Acey Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 Da er det på tide å pensjonere min Acer Aspire TimelineX 3820TG, som har tjent meg godt i 4 år nå. Maskinen fungerer enda, men damen får arve den. Da får den en rolig pensjonisttilværelse med kabal og nettsurfing :-) Har satt pris på disse egenskapene ved Acer`en: - Relativt liten og lett - Dedikert skjermkort med grei ytelse - Prioritert kjøling fremfor CD/DVD. Har aldri savnet optisk drev - Lite støy Dette er noe jeg også ser etter i en ny maskin. Her er noen av egenskapene jeg er ute etter: - Lav vekt (under 2,5 kg, gjerne ned mot 2) - Grei byggekvalitet - Dedikert skjermkort - SSD (har aldri prøvd, men må nesten ha det når man først kjøper nytt) - 13.3"-15,6". Syns 13" var greit på den gamle, men litt liten i spill. Kan godt ha en tynn 15". - Core i5/i7 - minst 8 GB ram - Lite støy & god kjøling Bruksområder: - Generell surfing og kontorarbeid - Se film, enten på skjerm eller via HDMI - Spill. Trenger ikke monsterskjermkort, det blir helst Football manager og ellers en og annen runde med DOTA2, warcraft 3, og eldre LAN-slagere. FM krever ikke mye av skjermkort, men CPU og RAM er viktig. Tenkte å bruke 8000-10000, men kan strekke meg om det trengs. Har vurdert disse maskinene så langt: Acer Aspire V5 573G (finnes i ulike versjoner, noen med ren SSD) http://www.netonnet.no/art/data/laptop/varemerker/acer/Acer-AspireV5-573G-54218G1Taii/205912.6019/?gclid=CNX99vais8ACFcISwwodJqwABw Asus UX32LN https://www.komplett.no/asus-zenbook-ux32ln-133-fhd-matt/808932 Innspill mottas med takk, håper det er noenlunde klart hva jeg leter etter :-) Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 Tror jeg kan anbefale Acer Aspire V5 med 256 GB SSD og GTX 850M skjermkort, fikk bra omtale hos Notebookcheck, bla er IPS skjermen meget bra. Asus UX32LN er tydeligvis en modell på vei, ut, Komplett har den ikke lenger. Blir visst erstattet av UX303LN som er litt dyrere. Denne har det Asus kaller QHD+ skjerm med oppløsning på 3200 x 1800 som ikke er like bra som FullHD IPS skjermen UX32LN hadde. Lenke til kommentar
Acey Skrevet 27. august 2014 Forfatter Del Skrevet 27. august 2014 Tror jeg kan anbefale Acer Aspire V5 med 256 GB SSD og GTX 850M skjermkort, fikk bra omtale hos Notebookcheck, bla er IPS skjermen meget bra. Asus UX32LN er tydeligvis en modell på vei, ut, Komplett har den ikke lenger. Blir visst erstattet av UX303LN som er litt dyrere. Denne har det Asus kaller QHD+ skjerm med oppløsning på 3200 x 1800 som ikke er like bra som FullHD IPS skjermen UX32LN hadde. Ai ai, den V5`en der hadde i grunn det meste jeg så etter. Hadde ikke tenkt på å sjekke netonnet. Takk for lenke! Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 Den nye Acer serien som er arvtageren til V5 kommer i neste måned, bare så det er sagt, ser også ganske fin ut, men er litt tyngre enn v5. Kun et fåtall butikker som har den i prislistene sine enda, f.eks komplett: https://www.komplett.no/acer-aspire-nitro-vn7-591g-156-fhd-ips/822577 Den har også IPS skjerm. Fordelen er at den har SSD + HDD, GTX860M grafikk og quadcore CPU. Er dog svært skeptisk til støy/varme enn så lenge at det ikke er noen tester enda. Eller har jeg selv ux32ln og det er den perfekte arvtager til 3820TG (som jeg også har - enda). Lenke til kommentar
Acey Skrevet 27. august 2014 Forfatter Del Skrevet 27. august 2014 Ser at de alternativene jeg har funnet antakeligvis er de som passer meg best. Finnes det noen Asus ux32ln med både 256gb SSD og i7 prosessor? Finner bare enten eller. Valgets kval mellom Acer og Asus iallefall! Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 27. august 2014 Del Skrevet 27. august 2014 (endret) Som jeg nevnte så finnes Asus Zenbook UX303LN, men OC-Freak sier at skjermen på den ikke er så mye å rope hurra for. Den har i7-4510U, 256 GB SSD, 8 GB RAM etc. UX32LN er dessverre en utgående modell, så jeg tror at det kan bli vanskelig å få tak i den lenger. Finner noen, men de har kun 128 GB SSD eller 500 GB hybrid disk. Endret 27. august 2014 av Chavalito Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 28. august 2014 Del Skrevet 28. august 2014 Det er lett å bytte disk, har 512Gb SSD i min. Forskjellen mellom i7 og i5 er nesten ikke-eksisternede. tipper max 5% i enkelte aplikasjoner, mindre i de fleste da i7'en throttler litt ved max belastning og da kjører samme hastighet som i5'en som ikke throttler. Lenke til kommentar
Acey Skrevet 28. august 2014 Forfatter Del Skrevet 28. august 2014 (endret) Det er lett å bytte disk, har 512Gb SSD i min. Forskjellen mellom i7 og i5 er nesten ikke-eksisternede. tipper max 5% i enkelte aplikasjoner, mindre i de fleste da i7'en throttler litt ved max belastning og da kjører samme hastighet som i5'en som ikke throttler. Ok, jeg er ikke helt oppdatert på CPU-verden.. men ser at f.eks. i7 4510u har 2GHz, mens i5 4210u har 1,7GHz. Er det altså så liten forskjell? Ellers er det jo denne "turboen".. er det noe å regne med, eller er det mer en markedsjippo? En annen forskjell på maskinenene er jo skjermkortet, 840m 2GB vs 850m 4GB. Er dette noe å legge vekt på? Skal ikke være enkelt. Begge er vel egentlig mer enn godt nok spec`et for mitt bruk, så da blir det å bestemme seg for størrelse. Forstår at begge er ok på støy og varme, er dette riktig oppfattet? Endret 28. august 2014 av Acey Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 28. august 2014 Del Skrevet 28. august 2014 Det er lett å bytte disk, har 512Gb SSD i min. Forskjellen mellom i7 og i5 er nesten ikke-eksisternede. tipper max 5% i enkelte aplikasjoner, mindre i de fleste da i7'en throttler litt ved max belastning og da kjører samme hastighet som i5'en som ikke throttler. Ok, jeg er ikke helt oppdatert på CPU-verden.. men ser at f.eks. i7 4510u har 2GHz, mens i5 4210u har 1,7GHz. Er det altså så liten forskjell? Ellers er det jo denne "turboen".. er det noe å regne med, eller er det mer en markedsjippo? En annen forskjell på maskinenene er jo skjermkortet, 840m 2GB vs 850m 4GB. Er dette noe å legge vekt på? Skal ikke være enkelt. Begge er vel egentlig mer enn godt nok spec`et for mitt bruk, så da blir det å bestemme seg for størrelse. Forstår at begge er ok på støy og varme, er dette riktig oppfattet? Aceren blir litt varmere grunnet det graftigere skjermkortet (GTX850M er nesten dobbelt så kraftig som GT840M - så om du spiller er det veldig merbart). Det stemmer, det er liten forskjell mellom i5 og i7, så lenge det er snakk om dualcore. Turbo boost blir brukt så sant prosessoren ikke blir for varm eller bruker for mye strøm. Flere produsenter implementerer også sperrer i bios som gjør at turbo boost kan slås av i en del tilfeler. Lenke til kommentar
Acey Skrevet 1. september 2014 Forfatter Del Skrevet 1. september 2014 (endret) Da bestiller jeg denne i løpet av dagen.. Acer Aspire V5-573G http://www.netonnet.no/art/data/laptop/skjermstorrelse/laptop-15---16-tom/acer-aspirev5-573g-74518g25aii/205914.3003/ Føler meg ganske sikker på at dette blir bra, etter å ha lest endel rundtom. Hvis noen mener jeg gjør noe dumt, skrik ut nå eller vær stille for alltid (eller iallefall 3-4 år!) edit: Tar gjerne imot svar av typen "Godt valg, kjempekjøp!!!" også... Endret 1. september 2014 av Acey Lenke til kommentar
Acey Skrevet 8. september 2014 Forfatter Del Skrevet 8. september 2014 Tenkte å avslutte denne tråden med en konklusjon! Kjøpte meg Acer Aspire V5-573G. Veldig fornøyd med maskinen! Eneste som plager meg litt er en dårlig touchpad (i mine øyne). Knappene er integrert i pekeflaten, dermed er det lett for å flytte markøren når man klikker. Ellers; nydelig skjerm, pent design, lav vekt - og HELT LYDLØS ved surfing etc.! Viften spinner opp litt ved belastning, men det blir aldri plagsomt. Lurte på å vente på Acer sin NITRO-serie, men ser den får litt høyere vekt. Det var viktig for meg å holde vekten nede, så derfor gikk jeg for V5. Kan anbefales 1 Lenke til kommentar
Galaxyx32 Skrevet 12. september 2014 Del Skrevet 12. september 2014 Tenkte å avslutte denne tråden med en konklusjon! Kjøpte meg Acer Aspire V5-573G. Veldig fornøyd med maskinen! Eneste som plager meg litt er en dårlig touchpad (i mine øyne). Knappene er integrert i pekeflaten, dermed er det lett for å flytte markøren når man klikker. Ellers; nydelig skjerm, pent design, lav vekt - og HELT LYDLØS ved surfing etc.! Viften spinner opp litt ved belastning, men det blir aldri plagsomt. Lurte på å vente på Acer sin NITRO-serie, men ser den får litt høyere vekt. Det var viktig for meg å holde vekten nede, så derfor gikk jeg for V5. Kan anbefales Har du prøvd spille med den? Blir den veldig varm? Sånn at man ikke kan ha den i fanget? Lenke til kommentar
Acey Skrevet 12. september 2014 Forfatter Del Skrevet 12. september 2014 Tenkte å avslutte denne tråden med en konklusjon! Kjøpte meg Acer Aspire V5-573G. Veldig fornøyd med maskinen! Eneste som plager meg litt er en dårlig touchpad (i mine øyne). Knappene er integrert i pekeflaten, dermed er det lett for å flytte markøren når man klikker. Ellers; nydelig skjerm, pent design, lav vekt - og HELT LYDLØS ved surfing etc.! Viften spinner opp litt ved belastning, men det blir aldri plagsomt. Lurte på å vente på Acer sin NITRO-serie, men ser den får litt høyere vekt. Det var viktig for meg å holde vekten nede, så derfor gikk jeg for V5. Kan anbefales Har du prøvd spille med den? Blir den veldig varm? Sånn at man ikke kan ha den i fanget? Heisann! Har ikke prøvd å spille noe veldig heftig, kun Civilization 5. Jeg pleier å ha maskinen på en sånn laptop-pute fra Ikea. Har hatt den på fanget under surfing, det går helt greit, men du merker at den er der... Vil tro at det blir litt hett med spilling over tid på fanget, men det blir det nok med de fleste maskiner! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå