Papirkurven Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 Hei, Jeg er på utkikk etter nye høytalere og reciever til stuen. Har egentlig bestemt meg for RF-62 II, siden jeg har hørt disse og likte lyden. Men er veldig usikker på hvilken reciever. Hvordan tror dere denne Marantz'en fungerer til disse? Evt. andre alternativer? Ønsker selvfølgelig best mulig for disse høytalerene. Ønsker surround-reciever så jeg har mulighet for surround senere om jeg bestemmer meg for det. Men det blir stereo i første omgang. Har fra før en XTZ W12 sub. Skal brukes til TV, film og musikk. Ser at denne marantzen har tilbud på soundgarden nå til 7990. Makspris for alt sammen 15-18K Marantz SR6008 Klipsch RF-62 II Er ingen lydekspert så trenger all råd. ^^ Lenke til kommentar
magb Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 Har hørt Marantz på Klipsch flere ganger før, og tror det faktisk er det aller beste valget hvis du skal ha surroundreceiver. Go for it! Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 Tror anbefalingene for Klipsch er Marantz og Yamaha. Jeg endte i hvert fall opp med yamaha når jeg kjøpte til mine. Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 Ja, støttes, etter det jeg leste rundt om da jeg eide RF-82, så er det en god match. Og jo bedre forsterker jo mer kan du få ut av dem. Skal du kjøre 2.0 oppsett hadde jeg gått for stereo-forsterker, men surround så er du aboslutt inne på noe. (on a side note; MK1 serien finnes jo fortsatt hos forhandlere, og de har ofte tilbud, siste jeg så var vel RF-62 til 4k for paret hos MPX) Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 27. august 2014 Forfatter Del Skrevet 27. august 2014 Ja, jeg så disse på elkjøp for 4000 for en liten stund siden også. Men hva er forskjellen på MK1 og 2 da? Jeg skal kjøre 2.1 oppsett. Er ikke 100% sikker på at jeg kommer til å kjøre surround heller, siden jeg har dårlig muligheter for å få plassert bakhøytalere. Så hvis dere vet om noen gode stereoforsterkere med minst 4 HDMI og har gode nettverks funksjoner (spotify, airplay etc..) så kan jeg ta det opp til vurdering også. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 28. august 2014 Del Skrevet 28. august 2014 Stereoforsterkere med HDMI må du nok lete lenge etter. Harman/Kardon har en, men tror den hadde 1 eller 2 HDMI, og muligens ikke videre sending av signalet. Og heller ikke spotify eller noe slikt så vidt jeg husker. Marantzen er ikke dårlig selv om du kun kjører stereo. De er muligens best i klassen når det kommer til stereo på sine forsterkere. Forskjellen på MK1 og MK2 hos Klipsch er at de er oppgradert høyttaleren med diverse nye ting. Etter hva jeg har hørt av tester osv så har de blitt nokså mye bedre også, spesielt RF-62 og 82 utgavene. Husk at bakhøyttalere kan plasseres på så mange måter man finner utgaver av dem på. Og det fine med bakhøyttalere i forhold til fronthøytalere, er at de ikke er like avhengig av å være av likt merke og klasse som frontene, slik at man her heller kan velge typen som passer. Man kan både plassere disse på vegg og i tak. Har selv 2 forskjellige merker bak i mitt 7.1 oppsett, og selv ved byttet av merke i frontrekken, så har jeg ikke merket de forskjellige lydsignaturene har gjort noe galt her. Når jeg kun byttet frontene, og ikke senterhøyttaleren min, så tok det 5 sekunder å høre at Vienna og Klipsch ikke funker sammen i frontrekka. (selv etter kalibrering) Surround.no har en meget bra bakhøytaller som er skrå, og funker ypperlig både i tak og i hjørne. Prisen er også meget bra, samt fås både i hvit og sort etter hva som passer best. (Dynavoice merke) Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 28. august 2014 Forfatter Del Skrevet 28. august 2014 (endret) Ja det er mulig det ja. Er det jeg også har lagt merke til med stereoforsterkere at de har lite med tilkoblingsmuligheter, og derfor jeg kommer til å kjøpe surroundreciever. Jeg har andersson bakhøytalere og senter som jeg brukte i leiligheten jeg hadde før, disse funket greit, men de skal i garagen sammens med Jamo frontene, når jeg får pusset ferdig 2. etg i garagen. Da jeg ikke får plasser disse noen steder i stuen. Finnest helt sikkert andre alternativer som jeg får plassert. Men det er ikke noe som blir prioritert nå. Edit, Da ble disse to bestilt! Sto at klipschene var bestillingsngsvare. Noen som vet hvor lang leveringstid det vil være da? Endret 28. august 2014 av Papirkurven Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 3. september 2014 Forfatter Del Skrevet 3. september 2014 (endret) Stereoforsterkere med HDMI må du nok lete lenge etter. Harman/Kardon har en, men tror den hadde 1 eller 2 HDMI, og muligens ikke videre sending av signalet. Og heller ikke spotify eller noe slikt så vidt jeg husker. Marantzen er ikke dårlig selv om du kun kjører stereo. De er muligens best i klassen når det kommer til stereo på sine forsterkere. Fikk høytalerne og marantzen idag. Lurte på om du har tips til gode instillinger til den siden du har erfaring med marantz? Eller er det nokk med å bruke den mikrofonen som fulgte med? Det har jeg gjort nå. Kjører 2.1 oppsett. Bør jeg spille inn høytalerene? Tenker mest på dette med Crossovers. LFE, LFE+Main?. Skal høytalerene stå som Large eller Small? Skjønner ikke noe av dette. Endret 3. september 2014 av Papirkurven Lenke til kommentar
Akse Skrevet 3. september 2014 Del Skrevet 3. september 2014 Bruk direkte lyd gjennom forsterkeren i stereomodus. Mulig du må roe ned diskanten da klipsch fort er skarpe i toppen pga. hornene. Trenger ikke være forsiktig mtp. innspilling, men de blir antagelig noe bedre over tid. Sett delefrekvens på suben til 70-80hz og lek med plassering. Hjørner er ofte gøy mtp. forplanting i vegger for mer bass. Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 3. september 2014 Forfatter Del Skrevet 3. september 2014 (endret) Bruk direkte lyd gjennom forsterkeren i stereomodus. Mulig du må roe ned diskanten da klipsch fort er skarpe i toppen pga. hornene. Trenger ikke være forsiktig mtp. innspilling, men de blir antagelig noe bedre over tid. Sett delefrekvens på suben til 70-80hz og lek med plassering. Hjørner er ofte gøy mtp. forplanting i vegger for mer bass. Tror du må utdype litt "Bruk direkte lyd gjennom forsterkeren" .. Er ganske blank når det kommer til dette . Subben har jeg plassert i hjørnet. Er også usikker på dette med LFE, om jeg skal sette høytalerene på small eller large. Ettersom jeg forsto så fikk jeg ikke til å stille inn delefrekvensen da den står på Large? OG er det vits å koble til Bi-Amp? Er det stor forskjell? Endret 3. september 2014 av Papirkurven Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Papirkurven, den 03 Sept 2014 - 21:56, sa: AndersT2, den 28 Aug 2014 - 13:20, sa: Stereoforsterkere med HDMI må du nok lete lenge etter. Harman/Kardon har en, men tror den hadde 1 eller 2 HDMI, og muligens ikke videre sending av signalet. Og heller ikke spotify eller noe slikt så vidt jeg husker. Marantzen er ikke dårlig selv om du kun kjører stereo. De er muligens best i klassen når det kommer til stereo på sine forsterkere. Fikk høytalerne og marantzen idag. Lurte på om du har tips til gode instillinger til den siden du har erfaring med marantz? Eller er det nokk med å bruke den mikrofonen som fulgte med? Det har jeg gjort nå. Kjører 2.1 oppsett. Bør jeg spille inn høytalerene? Tenker mest på dette med Crossovers. LFE, LFE+Main?. Skal høytalerene stå som Large eller Small? Skjønner ikke noe av dette. Romkorrektsjonen gjør det meste korrekt. Men det kan være lurt å kikke litt på resultatene den gir, og gjøre noen korreksjoner i forhold til hva du ønsker å gjøre med anlegget. Jeg regner med forsterkeren satt dine høytttalere til Large, det gjør den automatisk når du kun har fronter, og man får muligens ikke satt til small, men du kan også få til det siden du har sub. Forskjellen på Large og Small er at Large betyr at høyttalerene får fullt frekvensbånd til seg (normalt 20Hz-20KHz (Sistnevnte kan være høyere i dag), mens Small så kappes den lave frekvensen høyere, og sender det til suben. Her kommer LFE og LFE+SUB inn. LFE innstillingen gjør at den kun spiller .1 lydsportet, det såkalte LFE lydsporet i ett 5.1 eller 7.1 lydsport, men ikke noe lyd ved ren stereo. Når høyttalerene er satt til small, så havner også noe av lyden i fra høyttalerene som er satt til dette til suben, også fra stereolydspor. Settes den til LFE+SUB så spiller suben med uansett. Siden dine høyttalere er "relativt" små, så spiller de ca kun fra 35Hz og oppover, slik at får å få den skikkelig dype bassen så trenger de hjelp av en god subwoofer (det er en grunn til at det står god der). (RF-82 er oppgitt å spille i fra 33Hz, så ikke store forskjellen, selv om det er det i virkeligheten) Det beste er faktisk å teste seg frem. Da en sub ofte kan være vanskelig å få stilt inn skikkelig. Normalt så bør man lese manualen både for forsterker og sub på dette området. Det vanlig er at man setter Frekvensen til maks bak på suben, og volum på ca 50%, så tar romkorreksjonen seg av resten. Men test med og uten LFE+SUB, og se hva du syntes låter best. Crossover er hvor suben skal ta over for høyttalerene, de satt til Small, men spiller litt inn på Large settingen også tror jeg, så still inn uansett. Her er det ofte anbefalt å sette til 80Hz, men det kommer igjen ann på høyttalerene. Men denne er viktigere for surround oppsett. Hos meg så satt romkorreksjonen mine surround back til 100Hz, mens de selv ikke spiller med før på 120Hz, slik at dette ble feil. Det er denne innstillingen romkorreksjonen oftest gjør feil. Noen forsterkere kan sette kun 1 delefrekvens for alle, og andre for hver enkelt høyttaler. Jeg håper 6008 takler alle. Men siden du har kun fronter så ville jeg satt til 60Hz, eventuelt 40 Hz. På SR7008 og min AV8801 så kan jeg koble til en PC, og gjøre alle innstillinger derifra, sjekk manualen om du kan det på din også. Da får man en meget god oversjikt, og man kan kjapt gjøre endringer mens man spiller musikk, og høre hva de forskjellige innstillingene gjør. Greide da å høre hva de forskjellige Crossover innstillingene fungerte inn på høyttalerene, det har jeg ikke fått til før. Var nokså stor forskjell, fra for mye bass til for lite. Når det kommer til Bi-amping så gjør det at du må kjøre 2 høyttaler kabler til hver høyttaler, og fjerne lasken mellom høyttalerterminalene bak på høyttaleren. Så bruker du 2 forsterkere kanaler til hver høyttaler. Du får da nærmere dobbel effekt til høyttalerene. Og er det noe Klipsh liker så er det effekt. Det er spesielt bass området som får bedre kontroll. Siden du kun kjører stereo, så ville jeg anbefalt dette, du får da mer ut av forsterkeren. (Og det er ikke så galt å surround heller). Men det kan være anbefalt å kjøre 1-2 måneder uten først, for å kunne høre forskjellen. For det er små forskjeller på normale lyttenivåer (der er der, men er små), og større når du skrur opp. Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 4. september 2014 Forfatter Del Skrevet 4. september 2014 (endret) Takk for fyldig svar! Skal leke litt med instillingene idag. Kjører nå Bi-Wire, så jeg har ledninger nokk til Bi-Amp. Sto ikke Bi-Amp bak på forsterkeren så jeg tenkte først det ikke gikk ann på denne, men såg i manualen at de skal kobles til Surround-back portene. Vannskelig og få stillt in subben skikkelig, da det enten blir for mye bass eller for lite. Leste også i manualen at for å sette frekvensen måtte jeg enten sette høytalerene til small, eller sette på LFE+Main. Endret 4. september 2014 av Papirkurven Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 4. september 2014 Forfatter Del Skrevet 4. september 2014 Disse nettverks funksjonene fungerer ikke.. recieveren restarter bare når jeg åpner spotify eller andre apps.. har oppdatert firmwire Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 4. september 2014 Del Skrevet 4. september 2014 Du finner ikke forsterkeren hvis du går under nettverk i windows utforskeren, og høyreklikker og "åpne nettside for denne"? Da kan det være en av tingene de har spart på for å få ned prisen fra SR7008. Mulig du får stilt noe via Appen, men selv syntes jeg den var forferdelig dårlig, at jeg bruker den minst mulig. Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 4. september 2014 Forfatter Del Skrevet 4. september 2014 Fant den i nettleseren ja. Testet mobil appen, Skjer det samma der også. Når jeg åpner spotify, så restarter forsterkeren seg. :/ Får vell bare vente til spotify får chromecast støtte.. Koblet om til Bi-Amp iste ja. Ble virkelig en forskjell. Spessielt i bassen. Men skulle ønske jeg kunne få like god bass til MultEQ XT som jeg får når jeg bruker Graphic EQ. Der kan jeg selv stille inn bassen manuelt, og da ble bassen så bra at den overdøvet subben nesten. Satte på transformers og fy faen så heftig det vart! Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 Du kan enkelt etter å ha kjørt Audyssey gå inn og gjøre korrektsjoner, slik at du kan justere frekvensene på de forskjellige høyttalerene etter ønske. Gi litt ekstra i bassen i forskjellige frekvenser osv. Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 5. september 2014 Forfatter Del Skrevet 5. september 2014 Tror ikke det. For der du justerer bassen/treable samt. den equlizern er gråa ut. Og når jeg trykker på de står det at jeg må slå av MultEQ for å kunne endre på de. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 5. september 2014 Del Skrevet 5. september 2014 Det du kan gjøre er å skrive ned hvilke innstillinger Audyssey gir, så legge dem inn manuelt. Da kan du bruke Graphic EQ Men husk å sjekk både Dynamic EQ og Dynamic Volum. Sistnevnte kan være greit å ha av, den justerer for kveldslytting, og vil fjerne dyp bass osv for å ikke plage naboer. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå