagt på nytt, så lite som en størrelse av en liten ert :) Men det er bare meg.. Ekke sikkert du får mer enn en grad lavere, vanskelig å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...