Gå til innhold

Ønsker å øke momsfrigrensen til 400 kroner


Anbefalte innlegg

En eventuell økning av 200kr-grensen er bare en distraksjon fra det egentlige problemet.

 

Skal vi ha merverdiavgift så må den være lik tvers over fjøla, dvs. for alle typer varer og tjenester, enten det er frukt, el-biler, bøker eller annet. Ved import bør altså merverdiavgiften starte med første øre om vi skal ha en slik avgift.

 

Men den egentlige debatten vi trenger å ha er om en skattereform, for i dag har vi et ubrukelig skattesystem hvor vi har trippel beskatning som driver det norske lønnsnivået til vanvidd. Til mer vi driver vårt kostnadsnivå oppover til mer utkonkurrert blir vårt næringsliv, og det er det som er den reelle trusselen ovenfor utenlandsk konkurranse.

 

Med arbeidsgiveravgift og skatt på inntekt har vi effektivt ~50% skatt på inntekt, i tillegg har vi beskatning på varer og tjenester på opptil 25%. Vi trenger en enkel flat skatt uten smutthull, og vi trenger en debatt om vi skal ha en skatt på inntekt eller på varer og tjenester. Begge typer skatt har sine fordeler og ulemper, så de må overveies for å finne ut hva som gagner næringslivet mest.

 

Heving av grensen for merverdiavgift ved import fra 200 kr til 400 kr blir bare meningsløs symbolpolitikk. F.eks. en senking av avgiften fra 25% tilbake til 24% hadde derimot vært mye smartere.

 

Vil du diskutere noe annet, så start enn annen tråd, argumentet ditt er meningsløst, det er ikke sånn at man kan sette alle problemer på vent bare fordi det finnes større problemer (forøvrig har nesten alle land dobbel eller trippel beskatning, fordi det er rasjonelt og fornuftig)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi misforstår ikke poenget ditt i det hele tatt, men det er ikke gebyrfritt i praksis, og det er ikke uproblematisk i praksis.

 

1. Selskapene krever gebyr for ting selv om du fortoller selv, det har ingenting å si hva de kaller det, penger vil de ha uansett.

 

2. Å kontakte de på forhånd har en relativt dårlig suksessrate, fordi de fleste av selskapene er såpass rotete at de har problemer med å stoppe pakka, og man får teknisk sett ikke dataene man trenger for fortolling før pakka er i norge.

 

Jeg sier ikke det er noe dårlig råd du kommer med, det er det ikke, det er bare litt mindre problmefritt en du framstiller det.

 

AtW

 

 

Jeg skriver ikke hvordan dere skal slippe unna samtlige gebyrer. Det har jeg aldri gjort, men hvordan dere skal kunne slippe å betale fortollingsgebyr. Jeg vet at de driver med pallegebyrer, lagringsgebyrer, osv.

 

Er praksisen og rutinene hos speditør/befrakter så dårlig, at når kundene sier dem ønsker å gjøre opp selv direkte til tollvesenet, men de fortsetter å fortolle, så hadde ihvertfall jeg nektet å betale fortollingsgebyret de utsteder.

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

 

Vi misforstår ikke poenget ditt i det hele tatt, men det er ikke gebyrfritt i praksis, og det er ikke uproblematisk i praksis.

 

1. Selskapene krever gebyr for ting selv om du fortoller selv, det har ingenting å si hva de kaller det, penger vil de ha uansett.

 

2. Å kontakte de på forhånd har en relativt dårlig suksessrate, fordi de fleste av selskapene er såpass rotete at de har problemer med å stoppe pakka, og man får teknisk sett ikke dataene man trenger for fortolling før pakka er i norge.

 

Jeg sier ikke det er noe dårlig råd du kommer med, det er det ikke, det er bare litt mindre problmefritt en du framstiller det.

 

AtW

 

 

Jeg skriver ikke hvordan dere skal slippe unna samtlige gebyrer. Det har jeg aldri gjort, men hvordan dere skal kunne slippe å betale fortollingsgebyr. Jeg vet at de driver med pallegebyrer, lagringsgebyrer, osv.

 

Er praksisen og rutinene hos speditør/befrakter så dårlig, at når kundene sier dem ønsker å gjøre opp selv direkte til tollvesenet, men de fortsetter å fortolle, så hadde ihvertfall jeg nektet å betale fortollingsgebyret de utsteder.

 

 

 

Du skrev "Bare som et tips til dere som ikke liker gebyrer (inkludert meg): dere vet dere kan fortolle selv varer, mellom 200-1000 kroner i verdi, gratis?"

 

Tipset er godt, men man slipper hverken gebyrer som du sa, og det er heller ikke gratis.

 

Man kan nekte å betale, og har selv gjort det med hell, men det er som sagt ikke problemfritt, det er litt styr å krangle med selskapene også.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En annen ting, vet ikke om det er lov for f.eks:

 

Amazon, Piximania, Cdon.no og diverse bedrifter i utlandet, å ha reklame med momsfritt hvis prisen er under 200 kr (Eller 400 kr) når endringen skjer.

 

Siden jeg er enig at det blir urettferdig og vanskelig for norske forhandlere å kunne konkurerer med de.

Personlig handler jeg mye fra utlandske butikker, gode priser om prisen ennå blir lavere så kan det nok bety kroken på døren særlig mindre butikker.

 

Siden en del av disse har lager i sverige, frankrike og england selv om de har norsk kontor (Piximania og Cdon i utlandet) og i enkelte tilfeller følger norsk lov, bortsett fra amazon som ikke har kontor i norge.

Lenke til kommentar

En annen ting, vet ikke om det er lov for f.eks:

 

Amazon, Piximania, Cdon.no og diverse bedrifter i utlandet, å ha reklame med momsfritt hvis prisen er under 200 kr (Eller 400 kr) når endringen skjer.

 

Siden jeg er enig at det blir urettferdig og vanskelig for norske forhandlere å kunne konkurerer med de.

Personlig handler jeg mye fra utlandske butikker, gode priser om prisen ennå blir lavere så kan det nok bety kroken på døren særlig mindre butikker.

 

Siden en del av disse har lager i sverige, frankrike og england selv om de har norsk kontor (Piximania og Cdon i utlandet) og i enkelte tilfeller følger norsk lov, bortsett fra amazon som ikke har kontor i norge.

 

 

Pixmania har en forferdelig rotete returordning. Der kommer jeg aldri til å handle mer i fra (tror jeg).

Lenke til kommentar

Fordi utganspunktet må alle norske butikker og nettbutikker betale moms fra første krone.

I praksis kunne de kjøp 1 og en vare, men på den måten får de ikke kvantiumsrabatt samt å selge noe til en kunde er lite lønnsomt.

 

Men når levrandøren er utlandsk spiller dette liten rolle.

Men muligens cdon må betale svensk moms istedenfor. Samme gjelder også andre som pixmania og amazon i sitt hjemland, så muligens det hjelper lite.

 

Er enig det var mye styr med tanke på retur av minnepenn på garanti hos Pixmania, måtte gå for UPS og betale 5 kr for 5 sider utskrifter med tolldokmenter, et for hver land, norge, sverige, danmark og tyskland og frankrike. I tillegg tok det nesten 1 uke for å returnere, og 2 uker ekstra for å få ny minnepenn tilsendt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

For min del var det snakk om en elendig GPS som ikke hadde kart for Norge. Først forsøkte jeg å kommunisere med ViaMichelin eller hva det het om jeg kunne kjøpe en kartoppdatering. Men, nei Norge var nedprioritert. Så jeg måtte returnere den til Pixmania, og forsøkte å bytte til en Navigon.

 

Returopplevelsen tok flere måneder. Måtte purre og purre. Brukte sikkert en del penger på telefon. Samt tiden som gikk med i ergrelse og frustrasjon. :hm:

Frankrike altså!!!

 

Den Navigon enheten har støvet ned, fordi den "fryser seg til" hele tiden. Den kjører jo Windows, altså Windows CE, så kanskje ikke så rart den er så dårlig. Jeg har bare hatt masse dårlige opplevelser med Microsoft. En del direkte dårlige produkter, samt når de gode produktene innimellom dukker opp, så slutter de å lage patch'er til de. Tenker på Windows 2000 spesiellt som et genialt produkt. Ihvertfall var det banebrytende den gang, målt opp i mot de dårligere Win3.xx/Win9x/me-serien. I dag kan man se tilbake på andre flopper Vista/Win8.x. Selv om det snart er 15 steinaldere siden.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Omtrent alle avgjørelse der penger er involvert er en fordel for noen og en ulempe for noen men man kan ikke unngå å ta slike avgjørelser av den grunn... synes generelt at Norge forsvarer norsk næringsliv nok ved toll, moms og avgifter.

 

 

Moms beskytter da ikke norsk næringsliv. Toll gjør, men da snakker vi jo omtrent bare mat.

 

Du trenger ikke å prøve deg en gang. Folket har talt, og momsen gjør hele forskjellen tydeligvis. Rabblerabblerabble.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg ønsker at grensen heves til 400 kroner, MEN da må også norske bedrifter få lov til å importere ting opp til 400 kroner uten å betale mva. I dag så må bedrifter i Norge betale vanlig mva. tom. på varer under 200 kroner. Dette er hva som er urettferdig.

 

Å heve grensen til 400 kroner vil ikke være så katastrofalt om norske bedrifter også får en sjanse til å benytte seg av mva.-fritaket. Dette, kombinert med bulk-import, og norske bedrifter vil kunne forbli konkurransedyktige overfor norske forbrukere.

Dette ser jeg ikke helt at kan fungere. Momsgrensen er jo for å forenkle håndtering av pakker inn til landet - dermed er også 200 (400)-kronersgrensen relatert til totalprisen på pakken (minus frakt), ikke på produktet/ene som ligger inni.

 

Dvs at det i de fleste tilfeller vil være til liten nytte for en bedrift som som regel vil importere så mange eksemplarer at de uansett vil havne over grensen. En forbruker som kun har behov for ett eksemplar av sesong 3 av Game of Thrones vil havne under grensen, men det er jo ikke aktuelt for platekompaniet å bestille ett og ett eksemplar til sine butikker.

 

Enkelte få, og små, tilfeller hvor det kan være noe å spare for noen bedrifter ved en slik endring vil en sikkert kunne finne, men dette vil jo være meningsløst for de som har varer som er/blir mest rammet av denne grensen.

 

 

 

Med eller uten mva. på frakten, har slik betydning:

 

Som nå: (Vare til kr 100,- * 25% mva) + (frakt kr 100,- * 25 % mva.) = kr 125,- + kr 125,- = kr 250,- å betale hos kunden

Annet byråkrati kommer evt. på toppen av denne prisen.

 

Uten mva på frakt:

(Vare til kr 100,- * 25% mva) + (frakt kr 100 er helt mva-fritt) = kr 125 + kr 100 = kr 225,-

 

Butikken vil sannsynligvis få et mersalg. Staten får inn 25% av dette mersalget, samtidig som at deler av norske (noe fortjeneste til butikken selvfølgelig) lønningskroner finner veien til utlandet, noe som er meget gunstig for norsk eksportnæring, som AP'ene hyler i kor om hver bidige valgkampinnspurt.

 

Jeg skjønner ikke helt dette innlegget og klarer ikke å se hvorfor du har sitert mitt innlegg i ditt svar da det ikke synes ha noe med det jeg skrev å gjøre? Mulig du siterte feil innlegg?

 

Frakten er ikke relevant for noe av det jeg skrev - når det skal avgjøres om en pakke passerer "momsgrensen" så tas ikke frakten med i beregningen. En vare til 199,- med 100 kroner i frakt skal altså ikke momsbelegges ved import. Er vareverdi derimot 201,- med 100 kroner i frakt, så skal det beregnes moms av 301 kroner (altså inkludert frakt), men igjen, jeg ser ikke helt hvordan noe av dette er relevant for innlegget du siterte?

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Men nå til kremargumentet mitt for økt momsgrense... det er en fordel for MEG!

LOL! Jeg bare ventet på det :lol:

Jepp, det er det mest hardtslående argumentet mitt og er relativt vanskelig å argumentere mot :)

 

Edit:

Blir det ett stort problem for næringslivet så kan jo Norge AS kanskje gjøre noen varegupper momsfri, tenker da selvsagt på de varegruppene som har mest konkurranse i høy momsgrense.

 

Det er vel først og fremst spill (til PS, PC og XBox) og filmer...

Du bare elsker kostbart byråkrati og regelvelde? ;)

 

 

Til dere som ønsker høyere tollgrense velkomment, hvorfor vil dere skape ennå større urettferdighet i skattesystemet i disfavør norske forhandlere? Jeg vil gjerne ha noen gode argumenter, ikke bare synsing basert på egen handleadferd.

Du argumenterer i praksis for mye av det samme selv. Fortollings (formomsings?)-gebyret som du vil fjerne vil også i stor grad gjøre det samme som en økning av grensen - ihvertfall dersom vi snakker om en såpass moderat økning som opp til 400,-. Norge er et høykostland i forhold til de landene vi konkurrerer med - disse landene vil kunne selge svært mange varer billigere enn her i landet selv om moms legges på prisen.

 

Ting som havner et godt stykke over 200-kronersgrensen er det ofte uansett mye å tjene på å handle fra utlandet da prisen blir såpass høy at fortollingsgebyret ikke spiller så stor rolle. Men mellom 200 og dette 'et godt stykke over' så ligger en god del varer hvor norske butikker kan konkurrere mye fordi det ikke svarer seg å bestille når både moms og tollgebyr kommer på toppen.

Nei, det er ikke det samme. I dag har norske butikker for lite konkurranse på varer som ikke kan selges for under 200 kr fra utlandet, men som koster litt mer enn det. Med for lite konkurranse mener jeg urettferdige konkurranseforhold siden norske butikker må legge på flatt 25% mva på disse varene, mens handel fra utlandet pålegges inntil 92,5% (mva + gebyr) og det før frakten og mva på frakten legges til. Norske og utenlandske butikker konkurrerer altså over hodet ikke på like vilkår på varer i prisklassen litt over 200 kr. Ulike vilkår = urettferdighet og favorisering som i praksis fører til overprising i denne prisklassen.

 

På samme måte favoriseres i dag utenlandske nettbutikker på varer under 200 kr. De konkurrerer ikke på like vilkår. Norske må betale 25% mva, utenlandske 0%.

 

En dobling av grensen fra 200 til 400 kr er over hodet ikke moderat. For denne prisen får man mikrobølgeovner, kjøkkenmaskiner, NAS, gode tastaturer, mus, mye spillutstyr, rambrikker, og svært mye annet. Jeg har ingen oversikt over hvor stor andel av norske butikkers varer som potensielt kan koste mellom 200 og 400 kr i utlandet, men jeg tror det er en ganske stor andel av omsetningen, sannsynligvis godt over 1 milliard og muligens over 10 milliarder. Det kan oversettes til temmelig mange arbeidsplasser som går tapt. I handelsnæringen er det så vidt jeg vet vanlig med en omsetning på et par millioner kroner per årsverk så da kan du regne ut hvor mange årsverk som står på spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor frakten på død og liv skal måtte innlemmes i totalbeløpet som beskattes.

 

Da blir det smått med varer, og befraktere vil jo lide for mindre varer å frakte.

 

Ønsker en hver økning velkommen, men jeg synes kr 400,- var en litt svak økning å lande på (økning på skarve kr 200,-).

 

Kan man håpe på at de fortsatt ønsker å øke denne grensen dersom de får bli værende i posisjon nok antall statsbudsjetter?

 

Dessuten synes jeg man burde kunne få redusert beløpet som skal beskattes, også med samme sats. Slik at dersom man handler en vare for kr 3000,- så må man betale mva. for kun kr 2600,-

 

Det hadde vært en rettferdig ordning.

 

Hvorfor skal så mange av dere være så sykt proteksjonistiske av dere. Det er vel på tide at man blir litt mer innlemmet i den moderne tidsalder med globalisering og det der. :):ohmy:

I Norge er det mva på både varer og tjenester. Selv om fraktsatsen beregnes i avsenderlandet så foregår deler av frakten (og intern betaling for frakten) på norsk jord. Man kunne i teorien regnet seg frem til hvor stor andel av fraktkostnadene som tilhører norsk jord, men det ville gitt et vanvittig byrårkati og regelvelde med satser som vil skape debatt og umulig kan bli rettferdig delt i et hvert tilfelle. Ulike pakkestørrelser og ulike befraktere gir ulike fraktkostnader og fraktsatser på pakkene. Det blir en byråkratisk gordisk knute.

 

Hvorfor i alle dager skulle man innføre mva på bare deler av beløpet? Hva er den målrettede hensikten med det og hvordan i alle dager har du tenkt at det skal bli rettferdige (likebehandlende) avgiftsregler med varer solgt i norske nettbutikker? Beklager, men det høres hverken rettferdig eller målrettet ut.

 

En og samme mva-sats på alle varer solgt i eller til Norge er det eneste rettferdige i nettopp en moderne globaisert tidsalder. Forskjellsbehandling burde høre til fortiden.

 

Bare som et tips til dere som ikke liker gebyrer (inkludert meg): dere vet dere kan fortolle selv varer, mellom 200-1000 kroner i verdi, gratis?

Det er ikke gratis og det er også endel stress med endel fraktselskap i praksis, men det er ett godt tips.

Da vet jeg ikke helt hvor du har fortollet varene dine hen, men via tollvesenet så skal det være gratis.

 

http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=244988&epslanguage=no

 

Kan sitere: "Tollvesenet krever ikke betaling for fortolling av varer."

Egenfortolling sparer deg for 0 kr. Posten omdøper bare gebyret fra fortollingsgebyr til gebyr for oppbevaring av sendingen inntil varen er egenfortollet. Satsen er de samme 135 kr. Andre befraktere har tilsvarende eller ennå høyere gebyrer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En eventuell økning av 200kr-grensen er bare en distraksjon fra det egentlige problemet.

 

Skal vi ha merverdiavgift så må den være lik tvers over fjøla, dvs. for alle typer varer og tjenester, enten det er frukt, el-biler, bøker eller annet. Ved import bør altså merverdiavgiften starte med første øre om vi skal ha en slik avgift.

Helt enig så langt. Flat mva er det eneste rettferdige (likebehandlende) utgangspunkt. Eventuelle subsidier eller tollsatser bør ha egne navn og egne poster på statsbudsjett og ikke blandes med mva (varierende mva-satser). Mva bør være helt fast. For eksempel 25%.

 

Men den egentlige debatten vi trenger å ha er om en skattereform, for i dag har vi et ubrukelig skattesystem hvor vi har trippel beskatning som driver det norske lønnsnivået til vanvidd. Til mer vi driver vårt kostnadsnivå oppover til mer utkonkurrert blir vårt næringsliv, og det er det som er den reelle trusselen ovenfor utenlandsk konkurranse.

 

Med arbeidsgiveravgift og skatt på inntekt har vi effektivt ~50% skatt på inntekt, i tillegg har vi beskatning på varer og tjenester på opptil 25%. Vi trenger en enkel flat skatt uten smutthull, og vi trenger en debatt om vi skal ha en skatt på inntekt eller på varer og tjenester. Begge typer skatt har sine fordeler og ulemper, så de må overveies for å finne ut hva som gagner næringslivet mest.

 

Heving av grensen for merverdiavgift ved import fra 200 kr til 400 kr blir bare meningsløs symbolpolitikk. F.eks. en senking av avgiften fra 25% tilbake til 24% hadde derimot vært mye smartere.

Avgiftsveldet må gjerne reduseres kraftig etter min mening, men de tre du nevner her mener jeg bør bestå. Hovedbegrunnelsen er at flere små skattesatser (multippel beskatning) vil gi mye mindre skattesnyting/svart økonomi, enn om de var samlet i en kjempepott, for eksempel 60% inntektskatt. Arbeidsgiveravgift og inntektskatt kunne i teorien vært slått sammen, men da får man som sagt økt andel svart arbeid. Det er lurt å holde de adskilt. Arbeidsgiveravgiften burde vært flat (Finnmark og deler av Troms er unntatt denne avgiften). Inntektskatten (i %) er bør være gradert for å få en såkalt sosial skatteprofil. Profilformen kan nok diskuteres til langt på natt så jeg skal nøye meg med å si at jeg synes den ikke er så hakkende gal.

 

Videre bør vi ha en flat mva. Samme prosentsats på alle varer og tjenester. Det er for eksempel helt idiotisk og merarbeidkrevende å ha to satser på samme vare, mat som skal spises innenfor og utenfor stedet man kjøper det. Om 25% er den magiske verdien kan nok også diskuteres lenge, så der skal jeg nøye meg med å si at det viktigste er at den er samme verdi for alle varer og tjenester. Rettferdig!

 

Det er derimot en hel rekke byråkratiske småavgifter på alt fra sukker til bompenger og fortolling som burde vært reformert.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Jeg betaler gjerne moms for varer jeg importerer, men det hersens fortollingsgebyret gjør at jeg alltid prøver å få selger i utlandet til å skrive verdi lavere enn 200 kr. Så staten går glipp av momspenger fra meg pga disse bedritne gebyrene.

Lenke til kommentar

 

En eventuell økning av 200kr-grensen er bare en distraksjon fra det egentlige problemet.

 

Skal vi ha merverdiavgift så må den være lik tvers over fjøla, dvs. for alle typer varer og tjenester, enten det er frukt, el-biler, bøker eller annet. Ved import bør altså merverdiavgiften starte med første øre om vi skal ha en slik avgift.

Helt enig så langt. Flat mva er det eneste rettferdige (likebehandlende) utgangspunkt. Eventuelle subsidier eller tollsatser bør ha egne navn og egne poster på statsbudsjett og ikke blandes med mva (varierende mva-satser). Mva bør være helt fast. For eksempel 25%.

 

 

Ikke enig i det, så klart bør momsen differensieres... moms kan også brukes som virkemiddel ved å ta den bort som man for eksempel gjør på EL-bil. Rett og slett ett enkelt men virkningsfult måte å fremme noe på eller å gi det en fordel.

 

Man kan jo så klart bare gi 20% cashback på EL-biler men ser ikke helt hvorfor man skal gjøre ting så tungvindt.

 

Ser så klart påstanden om flat mva men ser ikke noe argumenter som tilsier at den burde være det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel det er bedre enn 200 kroner, men burde vært 1000 kroner. Det blir mange endringer og brudd på valgløftene etterhvert. Nå kommer det vel snart et hylekor av blå protester ;)

Jeg lurer på hva som er din begrunnelse for økt forskjellsbehandling i disfavør norske forhandlere? Gir du for eksempel blaffen i de tapte arbeidsplassene det medfører? Eller de milliardene staten enten må veie opp for via andre skatter og avgifter eller kutte i offentlige budsjetter for å finansiere?

 

Ikke enig i det, så klart bør momsen differensieres... moms kan også brukes som virkemiddel ved å ta den bort som man for eksempel gjør på EL-bil. Rett og slett ett enkelt men virkningsfult måte å fremme noe på eller å gi det en fordel.

 

Man kan jo så klart bare gi 20% cashback på EL-biler men ser ikke helt hvorfor man skal gjøre ting så tungvindt.

 

Ser så klart påstanden om flat mva men ser ikke noe argumenter som tilsier at den burde være det...

Det er ikke tungvint, tvert i mot. Det blir enklere å ha en fast mva-sats på alle varer og tjenester enn å ha et komplisert regelverk for klassifisering av varer som faller inn under eller utenfor diverse grenser for ulike mva-satser. For ikke å snakke om kontroll og håndheving av disse differensierte mva-satsene og mange runder i stortinget hver gang det avdekkes et nytt smutthull eller uønsket bivirkning.

 

Videre er det langt mer ryddig og ordentlig å føre subsidier som egne poster i budsjett og regnskap enn å skjule det bak mva-begrepet. Dagens praksis er en ren tildekking av de faktiske forhold.

Lenke til kommentar

Fordi differensiert mva gjør at man må klassifisere produkter slik at de havner i "riktig" mva-gruppe, helt til produsentene finner ut hvordan de kan gjøre minimale endringer for å innfri kravene til å komme i en "bedre" mva-klasse "smutthull. Dersom mva er flat så er det ingen steder å smette fra eller til som utløser mva-forskjell. Se for eksempel på reglene for sukkeravgift. Produsentene fant ut at avgiften gjaldt for kjeks med sjokoladeovertrekk. Ergo lagde de kjeks med sjokoladetrekket på undersiden og unngikk avgiften. Hva er den politiske hensikten med et sånt skille? Slike smutthull har det eksistert enorme mengder av og fortsatt er mange av de vidåpne. Nettopp fordi staten forsøker å forskjellsbehandle ulike produkter og ikke klarer å lage gode nok definisjoner av hva som skal være innenfor og utenfor avgiften.

Det blir også mer rettferdig når ulike produkter og leverandører konkurrerer på like vilkår. Da unngår man blant annet uheldige bivirkninger som at produkt A selger dårligere og produkt B selger bedre, selv om produkt A er det mest miljøvennlige. Er det miljøfientlighet man vil til livs så bør avgiften gå på den spesifikke miljøødeleggelsen og ikke på hvorvidt utstyret har 2, 4 eller 6 hjul, 2, 5 eller 7 seter, 1 eller 2 liters motorvolum osv.

 

Avgiftsregimet bør være gjennomtenkt og så rettferdig som mulig, altså mest mulig likebehandling.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...