Gå til innhold

Evangelienes troverdighet

Anbefalte innlegg

...Når jeg så leser evangeliene i dette lyset. Da blir gjenfortellingene om "miraklene" som åpenbart ikke kan ha funnet sted uten juks og fanteri, et bevis på at evangeliene ikke er sannferdige. Og om de ikke er sannferdige om Jesus virke på jorden, hvordan, og ikke minst hvorfor, skal vi da vurdere dem som historiske dokumenter? For selv om ting i evangeliene beviselig fant sted, er ikke evangeliene i seg selv en pålitelig kilde.

Når det gjelder oppstandelsen; igjen, ettersom evangeliene ikke er enige om hva som skjedde, og sett i lys av evangelienes oppgave som propaganda. Syns jeg det er greit å ta for seg alternativene:

- Jesus overlevde rett og slett korsfestelsen, (om det i det hele tatt var han som ble korsfestet) slik også en venn av Josephus overlevde....

I så fall, enda et mirakel utført av Jesus Kristus ! Ikke rart to milliarder mennesker er med på hans aller største mirakel, verdens frelse.

Det var aldri Jesus som ble korsfestet, og dette kan bevises fra Bibelen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Jesus overlevde rett og slett korsfestelsen, (om det i det hele tatt var han som ble korsfestet) slik også en venn av Josephus overlevde....

I så fall, enda et mirakel utført av Jesus Kristus ! Ikke rart to milliarder mennesker er med på hans aller største mirakel, verdens frelse.

Nå sier jo Paulus selv at om Jesus ikke døde på korset og gjenoppstod så er kristnes tro tom: 1Kor,15:14 "14 Men er ikke Kristus stått opp, da er vårt budskap tomt, og deres tro er også tom. 15 Da står vi som falske vitner om Gud. For da har vi vitnet imot Gud når vi sier at han har oppreist Kristus, noe han ikke har gjort hvis døde ikke står opp. 16 For hvis døde ikke står opp, er jo heller ikke Kristus stått opp. 17 Men hvis Kristus ikke er stått opp, da er deres tro uten mening, og dere er fremdeles i deres synder. 18 Da er også de fortapt som har sovnet inn i Kristus. 19 Hvis vårt håp til Kristus gjelder bare for dette livet, er vi de ynkeligste av alle mennesker."

Nå tror jo jeg at Paulus kan ha vært det originale offeret for "Jerusalem syndrom", så det er kanskje ikke mye vits i å tilegne ham for stor viktighet. Noe som er litt ironisk med tanke på hvor mye av NT som er skrevet av ham.

Det har jeg aldri lest i bibelen, har du et bestemt skriftsted i tankene? Selv minnes jeg noe liknende av den påstanden fra en eller annen apokryfisk tekst. Og enkelte muslimer jeg har snakket med har sagt at det står i Koranen. Etter litt søking antar jeg de da tenkte på: Koranen 4:157: "«Se, vi har drept Messias, Jesus, Marias sønn, Guds sendebud!» Men de drepte ham ikke, og de korsfestet ham ikke, men det fortonet seg slik for dem. De som er uenige om ham, er i tvil med hensyn til dette. De har ingen kunnskap om det, men følger formodninger. De har ikke drept ham med sikkerhet." Men som sagt; hvordan du mener det kommer frem i bibelen er jeg nysgjerrig på.

Endret av Joey1313
  • Liker 2
Lenke til kommentar

...Når jeg så leser evangeliene i dette lyset. Da blir gjenfortellingene om "miraklene" som åpenbart ikke kan ha funnet sted uten juks og fanteri, et bevis på at evangeliene ikke er sannferdige. Og om de ikke er sannferdige om Jesus virke på jorden, hvordan, og ikke minst hvorfor, skal vi da vurdere dem som historiske dokumenter? For selv om ting i evangeliene beviselig fant sted, er ikke evangeliene i seg selv en pålitelig kilde.

Når det gjelder oppstandelsen; igjen, ettersom evangeliene ikke er enige om hva som skjedde, og sett i lys av evangelienes oppgave som propaganda. Syns jeg det er greit å ta for seg alternativene:

Dette at dere muslimer ikke liker korsfestelsen er veldig avslørende.

Lenke til kommentar

@Joey1313

Noen kjappe spm, jeg vil du skal svare på før jeg legger ut vers og etc fra bibelen.

Hvilken dag døde Jesus på?

Når på dagen ble han korsfestet?

Og hvor lenge var han på korset, før de tok han ned?

Hvorfor valgte jødene korsfestelse som han metode å dø på?

Og hva drepte han?

Hvor gjorde de av liket?

Hvor lenge var han død?

Og når han kom tilbake fra de døde, hvorfor drepte ikke jødene han på nytt?

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar

@Joey1313

Noen kjappe spm, jeg vil du skal svare på før jeg legger ut vers og etc fra bibelen.

Hvilken dag døde Jesus på?

Når på dagen ble han korsfestet?

Og hvor lenge var han på korset, før de tok han ned?

Hvorfor valgte jødene korsfestelse som han metode å dø på?

Og hva drepte han?

Hvor gjorde de av liket?

Hvor lenge var han død?

Og når han kom tilbake fra de døde, hvorfor drepte ikke jødene han på nytt?

Nå skjønner jeg ikke helt hva du vil frem til, jeg har vel gjort det klart at jeg ikke tror på "bibelske" Jesus, og at jeg oppfatter evangeliene som lite troverdige på mye annet. Men i følge evangeliene:

- Jesus ble korsfestet på langfredag. (Men døde han?)

- Dette skjedde på jødenes tredje time, altså klokken 9 på morgenen.

- Jesus "utåndet" etter 6 timer. Altså klokken 3 på ettermiddagen. På grunn av sabbaten som begynner på lørdag, kunne ikke Jesus hengt på korset mer enn 9 timer til. Men det er vel anledning til å regne med at de ikke ventet til rett før midnatt med å hente ham ned fra korset. Noe mer nøyaktig enn det er ikke jeg kjent med.

- Jeg vil tro det var Pontius Pilatus som valgte henrettelsemetode, og romerne var ikke ukjent for å bruke nettopp korsfestelse til å kvitte seg med opprørere og sette et eksempel for andre. (En lang og pinefull død.) Å legge skylden på jødene for å ha ropt "Korsfest ham!" slår meg mer som tidlig kristen anti jøde propaganda, og et forsøk på å innynde seg med romerne. Forøvrig trodde jeg de fleste bibelforskere i dag var enige om at Jesus i henhold til originalteksten ble hengt på en pæl, ikke et kors. Men det er jo en helt annen diskusjon jeg har valgt å ikke blande inn her.

- Hva drepte ham? Alderdom kanskje? Som sagt, jeg tror ikke han døde på korset.

- Følgelig er det ikke noe lik å gjøre av noen plass.

- Fremdeles; jeg tror ikke han døde på korset. Men når han en dag som alle andre normale mennesker døde, så var det for godt. Noen mener siste vers i Johannes evangelium indikerer at Jesus var på jorden i lang, lang tid etter sin påståtte gjenoppstandelse; " også mye annet har Jesus gjort. Skulle det skrives ned, hver enkelt ting, tror jeg ikke hele verden ville romme alle de bøker som da måtte skrives."

- Som sagt; Jesus var kanskje ikke særlig pop hos jødiske skriftlærde, men det var altså romerne som korsfestet ham første gang. Hvorfor de ikke gjorde det igjen? Hvem vet? Kanskje Judas virkelig gjorde selvmord slik at det ikke lenger fantes noen til å forråde ham igjen?

Lenke til kommentar

@Joey1313

1. Hvilken dag døde Jesus på?

2, Når på dagen ble han korsfestet?

3. Og hvor lenge var han på korset, før de tok han ned?

4. Hvorfor valgte jødene korsfestelse som han metode å dø på?

5. Og hva drepte han?

6. Hvor gjorde de av liket?

7. Hvor lenge var han død?

8. Og når han kom tilbake fra de døde, hvorfor drepte ikke jødene han på nytt?

1. Den samme dagen prestene slaktet offerlammene på Tempelplassen i Jerusalem

2. På formidagen

3. Han ble tatt ned før Påsken som begynte da solen gikk den samme dagen

4. Fordi de hatet ham

5. Kvelning

6. Josef fra Arimatea la ham i sin egen grav.

7. Tre dager

8. Etter tre dager, fordi de ikke så ham.

PS: Denne sekteriske oppfatelsen din, om at alle opplysninger må stemme til punkt og prikke, er bare tull, kirken bryr seg ikke om slikt, det er bare sekter som gjør det.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Jeg ble nysgjerrig, på hvordan du kommer fram til at Joey1313 eksempelvis måtte være en muslim? For oss andre som betrakter diskusjonen, så ser det ut som om du IHS, bare kaster ut en løs påstand. Hva bakker du så opp påstanden med?

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ble nysgjerrig, på hvordan du kommer fram til at Joey1313 eksempelvis måtte være en muslim? For oss andre som betrakter diskusjonen, så ser det ut som om du IHS, bare kaster ut en løs påstand. Hva bakker du så opp påstanden med?

Det var et svar på PrettyBoy's innlegg G, ikke Joey1313's innlegg.

Lenke til kommentar

@joey1313

Misforstod innlegget ditt.

Den er grei, men nå rakk jeg altså å få med meg innlegget du har redigert bort. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du slettet det? Den lille "detaljen" slik IHS ser det, om at Jesus profeterte at han selv skulle være død i 3 dager og 3 netter for så å oppstå. Men i stedet var "død" i bare 2 netter og "gjenoppstod" på den tredje dagen, har gått meg hus forbi. Så det var artig å lære noe nytt.

Men du sa i ditt innlegg: "Det var aldri Jesus som ble korsfestet, og dette kan bevises fra Bibelen." Det er jeg nysgjerrig på hvordan man kan få frem fra bibelen. Som sagt, jeg minnes å ha lest noe som at Jesus selv i en apokryf tekst sa at han ikke hadde blitt korsfestet, men at det var en annen i hans sted. Men jeg kan ikke huske det med sikkerhet. Og ihvertfall ikke fra bibelen. Kan du klargjøre?

Lenke til kommentar

@joey1313

Den er grei, men nå rakk jeg altså å få med meg innlegget du har redigert bort. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du slettet det? Den lille "detaljen" slik IHS ser det, om at Jesus profeterte at han selv skulle være død i 3 dager og 3 netter for så å oppstå. Men i stedet var "død" i bare 2 netter og "gjenoppstod" på den tredje dagen, har gått meg hus forbi. Så det var artig å lære noe nytt.

Men du sa i ditt innlegg: "Det var aldri Jesus som ble korsfestet, og dette kan bevises fra Bibelen." Det er jeg nysgjerrig på hvordan man kan få frem fra bibelen. Som sagt, jeg minnes å ha lest noe som at Jesus selv i en apokryf tekst sa at han ikke hadde blitt korsfestet, men at det var en annen i hans sted. Men jeg kan ikke huske det med sikkerhet. Og ihvertfall ikke fra bibelen. Kan du klargjøre?

Skal prøve å klargjøre dette imorgen :)

Forsnakka meg litt kanskje, mente at han aldri døde på korset,.og hvorfor jeg sletta innlegget mitt var fordi jeg ikke likte helt hvordan jeg satte det opp, kommer med et par punkter imorra som kan diskuteres.

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar

@joey1313

... Den lille "detaljen" slik IHS ser det, om at Jesus profeterte at han selv skulle være død i 3 dager og 3 netter for så å oppstå. Men i stedet var "død" i bare 2 netter og "gjenoppstod" på den tredje dagen, har gått meg hus forbi. Så det var artig å lære noe nytt....

Ikke hvis han døde på torsdag, den dagen prestene slaktet offerlammene på Tempelplassen i Jerusalem ! For da var han dø natt til fredag, natt til lørdag og natt til søndag, den dagen i uken da alle kristne verden over sammles for å minnes hans død og oppstandelse.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

De overleverte ham sultne og ekstra gretne?

However, when describing the morning of Good Friday, John indicates that the Jewish authorities had not yet eaten the Passover meal:

Then they led Jesus from the house of Caiaphas to the Praetorium [i.e., Pilate's palace]. It was early. They themselves did not enter the Praetorium, so that they might not be defiled, but might eat the passover. So Pilate went out to them [John 18:28-29a].

Også:

http://www.greatpreachers.org/jesus_death.html

If Jesus died on Friday afternoon and rose on Sunday, that would not make 3 NIGHTS. No matter how you add it up, you can never get three nights from Friday to Sunday morning. Friday does not give us enough time for three days and three nights.

Matthew 12:40, "For as Jonah was three days and three nights in the whale's belly; so shall the Son of man be three days and three nights in the heart of the earth."

The Bible tells us that Jesus spent "three days and three nights," not "three nights and three days." In order to believe the Wednesday night theory, you have to count the nights first rather than the days first.

The "three days and three nights" is mentioned several times throughout the gospels. God placed the wording as such for a reason. If Jesus actually died on Wednesday, then why didn't the Bible state that He was "three nights and three days??"

Her ser vi hvor sadistiske jødene var og egoistiske - de spurte om soldatene kunne brekke beina på de korsfestede - kun fordi disse jødene var ekstra sultne og gretne:

Jesus died at around 3:00pm (Luke 23:44) in the afternoon right about the time when the passover lambs were being slaughtered in preparation for the Passover. After Jesus gave up the ghost and died, we read in John 19:31 that the Jews went to Pilate requesting that the legs of those crucified be broken to quicken their death. Pilate gives the order and the soldiers broke the legs of the two thieves but they did not brake Jesus' legs (Psalm 34:20) (Exodus 12:46 and Numbers 9:12) because they found Jesus was already dead so they pierced (Zechariah 12:10) His side instead and blood and water flowed (John 19:34.)

Kanskje det også finnes andre teorier, det er bare å lete:

https://www.google.com/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=when+did+jesus+die&start=10

Endret av G
Lenke til kommentar
  • Alle de fire evangeliene sier at korsfestelsen fant sted på en fredag
  • Alle de fire evangeliene sier at Jesus døde få timer før starten på den jødiske sabbaten (etter mørkets frembrudd fredag kveld)
  •  

Ikke hvis han døde på torsdag, den dagen prestene slaktet offerlammene på Tempelplassen i Jerusalem ! For da var han dø natt til fredag, natt til lørdag og natt til søndag, den dagen i uken da alle kristne verden over sammles for å minnes hans død og oppstandelse.

Dette sa Jesus til jødene om hans korsfestelse:

40 For as Jonah was three days and three nights in the whale’s belly, so shall the Son of Man be three days and three nights in the heart of the earth.

Ting jeg lurer på og håper noen kam hjelpe meg med dette?Hva gjorde Jesus etter han kom tilbake fra de døde? Kom han tilbake som et menneske?

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar

@Joey1313

1. Hvilken dag døde Jesus på?

2, Når på dagen ble han korsfestet?

3. Og hvor lenge var han på korset, før de tok han ned?

4. Hvorfor valgte jødene korsfestelse som han metode å dø på?

5. Og hva drepte han?

6. Hvor gjorde de av liket?

7. Hvor lenge var han død?

8. Og når han kom tilbake fra de døde, hvorfor drepte ikke jødene han på nytt?

1. Den samme dagen prestene slaktet offerlammene på Tempelplassen i Jerusalem

2. På formidagen

3. Han ble tatt ned før Påsken som begynte da solen gikk den samme dagen

4. Fordi de hatet ham

5. Kvelning

6. Josef fra Arimatea la ham i sin egen grav.

7. Tre dager

8. Etter tre dager, fordi de ikke så ham.

PS: Denne sekteriske oppfatelsen din, om at alle opplysninger må stemme til punkt og prikke, er bare tull, kirken bryr seg ikke om slikt, det er bare sekter som gjør det.

Så det er ikke så viktig for deg om det som står skrevet i bibelen stemmer eller ikke?

Hvorfor er det ikke så viktig?

Hvordan skiller du hva som stemmer og ikke stemmer?

Hvis noe ikke stemmer, kan det bety at alt sammen ikke stemmer?

Hvordan vet du da med sikkerhet at Jesus døde på korset? Du bare tror det?

Endret av PrettyBoy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ting jeg lurer på og håper noen kam hjelpe meg med dette?Hva gjorde Jesus etter han kom tilbake fra de døde? Kom han tilbake som et menneske?

Han døde som et menneske og oppstod som et anderledes menneske.

Du ser det ikke selv, men spørsmålene du stiller, er identiske med spørsmålene gnostikerne stillte i det andre århundre e.Kr, det er også herifra muslimene henter sine ideer noen århundreder senere.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Du ser det ikke selv, men spørsmålene du stiller, er identiske med spørsmålene gnostikerne stillte i det andre århundre e.Kr, det er også herifra muslimene henter sine ideer noen århundreder senere.

Hvordan annerledes?

Når døde han igjen? Altså det jeg lurer på når og hvordan han døde 2gangen?

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar

Hvordan annerledes?

Når døde han igjen? Altså det jeg lurer på når og hvordan han døde 2gangen?

Kroppen hans var anderledes, den var bla. udødelig

Muslimenes ide om at han ikke døde på korset, at det bare var en illusjon, er direkte hentet fra gnostikerne, du finner akkurat samme tanke hos dem. De hadde enorme problemer med Jesu Kristi kropp, akkurat som kanskje du nå har ? og da er det samme ånd som var i gnostikerne som nå er i deg, muslimene og deres profet.

1 Joh 4:1 "Mine kjære, tro ikke enhver ånd! Prøv åndene om de er av Gud! For det er gått mange falske profeter ut i verden. På dette kjenner dere Guds Ånd: Hver ånd som bekjenner at Jesus Kristus er kommet i kjøtt og blod, er av Gud. Men enhver ånd som ikke bekjenner Jesus, er ikke av Gud. Det er ånden til Antikrist, som dere har hørt skal komme. Og den ånden er allerede nå i verden. Men dere, mine barn, er av Gud og har seiret over dem. For han som er i dere, er større enn han som er i verden. De er av verden, derfor taler de som verden, og verden lytter til dem. Men vi er av Gud, og den som kjenner Gud, hører på oss. Den som ikke er av Gud, hører ikke på oss. Slik kan vi skjelne mellom sannhetens ånd og villfarelsens ånd."

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Jeg er nysgjerrig, om spørsmålene har blitt stilt før, bryr jeg meg ikke om. Men, om dem har blit besvart er jeg mer interessert i.
Kroppen hans var anderledes, den var bla. udødelig

Du sier bla, hva annet var den?
Hvorfor er det ikke så viktig, hva som står i Bibelen?
Hvis det ikke er så viktig og du sier selv at ting ikke stemmer, hvordan kan du være så sikkerpå at Jesus døde på korset? Fordi det står i Bibelen?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...