Tømmerås Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 Som tittel sier, hvor jorder man seg ved rep. på bærbar? Ved arbeid på stasjonær så jorder man seg til kabinettet. Er det noen vits å koble armbandet til jordingspunktet i en stikkontakt? Har forholddsvis nytt el. anlegg så har jording i stikkontakter i hele huset Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 Er ikke poenget at det ikke skal være potensialforskjeller mellom deg og PC? Da bør du jorde deg til et punkt på PC som er definert som, eh... jord. Kabinett eller stor metalldel. Mener at jord er markert med eget symbol. Lenke til kommentar
Tømmerås Skrevet 27. august 2014 Forfatter Del Skrevet 27. august 2014 (endret) Har ikke satt meg så mye inn i problematikken, da jeg har bygd 2 stasjonære pc´er uten armband, har bare passet på å ta på metallet i kabinettet før jeg plukket opp kort, og det har alltid gått bra. Men med ebay så kommer det også billige ting fraktfritt fra østen, og deriblant et slikt armband, og nå skal jeg sifte hovedkort i en macbook air, og der går det jo greit å jorde seg til kabinettet da det er laget av aluminium Endret 27. august 2014 av Tømmerås Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 Når jeg tenker på det: å trekke en ledning fra håndleddet og bort til en stikkontakt høres ut som et høyrisikoprosjekt. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 På en bærbar må du finne noe av metall. Du må som regel skru av dekslene under for å komme til noe som kan brukes. Kjøleløsningen er en lur løsning. Hendlene som holder på minnebrikkene er også et godt alternativ. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 Problemet er som regel at du er statisk, så lenge du tar på jordpinnen i kontakten før du tukler med maskinen er du som regel safe. Da har du og maskinen samme potensial så lenge den var jordet mens du gjorde det. Fordelen med lenke er at du ikke risikerer å lade deg opp hvis du har en kombinasjon av uheldige materialer på deg eller rundt deg. Lenke til kommentar
papusan Skrevet 28. august 2014 Del Skrevet 28. august 2014 koble jord klemma på et verktøy skrin i metall som du setter ved siden av laptopen Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 28. august 2014 Del Skrevet 28. august 2014 Hvordan sikrer du at verktøykassa og jord på PC har samme potensiale? Lenke til kommentar
papusan Skrevet 29. august 2014 Del Skrevet 29. august 2014 Det skal jeg ikke si for sikkert. Men det er dette jeg er anbefalt. Profesjonelle reparatører som jobber til daglig med reparasjoner av elektronikk (pc)eller lignende,bruker bare GUMMIMATTER som de står på ved arbeidsbenken. De bruker ikke antistatiske armband eller lignende hjelpemidler. Det er sikkert den beste måten og gjøre det på for alle som vil reparerer pc eller data produkter. Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 (endret) Det er ikke gummimatter det er spesialmatter eller spesialbelegg som koster skjorta som er jordet og de bruker spesialsko som er ledende fra innsiden til matten. Endret 30. august 2014 av Maxopp 1 Lenke til kommentar
Hvaheterdu Skrevet 30. august 2014 Del Skrevet 30. august 2014 Ville anbefalt og sette det på foten din så det ikke er i veien hvis det er et ekstra problem. Jeg bruker bare en liten metallboks som griper kroken til. Har fungert hittil for meg hvert fall Lenke til kommentar
papusan Skrevet 1. september 2014 Del Skrevet 1. september 2014 Jeg har bygget pc'er og oppgradert laptoper siden1989 men har aldri opplevd problemer med maskinvaren grunnet statisk elektrisitet. Det kan sikkert bli problemer til noen grunnet statisk elektrisitet, men det er mest sannsynlig på grunn av uforsiktighet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå