CAM_83 Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 Hei. Jeg har celler jeg ønsker skal være beskyttet for at brukeren av dokumentet ikke skal kunne forandre dem. Men jeg vil samtidig ha en knapp som kjøret et script for å putte verdier inn i disse cellene. Er det mulig å få til? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 Absolutt. Den vanligste måten er å la koden låse opp, jobbe og låse etter seg: Const PW As String = "Passord" Sub ChangeThings() Sheets(1).Unprotect Password:=PW Sheets(1).Range("B1").Value = Now Sheets(1).Protect Password:=PW End Sub men hvis du låser via kode, så kan du låse bare brukergrensesnittet og la makroer få tilgang: Const PW As String = "Passord" Sub DelvisLaas() Sheets(1).Unprotect Password:=PW Sheets(1).Protect Password:=PW, UserInterfaceOnly:=True End Sub Sub TestDelvisLaas() Sheets(1).Range("B1").Value = Now End Sub Jeg mener å huske at slik låsing må gjøres hver gang du åpner filen eller noe. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
CAM_83 Skrevet 27. august 2014 Forfatter Del Skrevet 27. august 2014 Den øverste fungerte helt greitFikk lagt passordet i worksheet, og la inn protect/unprotect i de modulene som skulle ha det.Hva gjør jeg dersom det ikke er noe passord? (Låst uten passord)Er helt fersk i dette her så er mye å sette seg inn i selv om jeg har mye erfaring med annen koding.Så får sette meg ned og lese litt.Den andre fikk jeg ikke til å fungere. Prøvde å legge den både i sheet og worksheet. Men den må kanskje kjøres automatisk hver gang filen åpnes, som du nevnte. Er det noe mulighet for å legge inn noe som gjør at den kjøres hver gang filen åpnes? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 28. august 2014 Del Skrevet 28. august 2014 "Automatisk" i kode består i å kjøre ved events (hendelser). Start her: http://www.excel-easy.com/vba/events.html Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 28. august 2014 Del Skrevet 28. august 2014 Unnskyld ufullstendig svar. Uten passord er det bare å fjerne alt dette: Password:=PW og påfølgende komma hvis det står. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå